Świetne wyniki biur potwierdzają pośrednio dane Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego za I półrocze 2018 roku, z których wynika, że na wycieczki czarterowe zdecydowało się 1,4 mln osób, czyli o 36 proc. więcej niż w roku 2017. Tegoroczna przedsprzedaż potwierdziła przypuszczenia ekspertów o słabszej sprzedaży wycieczek typu „last minute”.
Polacy już od lat najczęściej wybierają się na zagraniczne wyjazdy do Grecji. Tak też było w tym roku. Podium uzupełniły Turcja oraz Bułgaria. Dla Turcji jest to powrót do grono najpopularniejszych kierunków po dwóch słabszych sezonach. Na ten wynik zdecydowany wpływ mają korzystne cenowo oferty w tym regionie oraz pewne uspokojone sytuacji politycznej kraju. Pierwszą piątkę najchętniej wybieranych kierunków zagranicznych zamykają, podobnie jak rok temu, Egipt i Hiszpania. Aż 75 proc. klientów biur podróży wybrało wycieczki typu all inclusive.
Pod względem dynamiki na pierwszym miejscu znalazła się odrabiająca straty Tunezja. Podobnie jak w przypadku Turcji kraj ten wraca do listy najczęściej wybieranych kierunków wakacyjnych. Warto przypomnieć, że jeszcze przed rokiem 2015 Tunezja najczęściej zajmowała miejsca w pierwszej piątce.
Polacy coraz chętniej wybierają także kraje bałkańskie. Jeszcze do niedawna te rejony były raczej pomijane przez naszych rodaków podczas wybierania zagranicznych wyjazdów. Trzeba jednak zaznaczać, że wzrost popularności krajów bałkańskich niekoniecznie idzie w parze z ich zwiększoną sprzedażą w biurach podróży. Przykładowo do Chorwacji najczęściej wybieramy się podróżując indywidualnie z własnym dojazdem.
Zdecydowany spadek popularności zanotowały natomiast zachodnie kraje europejskie, takie jak Hiszpania, Włochy czy Portugalia. Pokazuje to wciąż wysokie zapotrzebowanie na relatywnie tańsze produkty turystyczne w okresie wakacji.
Należy zwrócić uwagę, że wybierając się na zagraniczne wakacje coraz częściej Polacy decydują się na połączenia samolotowe. Ten rodzaj transportu wybrało aż 95 proc. klientów biur podróży. To już kolejny rok wskazujący na spadek udziału turystyki autokarowej w wyjazdach wakacyjnych. Obejmuje on jedynie 2,2 proc. całej sprzedaży (w zeszłym sezonie ten odsetek wyniósł 3,2 proc.).
Źródło: travelplanet.pl