ceny paliw

i

Autor: Shutterstock

Ceny paliw

Tutaj lepiej nie tankować. UOKiK ujawnia listę wstydu [LISTA STACJI]

2024-02-07 13:00

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził kontrolę jakości paliw w Polsce, a wyniki raportu wskazują na pogorszenie ich jakości w porównaniu do lat poprzednich. Według informacji przekazanych przez "Rzeczpospolitą", wśród badanych próbek dominował olej napędowy, czyli powszechnie stosowany diesel. Raport opublikowany przez UOKiK dotyczący jakości paliw na polskich stacjach w 2023 roku wykazał, że w 1,7 proc. przypadków stwierdzono odstępstwa od norm. Ten wynik oznacza wzrost w porównaniu z 1,1 proc. w 2022 roku i 1,0 proc. w 2021 roku.

Niemniej jednak, sytuacja jest lepsza niż dekadę temu, kiedy nieprawidłowości odnotowano na 5-6 proc. stacji w kraju, jak donosi "Rzeczpospolita". Najwięcej nieprawidłowości wykryto na małych stacjach, jednakże obiekty należące do dużych sieci paliwowych, takich jak Orlen czy BP, również nie uniknęły kontroli. UOKiK skupił się na badaniu paliw ciekłych, w tym benzyny, oleju napędowego, biopaliw ciekłych oraz gazu skroplonego (LPG). Badania prowadzono w okresie od 9 stycznia do 31 grudnia 2023 roku. Szczególnie dużo zastrzeżeń dotyczyło właśnie oleju napędowego, który stanowił aż 25 z 34 wykrytych nieprawidłowości w 2023 roku. Należy zauważyć, że długotrwałe stosowanie takiego paliwa może przyspieszyć korozję elementów silnika, jak informuje dziennik.

Na których stacjach wykryto nieprawidłowości?

Od 1 stycznia 2024 roku na polskich stacjach benzynowych pojawiło się nowe paliwo oznaczone jako E10. Zawiera ono do 10 proc. biokomponentów, w przeciwieństwie do obecnego limitu wynoszącego maksymalnie 5 proc. Dlatego też dotychczasowy symbol "E5" został zastąpiony na dystrybutorach, pylonach i pistoletach do tankowania symbolem "E10". Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowało wyszukiwarkę, która pozwala kierowcom sprawdzić "kompatybilność swojego pojazdu z benzyną E10". Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.

lista stacji z odstępstwami od norm:

  • A.A. Pietrzyk, woj. mazowieckie, Gołębiów 24A — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Mobill, woj. lubelskie, Włodawa, ul. Chełmska 100 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Tanktir, woj. świętokrzyskie, Wąchock, ul. Starachowicka 108 — olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
  • KARIMA — BIS, woj. małopolskie, Strzeżów 1 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Watis, woj. wielkopolskie, Turek, ul. Konińska 1 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Orlen, woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Fordońska 32 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu
  • Eurobaza (Moya), woj. śląskie, Skoczów, ul. Cieszyńska 25 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Benzol, woj. warmińsko-mazurskie, Biała Piska, ul. Mickiewicza 26 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Poczta Polska S.A., woj. kujawsko-pomorskie, Bydgoszcz, ul. Gajowa 99 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
  • Dobkowski Paliwa, woj. podlaskie, Suwałki, ul. Mickiewicza 17 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Moya, woj. świętokrzyskie, Zawichost, ul. Ostrowiecka 36A — olej napędowy, przekroczona dopuszczalna zawartość wody
  • A.B., woj. pomorskie, Łeba, ul. Wybrzeże 11 — olej napędowy, niewłaściwa temperatura zapłonu
  • Gwara (BP), woj. mazowieckie, Młodzieszynek 36 — benzyna, niewłaściwy parametr lotności
  • Tylka, woj. małopolskie, Rogoźnik, ul. Za Torem 23A — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Total (Avia), woj. mazowieckie, Radom, ul. 11-go Listopada 87 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Orlen, woj. podlaskie, Stawiski, Pl. Wolności 17 — benzyna, niewłaściwa liczba oktanów
  • A.P.M. Malinowski, S. Langowska, woj. warmińsko-mazurskie, Świątki 38 — olej napędowy, zaniżony parametr temperatury zapłonu. Badanie pierwsze i powtórne
  • Budex, woj. łódzkie, Będków-Kolonia 1 — benzyna, niewłaściwy parametr prężności pary
  • STW, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wojska Polskiego 31 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • Pieprzyk, woj. wielkopolskie, Wieleń, ul. Wolsztyńska 10 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • BP, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Złota 62 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • AP Logistic, woj. wielkopolskie, Kalisz, ul. Wrocławska 26 — benzyna, niewłaściwa prężność pary
  • Artmot, woj. zachodniopomorskie, Wałcz, ul. Wronia 16 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej
  • Maszk, woj. pomorskie, Kościerzyna, ul. Dworcowa 37 — olej napędowy, niewłaściwy parametr stabilności oksydacyjnej. Badanie pierwsze i powtórne
  • Tramex, woj. mazowieckie, Dachowa 14A — olej napędowy, niewłaściwa temperatura zablokowania zimnego filtru, CFPP

QUIZ PRL. Czy znasz te słowa?

Pytanie 1 z 15
Czym zajmowała się repasaczka?
Punkt repasacji pończoch. Widoczna kobieta naprawiająca pończochy -1970
Pieniądze to nie wszystko Alicja Defratyka

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze