Przeterminowany towar, reklamacja, zawyżony rachunek telefoniczny - jak reklamować? Z kim się skontaktować?

2010-03-27 3:00

Kupiłeś przeterminowany towar? Sprzedawca nie chce przyjąć twojej reklamacji? A może operator zawyżył ci rachunek telefoniczny albo bank żąda spłaty kredytu, który już dawno spłaciłeś? Pamiętaj, nie jesteś bezradny.

We wszystkich sprawach konsumenckich możesz liczyć na pomoc zarówno instytucji państwowych, jak i organizacji pozarządowych

Rada Krajowa Federacji Konsumentów

al. Stanów Zjednoczonych 53
00-030 Warszawa, tel. 22 827-11-73
www.federacja-konsumentow.org.pl

Federacja Konsumentów jest niezależną organizacją pozarządową, do której możesz się odwołać we wszystkich sporach związanych z ochroną interesów konsumenta. Jeśli przyjdziesz, zadzwonisz lub napiszesz do jednego z 50 klubów Federacji, możesz liczyć na bezpłatną poradę i pomoc prawnika. Adresy i telefony do prawników znajdziesz na stronie internetowej www.federacja-konsumentow.org.pl.

Prawnicy Federacji bezpośrednio interweniują u sprzedawców i producentów, wskazują na nieprawidłowości w sposobie załatwienia reklamacji, powołują się na właściwe przepisy uzasadniające roszczenia klientów. Gdy mediacja zawiedzie, piszą pozwy i prowadzą sprawy sądowe w imieniu konsumentów, najpierw próbując rozstrzygnąć spór przed polubownym sądem konsumenckim, a w ostateczności przed sądem powszechnym. Federacja Konsumentów zwolniona jest z opłat sądowych.

Stowarzyszenie Konsumentów Polskich

ul. Gizów 6, 01-249 Warszawa tel. 22 634-06-67 (68) www.skp.pl

Czytaj dalej >>>


Tu możesz się poskarżyć, gdy naruszane są twoje prawa konsumenta. Prawnicy Stowarzyszenia pomogą ci napisać pozew, mogą cię reprezentować w sądach, złożyć w twoim imieniu reklamację, udzielają też bezpłatnych porad.

Możesz uzyskać poradę przez bezpłatną infolinię "Halo Konsument" - numer tel. 0800-800-008. W godz. od 9 do 17 możesz tu porozmawiać z prawnikami Stowarzyszenia.

Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej

Są w każdym mieście wojewódzkim. Adresy i telefony znajdziesz na stronie www.uokik.gov.pl

Jeśli natkniesz się w handlu na jakiekolwiek nieprawidłowości (np. produkty przeterminowane), możesz złożyć skargę w jednym z wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Inspekcja może również podjąć się mediacji między konsumentem i przedsiębiorstwem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

pl. Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
tel. 22 556-08-00, www.uokik.gov.pl

Zajmuje się ochroną interesów zbiorowych konsumentów i prowadzi postępowania w sprawach o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Nie zajmuje się sprawami związanymi z indywidualnymi przypadkami łamania praw konsumenckich.

Możesz otrzymać bezpłatną poradę, dzwoniąc na infolinię konsumencką - 0800-800-008.

Urząd Komunikacji Elektronicznej

ul. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa, tel. 22 534-91-90
www.uke.gov.pl

Czytaj dalej >>>


Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, tel. 022 534-91-74 lub 0801-900-853

Pracownicy Centrum Informacji Konsumenckiej od poniedziałku do piątku w godz. 7.15-16.15 odpowiadają na pytania dotyczące usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Tu możesz uzyskać poradę, m.in. jak reklamować rachunek telefoniczny, na co zwracać uwagę, zawierając umowę na usługi: telefonii stacjonarnej, komórkowej lub o dostęp do Internetu, czego możesz żądać od dostawcy usług telekomunikacyjnych, dowiesz się, jak można rozstrzygnąć spór z dostawcą usług itp.

Urząd przyjmuje też skargi abonentów i użytkowników na działalność przedsiębiorców świadczących usługi telekomunikacyjne lub pocztowe (gotowe formularze znajdziesz na stronie internetowej). We wszystkich województwach działają delegatury UKE. Stały sąd polubowny przy prezesie UKE rozpatruje spory o prawa majątkowe wynikłe: z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telekomunikacyjnej (np. zawyżona faktura, wyłączenie telefonu), oraz z umów o świadczenie usług pocztowych (np. gdy przesyłka pocztowa nie została doręczona). Sprawy dotyczące zadośćuczynienia rozpatruje sąd powszechny.

Stałe Polubowne Sądy Konsumenckie

Wykaz znajdziesz na stronie www.uokik.gov.pl oraz na stronach wojewódzkich inspektoratów.

Sądy polubowne działają przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej i rozstrzygają spory między klientem a handlowcem. Możesz tu się skarżyć niezależnie od wartości przedmiotu sporu. Orzeczenia wydane w trakcie arbitrażu mają takie skutki, jak wyroki sądu powszechnego. Do rozprawy może dojść jednak tylko wtedy, gdy obie strony zgodzą się na sąd polubowny.

Czytaj dalej >>>


Składając wniosek, nie wpłacasz wpisu sądowego. Sąd może jednak zażądać zaliczki, jeśli potrzebna będzie opinia rzeczoznawcy. Jeśli jesteś niezadowolony z orzeczenia sądu polubownego, możesz złożyć skargę do sądu powszechnego. Istnieje wiele branżowych polubownych sądów, które działają przy izbach gospodarczych bądź przy organizacjach przedsiębiorców i innych instytucjach. Zasady postępowania przed tymi sądami określają regulaminy poszczególnych sądów.

Arbiter bankowy przy Związku Banków Polskich

Jeśli masz spór z bankiem, możesz się odwołać do Arbitra bankowego. Wszczęcie postępowania następuje tylko i wyłącznie na twój wniosek, który musi mieć formę pisemną. Możesz go przesłać do Arbitrażu pocztą na adres:
Bankowy Arbitraż Konsumencki
ul. Kruczkowskiego 8
00-380 Warszawa, tel. 22 486-84-00
e-mail: arbiter@zbp.pl

Do wniosku powinieneś dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że nie uzyskałeś w terminie 30 dni odpowiedzi z banku na swoją skargę. Wraz z wnioskiem musisz uiścić opłatę w kwocie 50 zł (lub 20 zł, jeśli wartość przedmiotu sporu jest niższa niż 50 zł) przekazem na rachunek Arbitra bankowego):

PKO BP S.A. XV/ O Centrum Warszawa 55 1020 1156 0000 7702 0008 8120

Arbiter nie zajmie się sprawą, dopóki nie wpłacisz pieniędzy.

Czytaj dalej >>>


Arbiter bankowy może rozpatrywać sprawy, w których wartość przedmiotu sporu nie jest wyższa niż 8 tys. zł, powstałe po 1 lipca 2001 r., natomiast nie zajmuje się sprawami związanymi ze świadczeniami Skarbu Państwa (np. książeczek mieszkaniowych, kredytów z dopłatami z budżetu). Arbiter zwróci ci wniosek, gdy jego zdaniem rozstrzygnięcie sprawy jest moż-liwe tylko w postępowaniu sądowym i jeśli w tej sprawie toczy się postępowanie przed sądem powszechnym lub polubownym albo sprawa została już prawomocnie osądzona.

Orzeczenia arbitra bankowego są dla banku ostateczne - musi je wykonać nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wypisu orzeczenia. Natomiast konsument niezadowolony z rozstrzygnięcia może skierować sprawę na drogę postępowania sądowego.

Rzecznicy praw konsumenta

Działają we wszystkich miastach i powiatach - pełna lista w Internecie: ww.uokik.gov.pl. Udzielają bezpłatnych porad konsumentom. Mogą w twoim imieniu wnieść pozew i reprezentować cię w sądzie

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze