Rząd sukcesywnie wprowadza w życie ponad 100 zmian dla firm, których celem jest poprawa ich otoczenia prawnego. 85 proc. ułatwień z pakietu „100 zmian dla firm" już obowiązuje.
OCHRONA PODATNIKÓW PRZED ZMIANAMI PRAWA
Od 1 stycznia tego roku obowiązuje ustawa o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców – tzw. ustawa deregulacyjna. Jej celem jest zidentyfikowanie i usunięcie barier prawnych, które utrudniają lub ograniczają rozwój działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania chronią podatników, którzy zastosowali się do dominującej wykładni fiskusa przed zmianami interpretacji prawa i przed ponoszeniem z tego tytułu konsekwencji. Od 1 stycznia 2017 r. przedsiębiorcy nie muszą występować o indywidualną interpretację podatkową, jeśli stosowali się do utrwalonej (dominującej) praktyki interpretacyjnej. To oznacza, że w razie zmiany wykładni przepisów nie będą im groziły żadne kary czy sankcje administracyjne i finansowe. Przy ustalaniu utrwalonej praktyki interpretacyjnej podatnicy będą mogli korzystać z interpretacji prawa przygotowanych dla innych przedsiębiorców. Dodatkowym ułatwieniem będzie zamieszczenie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów objaśnień najbardziej skomplikowanych przepisów podatkowych. Zastosowanie się do nich zapewni ochronę w razie kontroli organów podatkowych.
-
WAŻNENowe przepisy ograniczają liczbę podawanych w CEIDG kodów PKD do dziesięciu |
MNIEJ KONTROLI
W myśl nowych przepisów kontrole działalności gospodarczej będą mogły być prowadzone pod określonymi warunkami. Ustawa zawiera zapis, zgodnie z którym organy kontroli powinny planować i przeprowadzać kontrole tam, gdzie prawdopodobieństwo naruszenia prawa jest największe, czyli na podstawie analizy ryzyka. Możliwe jest zwolnienie z tego warunku tylko wtedy, gdy powstanie uzasadnione podejrzenie, że dalsze prowadzenie biznesu może spowodować m.in. zagrożenie życia, popełnienie przestępstwa, naruszenie prawnegozakazu lub niedopełnienie prawnego obowiązku.
MNIEJ UCIĄŻLIWE KONTROLE
Obowiązuje zasada, że jedną sprawę można kontrolować tylko raz, czyli urzędnicy nie mogą szukać nieprawidłowości na siłę. Jeśli nie stwierdzą nieprawidłowości, nie mogą ponownie kontrolować tego samego wycinka działalności firmy. Kontrola skarbowa nie może też podważać ustaleń wcześniejszej kontroli. Jeśli kontrola w firmie będzie się przeciągać, przedsiębiorca ma prawo złożyć do sądu administracyjnego skargę na przewlekłość kontroli. Inna zmiana – gdy w trakcie jednej kontroli rozpocznie się kontrola innego organu i dotyczy ona tej samej sprawy, a przedsiębiorca chce uniknąć długotrwałego ciągu kontroli różnych urzędów, za jego zgodą może być prowadzona wspólna kontrola różnych organów administracji publicznej.
UPROSZCZONA KSIĘGOWOŚĆ
Okazuje się, że fiskus może być bardziej przyjazny i wystarczy kilka niewielkich zmian, by w kieszeniach przedsiębiorców wygenerować milionowe oszczędności. Jedna z nich to bardziej elastyczne podejście do prowadzenia pełnej księgowości. Oszczędności z tego tytułu w firmach to aż 190 mln zł co roku. Natomiast roczne oszczędności dla jednego przedsiębiorcy, jak szacuje Ministerstwo Rozwoju, mogą wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Ustawa deregulacyjna zdjęła bowiem z niektórych firm obowiązek prowadzenia pełnej księgowości. Przedsiębiorca nie musi jej prowadzić, jeżeli jego przychód netto nie przekroczy 2 mln euro w ciągu roku – wcześniej było to 1,2 mln euro (firmy z wyższymi przychodami, zdaniem Ministerstwa Rozwoju, stać będzie na opłacenie księgowości). Uproszczona księgowość jest nawet pięciokrotnie tańsza. Jednocześnie nowe przepisy podniosły limit przychodów uprawniający do korzystania z opodatkowania działalności w formie ryczałtu ze 150 tys. euro do 250 tys.
FUNDUSZ SOCJALNY OD 50 PRACOWNIKÓW
Nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych przewidują, że firmy będą musiały obowiązkowo tworzyć ZFŚS oraz ustalać regulaminy pracy i wynagradzania dopiero po zatrudnieniu 50 pracowników, a nie 20 – jak to jest obecnie. To rewolucja dla blisko 50 tys. firm, w których pracuje od 20 do 49 pracowników.
KONSTYTUCJA DLA BIZNESU WESPRZE POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW
Dzięki przyjętej przez rząd Konstytucji dla biznesu reformującej prawo gospodarcze polscy przedsiębiorcy będą mieli zapewnione lepsze warunki prowadzenia działalności gospodarcze.
Najważniejszą częścią konstytucji jest ustawa Prawo przedsiębiorców, która zastąpi obowiązującą od 2004 r. ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe prawo kompleksowo reguluje zasady prowadzenia biznesu w Polsce, a przede wszystkim likwiduje wiele barier prawnych i administracyjnych
ograniczających przedsiębiorców.
Konstytucja dla biznesu to pakiet ustaw, które zmieniają polską rzeczywistość gospodarczą. Najważniejszą z nich jest Prawo przedsiębiorców. Ustawa zawiera katalog ogólnych zasad, które regulują relacje między administracją a przedsiębiorcami. Wszystkie urzędy państwowe będą musiały ich przestrzegać podczas rozpatrywania spraw, w których stroną będą przedsiębiorcy.
ZASADA WOLNOŚCI GOSPODARCZEJ
Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone – to podstawowa zasada wolności gospodarczej zawarta w pakiecie ustaw Konstytucji dla biznesu i jej najważniejszej ustawie Prawo przedsiębiorców. Zasada ta oznacza, że przedsiębiorca może prowadzić biznes w dowolny sposób, jeśli tylko nie łamie wyraźnych zakazów lub ograniczeń.
ZASADA PEWNOŚCI PRAWA
Ważne, by firmy mogły polegać na prawie. Wciąż zmieniające się przepisy oraz ich interpretacje są szczególnym utrudnieniem dla przedsiębiorców. Zasada pewności prawa ma im gwarantować, że zmieniające się interpretacje różnych organów nie będą działać wstecz, a przedsiębiorcy nie poniosą konsekwencji postępowania zgodnie z utrwaloną praktyką interpretacyjną. Od 1 stycznia 2017 r. podobne przepisy obowiązują w odniesieniu do działań fiskusa. Konstytucja dla biznesu rozszerzy je na pozostałe urzędy. Pewność prawa to także założenie, że w przypadku najbardziej skomplikowanych ustaw i rozporządzeń organy administracji będą wydawać napisane prostym i przystępnym językiem objaśnienia przepisów. Zastosowanie się przedsiębiorcy do takich objaśnień będzie chroniło go przed negatywnymi konsekwencjami, np. w trakcie kontroli.
ZASADA ODPOWIEDZIALNOŚCI URZĘDNIKÓW ZA NARUSZENIE PRAWA
Jakość obsługi przedsiębiorców przez urzędy zależy w dużej mierze od zachowania poszczególnych pracowników administracji państwowej załatwiających sprawę. Urzędnicy powinni postępować profesjonalnie i poczuwać się do odpowiedzialności za działania podejmowane podczas wykonywania obowiązków służbowych. Regulacja ta ma sprawić, że będą oni ponosić odpowiedzialność za naruszenie prawa spowodowane ich zawinionym działaniem lub zaniechaniem, a przedsiębiorcy zyskają większą pewność, że obsługujący ich urzędnicy przestrzegają przepi sów prawa i dokładają starań, by prawidłowo i sprawnie załatwić sprawę.
ZASADA POLUBOWNEGO ROZWIĄZYWANIA KWESTII SPORNYCH
Wiele kwestii spornych w sprawach przedsiębiorców mogłoby być rozwiązywanych w sposób polubowny. Stosowanie mediacji administracyjnej (wprowadzonej w ramach pakietu „100 zmian dla firm", czy zachęcanie stron do zawarcia ugody może przyczynić się m.in. do szybszego załatwienia sprawy.
ZASADA SZYBKOŚCI DZIAŁANIA I WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW
Na mocy tej zasady organy powinny działać w sprawie przedsiębiorcy wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia, oraz współdziałać ze sobą przy analizowaniu spraw ważnych dla przedsiębiorców.
ZASADA PROPORCJONALNOŚCI
Urzędnikom wolno podejmować jedynie takie działania, które są konieczne do osiągnięcia zamierzonego celu. Urząd nie może nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych obciążeń – np. żądać od niego dokumentów, które znajdują się w jego posiadaniu lub do których ma dostęp. W takiej sytuacji urząd będzie zobowiązany zwrócić się do innego organu o przekazanie mu tych danych. Zasada proporcjonalności dotyczyć ma również kar, mają być lepiej dopasowane do przewinień.
ZASADA DOMNIEMANIA UCZCIWOŚCI PRZEDSIĘBIORCY
Przedsiębiorca to nie przestępca i nie musi on udowadniać swojej uczciwości. Natomiast wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy mają być rozstrzygane na korzyść firmy. To do urzędników będzie należało udowodnienie przedsiębiorcy winy, a nie na odwrót. Kolejne zasady, które mają być stosowane w kontaktach z przedsiębiorcami, dotyczą m.in. profesjonalizmu i odpowiednich kwalifikacji, udzielania informacji, a także bezstronności i równego traktowania.
ZASADA PRZYJAZNEJ INTERPRETACJI PRZEPISÓW
Nakazuje, aby wątpliwości w sporach między przedsiębiorcami a urzędami, spowodowane niejasnymi przepisami, rozstrzygać na korzyść przedsiębiorcy.
ŁATWIEJ, SZYBCIEJ, PROŚCIEJ
Poza ogólnymi zasadami ustawa Prawo przedsiębiorców zawiera także konkretne rozwiązania, które urzeczywistniają wolność gospodarczą i przynoszą przedsiębiorcom wymierne korzyści finansowe. To np. ułatwieniadla rozpoczynających biznes, jak działalność nierejestrowa czy ulga na start.
-
Zasada uczciwej konkurencjiZobowiąże przedsiębiorcę do prowadzenia własnej działalności gospodarczej z zachowaniem zasad konkurencyjności i poszanowaniem praw (w tym również dobrych obyczajów) oraz interesów innych przedsiębiorców, a także konsumentów |
ULGA NA START – IMPULS DLA MAŁEGO BIZNESU
Na nowe przepisy przewidujące ulgę na start czekały z niecierpliwością osoby zamierzające rozpocząć prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Początkujący przedsiębiorcy muszą liczyć się z tym, że w pierwszym okresie rozkręcania firmy będą ponosić wysokie koszty, w tym comiesięczne koszty stałe związane z obowiązkiem opłacania składki na ubezpieczenie społeczne ZUS i składki zdrowotnej. Szansa zmniejszenia tych kosztów, a tym bardziej zupełnego zwolnienia ze składek ZUS, z pewnością pomoże wystartować z własnym pomysłem na biznes.
I tu z pomocą przychodzą nowe przepisy, które przewidują, że przedsiębiorcy, którzy zakładają działalność gospodarczą po raz pierwszy albo podejmują ją ponownie po upływie co najmniej 60 miesięcy, są zwolnieni z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze sześć miesięcy prowadzenia firmy. Potem tak jak dotychczas będą mogli skorzystać z dwuletniej ulgi i opłacać składki w obniżonej wysokości (tzw. „małego ZUS-u"). Nowe regulacje mają zachęcić przyszłych przedsiębiorców do wychodzenia z szarej strefy i ułatwić im start w pierwszych miesiącach działalności, gdy nie mają jeszcze przychodów, a już ponoszą koszty ubezpieczenia. Zmiana dotyczy ponad 200 tys. osób, które każdego roku stawiają pierwsze kroki w biznesie. Trzeba jednak pamiętać, że z ulgi na start nie mogą skorzystać osoby zmieniające podstawę zatrudnienia – np. z umowy zlecenia czy umowy o pracę przeszły na jednoosobową działalność gospodarczą, czyli tzw. samo zatrudnienie i dalej pracują (lub pracowały w poprzednim roku kalendarzowym) na rzecz dawnego pracodawcy, wykonując czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej. Według szacunków Ministerstwa Rozwoju ulga na start przyniesie prawie 8 mld zł oszczędności w ciągu 10 lat.
FIRMA BEZ REJESTRACJI
Ustawa Prawo przedsiębiorców przewiduje, że nie każda osoba prowadząca działalność zarobkową będzie musiała rejestrować ją jako działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. To bardzo dobra wiadomość dla osób, które zarabiają nieregularnie i na razie nie zamierzają zakładać własnej firmy, a prowadzą działalność na niewielką skalę. Do tej pory taka działalność zarobkowa niezależnie od wysokości osiąganych dochodów była objęta obowiązkiem rejestracji w CEIDG i odprowadzania comiesięcznych składek do ZUS. Natomiast nowe przepisy umożliwiają w takiej sytuacji prowadzenie drobnej działalności bez konieczności zakładania firmy i opłacania składek ZUS. Warunek? Przychód z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2018 r. najniższe wynagrodzenie będzie wynosić 2100 zł, co oznacza, że w przyszłym roku miesięczne przychody do kwoty 1050 zł nie będą uznawane za działalność gospodarczą. Na nowym rozwiązaniu skorzystają m.in. drobni handlowcy (np. zieleniną), osoby świadczące dorywczo różne usługi – np. zajmujące się okazjonalnie sprzątaniem, udzielające korepetycji czy wykonujące drobne naprawy. Dodatkowo nowe rozwiązanie może zachęcić do rozkręcenia biznesu na większą skalę.
ŁATWIEJSZY KONTAKT Z URZĘDEM
Możliwość załatwiania spraw urzędowych czy niektórych czynności (np. wezwania do uzupełnienia braków formalnych) przez telefon, e-mail lub za pomocą innych środków komunikacji to kolejny krok w kierunku ułatwienia działania przedsiębiorcom. Wystarczy zgoda lub wniosek przedsiębiorcy, by w ten sposób kontaktować się z urzędem. Dodatkowo firmy nie będą musiały posługiwać się pieczątkami.
MOŻLIWOSĆ BEZTERMINOWEGO ZAWIESZENIA DZIAŁALNOŚCI
Nowe regulacje likwidują ograniczenie okresu zawieszenia działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne. Wcześniej co prawda także istniała możliwość zawieszenia działalności, ale jej górna granica została określona w ustawie (do 24 miesięcy). Teraz będzie można zawiesić działanie firmy również na dłuższy okres lub nawet na czas nieokreślony. Dodatkowo – gdy upłynie termin zawieszenia, a przedsiębiorca nie złoży wniosku o odwieszenie – nie zostanie wykreślony z rejestru (jak wcześniej), ale będzie odwieszony automatycznie. Inna zmiana – do tej pory tylko przedsiębiorca, który nie zatrudniał żadnych pracowników, mógł zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. Nowe przepisy umożliwiają zawieszenie biznesu także wówczas, gdy firma zatrudnia wyłącznie pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym.
PRAWO PISANE PROSTYM JĘZYKIEM – OBJAŚNIENIA PRZEPISÓW
W celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa z zakresu działalności gospodarczej ministrowie i urzędy centralne będą wydawać napisane prostym językiem objaśnienia przepisów, czyli ogólne wyjaśnienia przepisów w zakresie działalności gospodarczej dotyczące praktycznego stosowania tych przepisów. Jeśli przedsiębiorca zastosuje się do nich, będzie chroniony – np. w trakcie kontroli. O wydanie objaśnień może wnioskować do ministrów rzecznik małych i średnich przedsiębiorców.
-
WAŻNENa straży praw przedsiębiorców będzie stał bezstronny oraz apolityczny rzecznik |
RZECZNIK MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORCÓW
Bezstronny i apolityczny rzecznik będzie stał na straży praw przedsiębiorców zagwarantowanych w Konstytucji dla biznesu i interweniował, gdy są one naruszane. Na wniosek rzecznika urzędy będą musiały wydać objaśnienia najbardziej skomplikowanych przepisów. Do jego zadań należy także wspieranie mediacji między przedsiębiorcami a organami administracji oraz opiniowanie projektów ustaw dotyczących przedsiębiorczości na każdym etapie procesu legislacyjnego. Kadencja rzecznika trwa sześć lat.
PUNKT INFORMACJI DLA PRZEDSIĘBIORCY
Będzie to portal internetowy – rozwinięcie obecnego www.biznes.gov.pl, który nie tylko wyjaśni, w jaki sposób załatwić poszczególne sprawy urzędowe, ale też umożliwi np. uiszczanie opłat urzędowych czy uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami czy składkami. Punkt przez SMS lub e-mail przypomni przedsiębiorcom o zbliżających się terminach urzędowych oraz poinformuje o najważniejszych zmianach w prawie. Będą tam też publikowane wyjaśnienia dotyczące zagadnień prawnych budzących najwięcej wątpliwości w praktyce.
-
Stopniowa likwidacja REGON-uLikwidacja numeru REGON dla przedsiębiorców to krok w kierunku cyfryzacji. REGON będzie stopniowo wycofywany z obrotu, przedsiębiorcy w kontaktach z urzędami mają posługiwać się wyłącznie NIP, ma on być podstawowym numerem identyfikującym przedsiębiorcę |
ZMIANY W PEŁNOMOCNICTWACH I PROKURZE
Przedsiębiorcy-osoby fizyczne będą mogli ustanawiać prokurentów. Zaś opublikowanie informacji o pełnomocniku lub prokurencie w CEIDG będzie równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa lub udzieleniem prokury na piśmie.
JASNY KATALOG FORM REGLAMENTACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Uporządkowany został katalog form reglamentacji działalności gospodarczej. Pozostawiono: koncesje, zezwolenia i rejestry działalności regulowanej. Zostały zniesione zgody i licencje jako odrębne formy reglamentacji. Wyraźnie uwypuklono różnice między nimi, wskazując m.in., że zezwolenia nie mogą mieć charakteru uznaniowego i powinny być udzielone, jeśli przedsiębiorca spełnia warunki przewidziane prawem.
DOBRE ZMIANY DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Pakiet wierzycielski oraz nowe zasady w postępowaniu administracyjnym – to ważne zmiany, które z pewnością ułatwią życie polskim przedsiębiorcom.
Ministerstwo Rozwoju pracuje nad pakietem zmian dla przedsiębiorców, systematycznie wdrażając kolejne uproszczenia. Ważne elementy Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – pakiet wierzycielski oraz zmiany w przepisach dotyczących postępowania administracyjnego – weszły w życie 1 czerwca 2017 r.
Pakiet wierzycielski to narzędzie stworzone po to, by ułatwić przedsiębiorcom odzyskiwanie długów i przeciwdziałać powstawaniu zatorów płatniczych. Ważnym elementem pakietu jest Rejestr Należności Publicznoprawnych. Dzięki utworzeniu rejestru przedsiębiorcy będą mogli sprawdzić wiarygodność płatniczą potencjalnego kontrahenta – czy nie ma on zaległości podatkowych, celnych i czy nie jest obciążony karami administracyjnymi lub grzywnami (wpis do rejestru powyżej 5 tys. zł długu). W połowie listopada weszły w życie zmienione przepisy dotyczące biur informacji gospodarczej (BIG). Można będzie uzyskać w nich więcej danych. BIG-i zyskały dostęp do rejestrów publicznych. Będą też miały dostęp do Rejestru Należności Publicznoprawnych. Istotną zmianą jest również możliwość wymiany informacji pomiędzy BIG-ami. Tym samym ich raporty dla klientów będą bardziej kompleksowe. Przedsiębiorcy zyskują w ten sposób większą pewność, że potencjalny kontrahent jest dobrym partnerem do współpracy. Nowe przepisy dwukrotnie podwyższyły limit obowiązujący przy dochodzeniu należności w postępowaniu uproszczonym – przedsiębiorcy mogą korzystać z tej formy, gdy wartość przedmiotu sporu wynosi do 20 tys. zł. Pakiet wierzycielski zawiera też rozwiązania, które mają skrócić czas trwania postępowań grupowych i pozwalają przedsiębiorcom korzystać z nich w większym zakresie.
-
Dla młodych innowacyjnychTrwają prace nad nowym rodzajem działalności – prostą spółką akcyjną. To rozwiązanie dla tych, których największym kapitałem jest pomysł |
ZMIANY W POSTĘPOWANIU ADMINISTRACYJNYM
Przyspieszenie postępowań administracyjnych, wprowadzenie bardziej partnerskich relacji między administracją i przedsiębiorcami, a także zapewnienie adekwatności kar administracyjnych do okoliczności naruszenia prawa – to najważniejsze cele nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego (KPA) opracowanej w ramach pakietu „100 zmian dla firm". Nowe przepisy usprawniają i skracają procedurę administracyjną. Jednym z problemów, które wydłużają czas potrzebny na załatwienie sprawy w urzędzie, są decyzje kasatoryjne. Chodzi o sytuację, w której obywatel odwołuje się od decyzji, a organ odwoławczy zamiast rozstrzygnąć sprawę kieruje ją z powrotem do pierwszej instancji. Nowelizacja wprowadza szybką ścieżkę zaskarżenia decyzji kasatoryjnej w postaci sprzeciwu do sądu administracyjnego. Sąd będzie miał 30 dni na rozpatrzenie takiej sprawy. Obecnie trwa to co najmniej kilka miesięcy.
Przyspieszeniu postępowań służy też ponaglenie. Przedsiębiorca może je złożyć, jeżeli jego sprawa nie została rozstrzygnięta w terminie (bezczynność) albo postępowanie jest prowadzone dłużej niż jest to niezbędne do jego załatwienia (przewlekłość). Ponaglenie składa się do organu wyższego stopnia. To rozwiązanie jest szczególnie istotne dla przedsiębiorców, którzystarają się o uzyskanie koncesji lub zezwolenia czy też decyzji związanych z procesem inwestycyjnym. Nowelizacja wprowadziła do procedury administracyjnej instytucję mediacji. Wcześniej mogła być ona wykorzystywana tylko w postępowaniu przed sądem administracyjnym, teraz może być prowadzona już na etapie rozstrzygania. Nowością jest też zapis, że wątpliwości prawne, jak również niedające się usunąć wątpliwości co do okoliczności faktycznych, muszą być rozstrzygnięte na korzyść przedsiębiorcy. Obowiązują również nowe rozwiązania związane z wymierzaniem kar pieniężnych, które mają duże znaczenie m.in. dla małych i średnich przedsiębiorstw. Obecne przepisy określają najczęściej sztywną kwotę lub przedział kwotowykary, a organ nie może od kary odstąpić, Zdarzają się więc sytuacje, w których nałożona kara jest zupełnie niewspółmierna do przewinienia. Nowe prawo pozwala uwzględnić okoliczności danej sprawy i nawet odstąpić od kary, jeśli wina przedsiębiorcy była niewielka.
PROSTSZE KORZYSTANIE Z FUNDUSZY UE
We wrześniu weszła w życie ustawa zawierająca pakiet rozwiązań, które upraszczają procesy związane z wykorzystaniem funduszy UE. Beneficjentami zmian są w dużej części małe i średnie firmy. Do najważniejszych rozwiązań, które znalazły się w ustawie, należą m.in.: instytucja Rzecznika Funduszy Europejskich (wspiera interesy beneficjentów i o nie dba), konkursy w rundach (kto nie zdąży złożyć wniosku, będzie mógł to zrobić w kolejnej rundzie), mniej biurokracji (np. konieczność przedkładania mniejszej liczby dokumentów), uproszczenie w rozliczaniu funduszy (brak obciążenia odsetkami za spóźnienia do 14 dni ze złożeniem wniosku rozliczającego środki) czy ochrona dóbr intelektualnych wnioskodawców (dokumenty aplikacyjne nie będą udostępniane w trakcie konkursu).
-
WAŻNEPo zmianach dokumentację pracowniczą trzeba będzie przechowywać nie 50, a 10 lat |
TRWAJĄ PRACE
W konsultacjach i uzgodnieniach jest jeszcze ważna dla właścicieli firm rodzinnych ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Umożliwi ona płynną zmianę pokoleniową w takich firmach. Kluczowym rozwiązaniem jest instytucja zarządcy sukcesyjnego, który po śmierci właściciela pokieruje firmą do czasu załatwienia formalności spadkowych. Dzięki temu przedsiębiorstwo nie przestanie istnieć wraz ze śmiercią właściciela. W mocy pozostaną kontrakty handlowe, umowy o pracę i decyzje administracyjne. Takie przepisy są potrzebne, zwłaszcza teraz – w ewidencji jednoosobowych firm jest aż 200 tys. osób, które ukończyły 65. rok życia. Rządową ścieżkę przeszły już zmiany dotyczące przechowywania dokumentacji pracowniczej. Zamiast 50 – 10 lat przechowywania. A stos papierów zastąpi forma elektroniczna.
PARTNER MERYTORYCZNY PARP