Ustawa o dokumentach paszportowych uchyli obecnie obowiązującą regulację z 2006 r. Głównym celem zmian jest utworzenie Rejestru Dokumentów Paszportowych, który zastąpi dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje.
Paszport online
Ustawa o dokumentach paszportowych umożliwi wyrobienie dokumentów przez internet. Wniosek elektroniczny będzie generował urzędnik paszportowy w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, a obywatel będzie się podpisywał cyfrowo. Zostaną także uruchomione nowe e-usługi jak możliwość sprawdzenia ważności paszportu. Gdy będzie się zbliżała data jej utraty, zostanie przesłane powiadomienie w tej sprawie. Pojawi się też możliwość zgłoszenia online utraty paszportu, który zostanie automatycznie unieważniony. Ustawa wprowadza również możliwość wyrobienia paszportu dziecku do 12 lat (wcześniej było to 13 lat). Wniosek online w tej sprawie będzie można jednak złożyć dopiero od 30 września 2022 roku.
ZOBACZ: Obowiązek szczepień w Polsce dla wszystkich
Ewidencja paszportów
Nowe przepisy zmieniają również sposób gromadzenia danych o dokumentach paszportowych. Centralna Ewidencja Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych oraz lokalne ewidencje zostaną zastąpione przez Rejestr Dokumentów Paszportowych. RDP będzie elementem Systemu Rejestrów Państwowych, w skład których wchodzą m.in. rejestry dowodów osobistych, tanu cywilnego czy numerów PESEL.
Usystematyzowane zostaną również koszty wyrobienia paszportu. Zamiast ulg w rozporządzeniu wykonawczym pojawią się konkretne kwoty. Wydłużono również do trzech lat ważność drugiego paszportu. Łatwiej będzie też go uzyskać, procedura przejdzie bezpośrednio przez wojewodę lub konsula, zamiast przez MSWiA.