przystanek PKS

i

Autor: Shutterstock przystanek PKS

Wykluczenie komunikacyjne

Wykluczenie komunikacyjne w Polsce rośnie. Ta mapa nie daje nadziei

2022-11-03 11:55

Wykluczenie komunikacyjne w Polsce zostało wzięte dokładniej pod lupę przez Stowarzyszenie Ekonomiki Transportu (SET). Jak wynika z mapy opracowanej przez organizację problem jest większy niż mogłoby się spodziewać i może dotyczyć nawet kilkanaście milionów Polaków.

Mapa wykluczenia komunikacyjnego w Polsce. Problem dotyczy kilkunastu milionów Polaków

SET chcąc przedstawić skalę wykluczenia komunikacyjnego w Polsce przygotowało specjalną mapę we współpracy z  dr Arielem Ciechańskim z Polskiej Akademii Nauk badającym zjawisko upadku PKS. Na mapie pokazano zlikwidowane linie kolejowe, oraz obszary, na których zlikwidowano przedsiębiorstwa autobusowe.

Okręgi w których zlikwidowano połączenia autobusowe mają średnicę 40 km, oparte na orientacyjnym zasięgu funkcjonowania PKS-ów i obejmują tylko główne siedziby zlikwidowanych przedsiębiorstw, bez placówek terenowych. Tym samym skala wykluczenia komunikacyjnego w Polsce jest jeszcze większa, niż wskazują na to mapy.

Pieniądze to nie wszystko. Marcin Ociepa

Jak podaje SET do 20 proc. miejscowości w Polsce nie dojeżdża żaden transport publiczny. Drugie tyle ma go tylko w minimalnym zakresie, tj. w formie pojedynczych kursów. Wykluczeniem komunikacyjnym jest więc objętym w Polsce ok. kilkanaście milionów Polaków.

Sonda
Czy państwo powinno zadbać o osoby wykluczone komunikacyjnie?

Wykluczenie komunikacyjne jest związane z likwidacją PKS-ów i połączeń kolejowych

- Oczywiście nie zawsze tam gdzie był likwidowany PKS, automatycznie powstaje „biała plama” komunikacyjna. Koronnym dowodem na to jest np. kilka PKS-ów ze Śląska, woj. łódzkiego czy Veolia Gdynia. Bywało też, że jeden PKS wchodził w rolę innego, likwidowanego PKS - czytamy we wpisie SET.

SET zauważa, że istnieje również program Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, a samorządy starają się dbać o dostęp do transportu publicznego. Do tego pamiętajmy o istnieniu transportu indywidualnego, ale też nie każdy ma możliwość (finansową, jak i psychofizyczną) jazdy samochodem. Szczególnie przy obecnych cenach paliw.

To jednak nie znaczy, że mamy do czynienia z przeszacowaniem. Jak wskazuje SET, skala wykluczenia komunikacyjnego może być większa niż wskazuje na to mapa. Od 1989 roku w skali całego kraju siatka autobusowych połączeń regionalnych skurczyła się o 85-90 proc., co znacznie wpłynęło na wykluczenie komunikacyjne w Polsce.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze