Cła na małe paczki z Chin
"Rzeczpospolita" podaje, że Komisja Europejska proponuje działania mające ograniczyć nieuczciwą konkurencję w handlu internetowym. "Naszym obowiązkiem jest zapewnienie, aby towary wprowadzane na nasz rynek były bezpieczne, a wszyscy przedsiębiorcy przestrzegali praw konsumentów" – zapewnia, cytowany przez dziennik Michael McGrath, komisarz do spraw demokracji, wymiaru sprawiedliwości, praworządności i ochrony konsumentów.
Ostrze działań Brukseli ma być wymierzone w wielkie chińskie platformy e-handlu Temu i SHEIN, które wykorzystują w swojej ekspansji w Europie obowiązujące w Unii Europejskiej wyłączenia z ceł przesyłek o wartości do 150 euro. Wprowadzono je w przeszłości, by ułatwić pracę celnikom i życie konsumentom. Okazuje się, że w ubiegłym roku na unijny rynek trafiło spoza UE aż 4,6 mld przesyłek o niskiej wartości (do 150 euro). W jeden rok ich liczba się podwoiła, a w dwa lata – potroiła. Dziennik podaje, że "wiele z tych towarów było niezgodnych z europejskimi przepisami i normami. To, obok sprzedaży podróbek w internecie, jest elementem nieuczciwej konkurencji wobec przestrzegających prawa unijnych sprzedawców".
Koniec tanich przesyłek z Temu i SHEIN
"Rzeczpospolita" zaznacza, że Komisja Europejska apeluje do państw członkowskich UE, żeby jak najszybciej przyjęły reformę celną przewidującą właśnie zniesienie limitu 150 euro. "Według Ignacego Niemczyckiego, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, reforma ta będzie przedmiotem pracy Rady UE w czasie trwającej właśnie polskiej prezydencji" – podaje dziennik.
Tymczasem do sprawy tak odnosi się SHEIN: „Wspieramy inicjatywy, które zwiększają zaufanie i bezpieczeństwo europejskich konsumentów dokonujących zakupów online. Wierzymy, że równe zasady konkurencji mogą przynieść korzyści całemu sektorowi. Model SHEIN „na żądanie” ma na celu redukcję nieefektywności oraz ograniczanie ilości odpadów materiałów i niesprzedanych produktów, co pozwala nam podążać za trendami i budować przystępną cenowo ofertę. Nasze zespoły ds. regulacji i zgodności w całej UE będą współpracować z partnerami na szczeblu rządów unijnych i krajowych, aby przeanalizować te rekomendacje oraz ustalić, w jaki sposób SHEIN może pomóc wzmocnić branżę i poprawić doświadczenia europejskich konsumentów korzystających z zakupów online”.
