Smutny przedsiębiorca

i

Autor: Shutterstock Smutny przedsiębiorca

Firmy

Tylko 1/3 firm sprawdza klientów. Ale tylko 22 proc. zakłada, że jest uczciwy

2023-11-06 8:23

Jak wynika z badania przeprowadzonego pod patronatem KRD, tylko 1/3 firm weryfikuje swoich kontrahentów. Jednocześnie jedynie 22 proc. ankietowanych przedsiębiorstw zakłada, że kontrahent jest uczciwy i co ciekawe, to postawa, którą przyjmują głównie starsi przedsiębiorcy.

Wysoki poziom zaufania wśród polskich przedsiębiorców

"Dobre relacje w biznesie to podstawa działalności, a ich główną bazą jest wzajemna uczciwość. Analiza wyników badania (...) pokazuje, że firmy z sektora MŚP wierzą w sumienność i dobre zamiary innych przedsiębiorców. Wysoki poziom zaufania deklaruje 71 proc. firm" – wynika z badania "Zaufanie w biznesie" przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy pod patronatem Krajowego Rejestru Długów.

48 proc. firm, zapytanych w badaniu Rzetelnej Firmy, przyznaje, że "wybiera ich rozsądnie" i dzięki temu nie ma później problemów. Podobny odsetek, bo 46 proc. współpracuje tylko ze stałymi partnerami. Z kolei 32 proc. ufa, bo wie, że zaufanie jest podstawą rentownej współpracy.

Badanie pokazało także, że najbardziej ryzykowne podejście wybiera 22 proc. przedstawicieli firm, którzy kredytu zaufania udzielają z automatu, bez żadnych dodatkowych przesłanek. Co ciekawe, taką postawę prezentują najstarsi przedsiębiorcy, powyżej 60 r.ż. W tej grupie odsetek sięga aż 40 proc.

Część obawia się, że na zaufaniu może sporo stracić

"Jest wiele sposobów na to, by sprawdzić, jak firma rzeczywiście radzi sobie na rynku, czy na przykład nie zalega z płatnościami. Jeśli nie sprawdzamy, to się tego nie dowiemy. Zdroworozsądkowe podejście do tego tematu to wciąż domena mniejszości firm. Zaledwie 34 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP weryfikuje kontrahentów przed każdą nową transakcją" – powiedziała cytowana w raporcie z badania ekspertka Rzetelnej Firmy Katarzyna Starostka.

Według badania, swoje zaufanie do kontrahentów na zweryfikowanych danych opiera zaledwie 34 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP. Średnie zaufanie do swoich partnerów biznesowych deklaruje 26 proc. przedsiębiorców, a niskie lub bardzo niskie jedynie 3 proc. Większość z nich tłumaczy to tym, że w ciężkich czasach na samym zaufaniu można dużo stracić (41 proc.). Na własnych negatywnych doświadczeniach taki wniosek opiera 34 proc. zapytanych, już oszukanych przez kontrahentów, którym ufali. Z kolei 31 proc. uważa, że samo zaufanie to zbyt duże ryzyko, gdy chodzi o utratę pieniędzy, a 30 proc. podchodzi bardziej radykalnie i żywi przekonanie, że biznes to nie jest miejsce na ufność.

Ogólnopolskie badanie "Zaufanie w biznesie" przeprowadzone w sierpniu 2023 r. przez TGM Research na zlecenie Rzetelnej Firmy, na grupie 500 firm zatrudniających do 250 pracowników, metodą CAWI

Pieniądze to nie wszystko Paweł Borys
QUIZ PRL. Kultowe logotypy z PRL.
Pytanie 1 z 9
Logo PZPR wpisane jest w obrys:
QUIZ PRL

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze