Urząd Komunikacji Elektronicznej otrzymuje sygnały od abonentów oraz przedsiębiorców telekomunikacyjnych o nasileniu zjawiska nieodebranych połączeń z nieznanych numerów bądź tzw. „głuchych telefonów”. To dzwonią oszuści!
Jak działają telefoniczni oszuści? Zwykle w późnych godzinach popołudniowych lub nocnych dzwoni telefon (głównie komórka). Na wyświetlaczu pojawia się nieznany numer z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą sugerować połączenia krajowe, np. z Warszawy (22) bądź Płocka (24). Według docierających do UKE sygnałów ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów.
Dzwonek jest bardzo krótki. Jeśli ktoś odbierze taki telefon, to nie słyszy głosu z drugiej strony. Oszuści liczą na to, że ktoś zaniepokojony po prostu oddzwoni na taki numer i wtedy licznik nabije olbrzymią sumę do zapłaty.
Zdarza się również, że takie połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie symbolu czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.
Jeśli takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, możesz złożyć do dostawcy swoich usług reklamację.
Niestety, trzeba jednak pamiętać, że jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik.