Efekt upadku najstarszego biura podróży Thomas Cook pociągnął za sobą także Neckermann Polska. Popularne biuro podróży, choć wczoraj mówiło, że wszystko jest w porządku, dziś ogłosiło upadłość. Problem w tym, że na wakacjach zorganizowanych przez Neckermann Polska przebywa aktualnie ok. 3,6 tys. turystów.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Wziąłeś kredyt? Złóż reklamację i żądaj zwrotu! Decyzja UOKiK
Mazowiecki Urząd Marszałkowski poinformował że wraz z Allianz Partners (ubezpieczycielem Neckermann Polska) sprowadzą wspólnie turystów do kraju. Pomocną dłoń wyciągają inne biura podróży, które zgłaszają się do Urzędu oferując wolne miejsca w czarterowanych przez nie samolotach.
- Wszyscy będą bezpieczni i spokojnie wrócą do kraju – zapewniają przedstawiciele urzędu.
W takich przypadkach, jak upadek Neckermann Polska, warto pamiętać o procedurach, które ułatwią klientom upadłego biura podróży bezpieczny powrót do kraju. Zgodnie z przepisami każdy organizator wycieczek powinien posiadać polisę lub gwarancję bankową. Im wyższe kwoty ubezpieczenia, tym lepiej. W przypadku ogłoszenia upadłości biura, pieniądze z polisy uruchamiane są przez urząd marszałkowski właściwy dla siedziby touroperatora. Warto zaznaczyć, że w pierwszej kolejności pieniądze idą na finansowanie powrotu do kraju osób, które już rozpoczęły urlop.
Kilka lat temu powstał Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – II filar zabezpieczeń przed niewypłacalnością biur podróży. Co miesiąc organizatorzy wycieczek są zobowiązani do odprowadzania na jego rzecz składek. Firma turystyczna, które tego nie zrobi, może być wykreślona z rejestru i zostać ukarana zakazem sprzedaży wycieczek przez trzy lata. Środki zgromadzone w funduszu (w 2017 r. ponad 40 mln zł) są uruchamiane, gdy te z polisy ubezpieczeniowej firmy zostaną wyczerpane.
Wielu turystów uspokaja się dopiero po przyjeździe do kraju. Ale i w takiej sytuacji należy walczyć o środki za niewykorzystany urlop. W takiej sytuacji najlepiej kierować swoje kroki do urzędu marszałkowskiego, który przejmuje sprawy związane z wypłatą pieniędzy klientom poszkodowanym przez biuro podróży. Do formularza należy dołączyć kopię umowy o świadczenie usług turystycznych oraz kopię dowodu wpłaty.
Zwrot pieniędzy następuje w ciągu maksymalnie 120 dni, najpierw ze środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego organizatora, a po ich wyczerpaniu – z TFG.