Tylko w ciągu jednego miesiąca Polacy zrealizowali ponad 22 tys. natychmiastowych przelewów na kwotę 120 mln zł - informuje Krajowa Izba Rozliczeniowa w swoim najnowszym raporcie. Każdego dnia, jak wynika ze wspomnianych badań, było wykonywanych 700 ekspresowych przelewów, a średnia wartość pojedynczego przelewu wynosiła ok. 4800 zł. Polacy doceniają wygodę i bezpieczeństwo, jakie gwarantuje realizowanie przelewów przez Internet, wykonywanie poleceń zapłaty czy płacenie kartą za zakupy.
Wygodniej w sieci
Rachunki za gaz, prąd, czynsz, telefon czy opłaty za usługi edukacyjne - to zaledwie część opłat, które co miesiąc każdy z nas musi uregulować. Niemal 50 proc. respondentów biorących udział w badaniu "Polak 3.0", realizowanych przez Homo Homini dla Poczty Polskiej, opłaca comiesięczne rachunki przez Internet, a 60 proc. deklaruje taką chęć. Metoda ta jest najbardziej popularna wśród najmłodszych respondentów (18-24 lata), a najmniej wśród osób powyżej 65. roku życia. Ci ostatni deklarują przywiązanie do papierowej formy rachunków.
Obrót bezgotówkowy ceniony jest przede wszystkim za brak konieczności wychodzenia z domu oraz niski koszt lub brak opłat za wykonywane transakcje - deklaruje 80 proc. ankietowanych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Natomiast z raportu "Płatność faktur w Polsce" wynika, że dziś rachunki przy okienku opłaca ok. 50 proc. Polaków. Tymczasem jeszcze dekadę temu rachunki na poczcie opłacało aż 71 proc. osób. Jeszcze kilka lat temu rachunki równie chętnie jak na poczcie opłacane były bezpośrednio w kasie firmy wystawiającej fakturę. Sposób ten, mimo że nie generował dodatkowych kosztów, był czasochłonny. Natomiast za korzystanie z usług poczty czy banków - w przypadku gotówkowych form dokonywania transakcji - należy zapłacić prowizję.
Dziś bez wątpienia najszybszym i najtańszym sposobem uregulowania rachunków jest korzystanie z usług bankowych przez Internet. Rachunki przychodzą co miesiąc od tych samych firm, możemy więc zapisać dane przelewów, np. w odbiorcach zdefiniowanych. Dzięki temu nie musimy za każdym razem wprowadzać danych odbiorcy rachunków, a wysłanie jednego przelewu zajmie zaledwie kilkadziesiąt sekund.
Co więcej, transakcje bezgotówkowe z reguły są bezpłatne dla klientów, zatem jest to tani i szybki sposób na opłacenie rachunków. Poza tym dokonywanie wszelkich operacji przez Internet jest bezpieczne. Nie musimy nosić przy sobie gotówki, która może zostać skradziona.
Polacy są coraz bardziej gotowi na życie w cyfrowym świecie, a wypieranie tradycyjnej formy dokumentów staje się faktem. Proces ten postępuje szybciej niż kilka lat temu ubankowienie. Dziś według danych zebranych jedynie od 21 banków przez portal prnews.pl wynika, że w Polsce prowadzonych jest niemal 27 mln rachunków osobistych. Natomiast według bankier.pl w 2009 roku banki prowadziły 21 mln ROR-ów.
Szybko, szybciej, karta
Dokonywanie opłat przez Internet to niejedyne zalety obrotu bezgotówkowego. Posiadacze konta osobistego docenili również karty płatnicze. Z analizy Narodowego Banku Polskiego wynika, że doceniają oni bezpieczeństwo zakupów - brak konieczności posiadania przy sobie dużej ilości gotówki; wygodę w razie nieplanowanych zakupów oraz możliwość zablokowania konta w momencie kradzieży karty, co może ustrzec przed utratą środków pieniężnych.
Obrót bezgotówkowy zyskał na znaczeniu także dzięki większej liczbie punktów, w których można zapłacić kartą za zakupy. Z danych NBP wynika, że pod koniec czerwca 2013 r. funkcjonowało ok. 312 tys. terminali POS (urządzeń używanych do kontaktu z bankiem w chwili, gdy klient za towar lub usługę płaci kartą płatniczą), umożliwiających klientom płacenie kartami w sklepach. W ciągu zaledwie trzech miesięcy przybyło ponad 13 tys. tych urządzeń. Natomiast liczba punktów handlowych, które oprócz gotówki akceptują także płatność kartą wynosiła 250 tys.
Co możemy zyskać, decydując się na obrót bezgotówkowy?
- mówi Paweł Widawski, Dyrektor w Związku Banków Polskich
Wygoda i oszczędność czasu to najważniejsze z punktu widzenia użytkownika zalety obrotu bezgotówkowego. Jeden telefon czy kilka minut w Internecie pozwalają na błyskawiczne zrealizowanie transakcji. Co więcej, poprzez bankowość elektroniczną uzyskujemy globalny zasięg - niezależnie od miejsca na świecie, w którym się znajdziemy mamy dostęp do swojego konta. Stale mamy również kontrolę dokonywanych transakcji, gdyż większość banków oferuje swoim klientom dostęp do informacji o swoich finansach 24 godziny na dobę. Obrót bezgotówkowy pozwala także na zredukowanie opłat za operacje finansowe do minimum. Inne produkty to np. dynamiczne zlecenia stałe - dzięki temu instrumentowi klient raz wyraża zgodę na obciążanie jego konta na rzecz posiadacza określonego rachunku i nie musi co miesiąc martwić się o terminowość wpłat, ponieważ zadanie to wykonuje ze niego bank.
Wszystkie powyższe przymioty są zaledwie częścią możliwości, jakie daje nam obrót bezgotówkowy. Z pewnością najbliższe lata będą okresem dynamicznego rozwoju wszystkich form bankowości elektronicznej, dzięki czemu liczba produktów i ich dostępność stale będzie się poszerzała.
Masz pytania dotyczące tematu, napisz:
"Super Express"
ul. Dęblińska 6
04-187 Warszawa
z dopiskiem: Przewodnik Finansowy II
lub e-mail: [email protected]