Kruszywo, z którego została wykonana nietypowa droga rowerowa, opracowali naukowcy z pruszkowskiego laboratorium TPA, a inwestycję zrealizowała spółka Strabag. Instytut Badań Technicznych spółki TPA, która wchodzi w skład koncernu Strabag SE, pracuje również nad zapachowymi asfaltami wydzielającymi woń róż, cytrusów czy truskawek.
Zobacz także: W tych miastach nie wjedziesz do centrum samochodem [GALERIA]
Świecąca w nocy ścieżka rowerowa nie wykorzystuje żadnych źródeł zasilania oprócz energii słonecznej. Gromadzi światło słoneczne dzięki tzw. luminoforom – syntetycznym substancjom, które stanowią składnik jej nawierzchni. Powstają one na bazie luminoforu – związku chemicznego o właściwościach luminescencyjnych. Luminofory absorbują promieniowanie UV lub promieniowanie VIS (z obszaru widzialnego). Pozwala im to emitować światło zwane „jarzeniem" lub „zimnym światłem".
Pozyskana przez nawierzchnię ścieżki energia słoneczna wystarcza na „zasilanie" w nocy przez ok. 10 godzin. Wytwarzane światło jest słabsze od dziennego, ale w zupełności wystarcza, aby zlokalizować ścieżkę. Za dnia droga rowerowa ma kolor niebieski, który zdaniem spółek ładnie komponuje się z pobliskim jeziorem i przyrodą.
Źródła: wnp.pl, youtube.com, pwl.mikrokontroler.pl, gazetaolsztynska.pl, tpaqi.com