Spadają ceny w sklepach
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy znalazły się artykuły z takich kategorii jak nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Średnia cena podstawowych produktów spożywczych w sieciach handlowych spadła o 6,5 proc. w stosunku do września, osiągając poziom 288,99 zł — pokazuje najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM SFA. W październiku najwięcej, bo 25 produktów w najniższych cen można było znaleźć w Biedronce. Na kolejnych pozycjach znalazł się Auchan z (siedem produktów), Lidl (trzy produkty i Selgros Cash & Carry (dwa produkty). Z kolei najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku kupić w sieci Netto.
Lidl najtańszym sklepem w Polsce
Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w Lidlu wyniósł 230,09 zł, czyli o 17,09 proc. mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto - 323,72 zł.
Koszyk zakupów w Biedronce tańszy o prawie 30 proc.
Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego był w sieci Biedronka i wyniósł aż 29,04 proc. Natomiast największy wzrost w skali miesiąca zanotowano w sklepach Carrefour (1,45 proc.). Z kolei w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w siedmiu na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost odnotowano w sieci Kaufland, gdzie w porównaniu do października 2023 r. średnia cena wzrosła o 43,16 zł tj. o 16 proc.
"Patrząc na poszczególne kategorie produktów, widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało sześć na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów" — wymienił Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.
Co kupimy drożej, co taniej?
Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w październiku 2024 r. względem 2023 r. podrożało sześć na 10 analizowanych kategorii produktów: mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze oraz używki i piwo. W ujęciu rok do roku najwidoczniej potaniały: produkty tłuszczowe (6,50 proc.), dodatki (2,68 proc.), produkty sypkie (1,64 proc.) oraz chemia domowa i kosmetyki (0,31 proc.). Najbardziej natomiast zdrożały napoje: o 18,17 proc. wobec 2023 r.
Polecany artykuł: