Wyjeżdżasz na wakacje i zastanawiasz się, jak zapakować rzeczy całej rodziny do samochodu? W wielu przypadkach wydaje się to niewykonalne. W takiej sytuacji nie trzeba od razu kupować dachowego bagażnika, co z pewnością mocno nadwerężyłoby domowy budżet. Taki dodatkowy, profesjonalny bagażnik można po prostu wypożyczyć. W Polsce coraz większą popularnością cieszą się serwisy i wypożyczalnie bagażników montowanych na dachach samochodów. Podpowiadamy, jak założyć i prowadzić tego typu firmę.
Rejestracja firmy
Krok pierwszy: rejestracja działalności w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić elektronicznie lub w urzędzie gminy. Do prowadzenia wypożyczalni i serwisu bagażników nie potrzeba żadnych pozwoleń, certyfikatów czy konkretnego wykształcenia. Wiedzę na temat urządzeń i mocowania tego typu sprzętu można zdobywać we własnym zakresie i powinna ona być wystarczająca do codziennej pracy.
Działania w sieci
Firma od razu musi mieć dobrą stronę internetową, by klienci mogli do firmy bez problemu trafić. Dziś niemal wszyscy szukają usługodawców w sieci. Przygotowanie strony najlepiej zlecić profesjonalnej agencji interaktywnej. Ważne też, by strona była dobrze wypozycjonowana i na bieżąco aktualizowana. Taki zabieg sprawi, że internauci w pierwszej kolejności będą trafiać właśnie na twoje przedsiębiorstwo.
Przejrzysty cennik
Na owej stronie powinna znajdować się pełna oferta z czytelnym cennikiem. Pozostawienie ustalanie cen wyłącznie na rozmowy telefoniczne jest nieprofesjonalne. Klient musi wiedzieć chociaż w przybliżeniu, z jakim kosztem ma się liczyć. Oczywiście może to być trudne do przygotowania, bo modeli aut i bagażników jest wiele, ale warto opracować elektroniczny system doboru i tym sposobem klient od razu sam sprawdzi, jaki jest koszt konkretnej usługi. Niektóre firmy stosują cennik z tzw. widełkami, czyli cena „od do”, i tak na przykład, box dachowy w zależności od modelu i firmy - do 7 dni od 150 do 200 zł, a każda następna doba 15 zł. Opracowując cennik, trzeba też uwzględnić uszkodzenia boxów. Zdarza się, że klient urwie dach wjeżdżając do garażu lub zepsuje go w trakcie wyjazdu. Zabezpieczając się przed ewentualnymi stratami, można wprowadzić kaucje rzędu kilkuset złotych. Ubezpieczania bagażników przez firmy ubezpieczeniowe raczej się nie stosuje. Zatem trzeba samemu wprowadzić pewne dla siebie i dogodne dla klientów rozwiązanie.
Tyle Jarosław Kaczyński zarobił na polityce. Na emeryturze będzie miał luksus
Kupno bagażników
I sprawa najważniejsza – bagażniki. Bez nich firma nie istnieje. Dzielimy je na boxy (kapsuły, w których chowa się rzeczy), bagażniki bazowe (uchwyty mocowane bezpośrednio na dachu) i bagażniki rowerowe. Wszystkie rodzaje bagażników trzeba kupić. Takiego sprzętu raczej się nie leasinguje. Najlepiej zainwestować w dobrej jakości nowy sprzęt. Co bardzo ważne, trzeba mieć więcej elementów bagażników bazowych niż samych kapsuł. Powód? Elementy mocowane na dachu auta muszą pasować do danego modelu samochodu, a aut mamy coraz więcej na rynku, stąd niezbędny jest duży wybór mocowań - nawet w granicach kilkuset. Natomiast boxów trzeba mieć na starcie minimum kilkanaście. Rzecz jasna, muszą one być zróżnicowane pod względem wielkości i sposobu użytkowania (na narty, dziecięcy wózek, tylko na drobne rzeczy itp.)
Dobrej jakości boks kosztuje od 1,5 do 3 tys. zł. Do tego trzeba dodać elementy bagażnika bazowego i relingi – koszt zestawu ok. 800 zł. Zatem nawet w najskromniejszym wariancie tworzy się pokaźna suma. Na takie podstawowe zakupy trzeba mieć od 50 do nawet 80 tys. zł.
Dobra lokalizacja
Bagażniki trzeba gdzieś składować i montować. Wypożyczalni bagażników nie da się prowadzić w bloku mieszkalnym. Natomiast osoby mieszkające w domu jednorodzinnym, dysponujące dużym garażem czy dodatkowym budynkiem gospodarczym, już taką opcję mogą rozważyć. Przede wszystkim potrzebny jest magazyn na wszystkie bagażniki. Dodatkowo dobrze mieć biuro, w którym stanie komputer, kasa fiskalna i sofa dla klientów oczekujących na montaż boxów. Jeśli nie masz takiego obiektu, konieczny jest wynajem. Szukając odpowiedniego miejsca, w pierwszej kolejności rozejrzyj się po centrum miasta i jego okolicach. Ważne, by do firmy był dobry i szybki dojazd. Oczywiście musi być też parking.
Mały zespół
W takiej firmie trzeba mieć osoby do pomocy. Praca w pojedynkę będzie bardzo trudna. Ktoś musi zajmować się stroną internetową i promocją w sieci, ktoś inny księgowością, kolejny monitorowaniem zleceń, a następny montażem. Jak widać, nawet przy najlepszej organizacji i poświęceniu firmie 24 godzin na dobę, prowadzenie działalności w pojedynkę jest niemożliwe. Do pomocy potrzeba co najmniej jednego pracownika do serwisu. Sprawy księgowe można zlecić zewnętrznej firmie. A promocją, stroną, zakupami i zleceniami trzeba zająć się samemu. Oczywiście podział obowiązków zależy od umiejętności i wiedzy właściciela.
I jeszcze jedna ważna sprawa. Wypożyczalnia bagażników to biznes sezonowy. Największy ruch w interesie jest w okresie wakacyjnym i zimowym (święta i ferie). Jesienią i wczesną wiosną, trzeba liczyć się z przestojami.
Nastolatka sprzedaje fanom wodę, w której się kąpała [ZDJĘCIA]
Bartłosz Iłowski, właściciel firmy SuperBoxy w Warszawie
Wypełniliśmy lukę na rynku
Wszystko zaczęło się przed 10 laty, kiedy jechaliśmy z trójką dzieci na wakacje i nie mieliśmy jak się zapakować. Zacząłem szukać bagażnika do wypożyczenia. Ku mojemu zaskoczeniu okazało się, że na rynku działa raptem kilka firm oferujących takie usługi. Po powrocie z wakacji założyłem własną działalność. Po dwóch tygodniach wypożyczyłem już pierwszego boxa. Wszystko poszło błyskawicznie: formalności, wynajęcie garażu, kupno boxów, elementów do bagażników bazowych. Zainteresowanie tym było bardzo duże. Kłopot pojawił się po wakacjach, kiedy ruch wyhamował zupełnie. Od października do grudnia nie było zamówień. Teraz kiedy mamy posezonowy przestój, to pracujemy nad serwisowaniem boksów, stroną internetową, przygotowaniem do kolejnego sezonu (letniego lub zimowego). Mamy kilkaset mocowań do bagażników, które pasują do niemal wszystkich samochodów. Oferujemy też duży wybór samych boxów: od małych, poprzez średnie, do dużych – dobrych na rodzinne wakacje. Jest to sprzęt najwyższej jakości. Pod każdym względem stawiamy na jakość, komfort i bezpieczeństwo. Klienci są szkoleni przez nas z zakresu obsługi bagażnika i jazdy z nim, zanim wyruszą w podróż. W tym biznesie bardzo ważne jest nie tylko podejście do klienta, ale i sama lokalizacja serwisu. Im bliżej centrum miasta, gdzie wiele osób może z łatwością dojechać, tym lepiej. Nam kilka lat temu udało się znaleźć dogodne miejsce przy ul. Bartyckiej w Warszawie i wciąż tam jesteśmy.
RAMKI do tekstu głównego:
Koszty inwestycyjne (w mieście średniej wielkości):
Kupno bagażników (25 boxów po 2 tys. zł każdy, 30 bagażników bazowych po 800 zł każdy ) – 74 tys. zł
stojaki na boxy – 7 tys. zł
strona internetowa – 4 tys. zł
sprzęt elektroniczny (laptop, telefon kasa) – 4 tys. zł
remont lokalu – 2 tys. zł
SUMA: 91 tys. zł
Koszty miesięczne:
pensja dla pracownika - 3 tys. zł
wynajęcie lokalu – 2 tys. zł
biuro rachunkowe – 400 zł
SUMA: 5,4 tys. zł
Przychód (w sezonie): jeśli założymy, że w tygodniu wypożyczysz 12 boxów za 250 zł każdy.
SUMA: 12 tys. zł
Dochód (przed opodatkowaniem): 6,6 tys. zł