Przygotowaliśmy już 95 tys. #KartaUcznia. Na ich podstawie uczniowie szkół podst. i gim. od września pojadą za darmo https://t.co/a7MIk5d8Ja pic.twitter.com/jheAgWSgvI
— ZTM Warszawa (@ztm_warszawa) 26 maja 2017
Darmowe przejazdy dla uczniów
W budżecie Miasta Stołecznego Warszawy zabezpieczono 12 mln zł na darmową komunikację miejską dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. O tyle zmniejszą się wpływy ze sprzedaży biletów dla dzieci i młodzieży w ciągu roku od wprowadzenia bezpłatnych przejazdów. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy uwzględnił szacunki ZTM za 2016 rok.
Dzieci i młodzież ucząca się w stolicy, która podróżuje po mieście lub dojeżdża do szkoły z podwarszawskich miejscowości, od 1 września nie zapłaci ani złotówki za komunikację miejską. Do bezpłatnych przejazdów w Warszawie (1. strefa) oraz warszawskiej aglomeracji miejskiej z 2. strefy będzie uprawniała Karta Ucznia. Wniosek o wydanie karty można złożyć w szkole. Termin składania wniosków upływa 19 kwietnia. Uprawnienia do bezpłatnych przejazdów od 1 września będą obowiązywały na obszarze 1. i 2. strefy w warszawskiej komunikacji miejskiej.
Patrz też: Darmowe bilety na przejazdy w UE. Młodzież może zaoszczędzić nawet 530 euro
Dziecko lub nastolatek uprawniony do bezpłatnych przejazdów otrzyma Kartę Ucznia w postaci specjalnej, spersonalizowanej karty miejskiej. Będzie należało okazać ją podczas kontroli biletów. Kartę mogą dostać: uczniowie warszawskich szkół podstawowych i gimnazjów, którzy uczą się w stolicy, a także uczniowie z Warszawy, którzy pobierają naukę w szkole podstawowej lub gimnazjalnej na terenie aglomeracji warszawskiej. Ulga obejmie uczniów szkół publicznych i niepublicznych. Po wygaszeniu gimnazjów w 2019 r. przywileje zachowają wszyscy spełniający kryteria uczniowie klas podstawowych.
Nowe rodzaje biletów ZTM
To nie koniec zmian. Oprócz Karty Ucznia, miasto wprowadza do sprzedaży nowe rodzaje biletów – bilet trzydniowy oraz bilet konferencyjny. Mają one obowiązywać od 1 czerwca w 1. i 2. strefie.
Zobacz też: Ile kosztuje bilet na podróże po całej Europie? Interrail Global Pass [ZDJĘCIA]
Bilet trzydniowy
Bilet trzydniowy będzie uprawniał do korzystania z komunikacji miejskiej przez 72 godziny od momentu skasowania, bez względu na godzinę umieszczenia kartonika w kasowniku. Za normalny trzygodzinny bilet w 1. strefie zapłacimy 36 zł, a cena trzydniowego biletu aglomeracyjnego wyniesie 57 złotych.
- Szacujemy, że w przypadku biletów trzydniowych w przyszłym roku wzrost wpływów ze sprzedaży wyniesie 1,2 mln złotych – mówi Superbiz Konrad Klimczak z Wydziału Prasowego Urzędu M.St. Warszawy.
Może cię zainteresować: W tych miastach nie wjedziesz do centrum samochodem [GALERIA]
Bilet konferencyjny
Novum w warszawskiej komunikacji miejskiej stanowi bilet konferencyjny. - Organizatorzy konferencji będą mogli zakupić ten rodzaj biletu na wybrany okres w przypadku liczby uczestników przekraczającej 100 osób – wyjaśnia Konrad Klimczak. Bilety konferencyjne będzie można zakodować na specjalnych Warszawskich Kartach Miejskich lub – nabyć w innej, uzgodnionej z organizatorem formie. Od czerwca, aby kupić bilety konferencyjne, wystarczy skontaktować się z Zarządem Transportu Miejskiego. Ich ceny będą zgodne ze stawkami obowiązującymi w komunikacji publicznej. ZTM liczy na to, że poprzez sprzedaż biletów konferencyjnych zachęci uczestników konferencji do korzystania z transportu miejskiego.
Bilet jednorazowy przesiadkowy grupowy ulgowy
Taryfa obejmie również bilet jednorazowy przesiadkowy grupowy ulgowy dla maksymalnie 10 osób. Będzie można go nabyć za 22 złote. Dzięki temu rozwiązaniu nauczyciele spoza metropolii warszawskiej unikną kasowania wielu jednorazowych biletów podczas wycieczek szkolnych.
Źródła: ztm.waw.pl, rdc.pl, Urząd M.St. Warszawy, wyborcza.pl