Badania przeprowadzone przez D.A.S, jedno z Towarzystw Ubezpieczeń Ochrony Prawnej, pokazały, że ponad połowa, bo 55,5 procent przedsiębiorców funkcjonujących w ramach Małych i Średnich Przedsiębiorstw potrzebuje konsultacji z prawnikiem w sprawach wiążących się z prowadzonym biznesem.
Biorąc pod uwagę zawiłość, trudności w prawidłowym odczytywaniu intencji legislatorów i zmienność polskiego prawa, nie ma niczego zaskakującego w w tym, że wielu przedstawicieli firm przed podjęciem działań chciałoby się skonsultować ze specjalistą. Duże firmy przeważnie mają własny dział prawny. Małych i średnich firm na to nie stać.
Co drugie MŚP deklaruje, że rada prawnika w sprawach związanych z działalnością pomogłaby przedsiębiorstwu w jego prowadzeniu. 28 proc. badanych przedsiębiorstw chciałoby korzystać z porady prawnej przynajmniej raz w miesiącu, 16 proc. co tydzień, 14 proc. stale. Taka możliwość pozwoliłaby uniknąć większości dużych problemów, z jakimi obecnie zwracają się do prawników mali i średni przedsiębiorcy.
Niejasność i nieznajomość
Kłopoty przedsiębiorców z prawem wynikają zwykle z wcześniejszych nieprawidłowych posunięć, będących konsekwencją niekonsultowania się od początku ze specjalistami z danej gałęzi prawa. U podstaw błędów popełnianych przed przedsiębiorców nie korzystających z pomocy prawnej leży:
-brak informacji (np. nieznajomość nowych aktów prawnych),
-błędna interpretacja przepisów,
-niejasne zapisy umów.
Z błędów biorą się złe decyzje odbijające się na zyskach firmy, kosztowne spory sądowe, stracony czas i nerwy.
Żadna z poważnie działających firm, natrafiając na jakiekolwiek wątpliwości natury prawnej, nie powinna działać po omacku i podejmować decyzji według własnej logiki czy intuicji. Sytuacji, w której prawnik działa dla małego lub średniego przedsiębiorstwa „na zawołanie” sprzyjają właśnie ubezpieczenia ochrony prawnej, będące jedną z korzystnych opcji finansowania wsparcia prawnego. Biorąc pod uwagę zakres ochrony prawnej jaką oferują, są one wyjątkowo przystępne cenowo.
Poszerzane na miarę
Abonamenty prawne, pakiety usług prawnych pokrywają zwykle koszty porad prawnych, których zakres jest najczęściej ściśle ograniczony. W przeciwieństwie do nich ubezpieczenia ochrony prawnej pokrywają także takie wydatki jak honorarium adwokata lub radcy prawnego w procesie sądowym, opłaty sądowe, koszty tłumaczeń, opinii biegłych czy dojazdów na rozprawy (także na rozprawy zagraniczne). MŚP mają do dyspozycji ubezpieczenia ochrony prawnej z nielimitowaną liczbą porad, gwarantujące stałą pomoc przy dochodzeniu praw czy bronienia się przed zarzutami w sporach przed sądem także z instytucjami państwowymi, np. ZUS, US, PIP.
Ubezpieczenia ochrony prawnej mają to do siebie, że można ich pakiety rozszerzać w miarę potrzeb, np. o ochronę przed roszczeniami. Są elastyczne, dzięki czemu MŚP, po dostosowaniu zakresu ochrony i specjalistycznego wsparcia do rzeczywistych potrzeb przedsiębiorstwa, mogą płacić tylko za to, czego naprawdę potrzebują.