Jak założyć agencję reklamową?

2011-05-12 8:00

Masz burzę pomysłów i potrafisz pracować w szybkim tempie? Pomyśl o tym, by zacząć działać w branży reklamowej. Dowiedz się, jak założyć agencję reklamową?

Własna agencja wymaga dużych nakładów finansowych w profesjonalny sprzęt oraz… kreatywności. Warto w nią zainwestować, ponieważ ta branża wciąż się rozwija. Jeśli znajdziesz niszę, masz szansę na spory zarobek. Brak ci oszczędności na inwestycje? Nie rezygnuj z planów. Możesz przecież sięgnąć po kredyt. Na szczęście coraz więcej banków cechuje otwartość i zaufanie do przyszłych klientów. Dzięki czemu otrzymanie kredytu nie jest problemem.

Na uruchomienie własnej agencji nie potrzebujesz żadnych pozwoleń ani koncesji. Start na pewno ułatwi ci znajomość i doświadczenie w branży reklamowej oraz dobry biznesplan. Zastanów się, w czym twoja agencja chce się specjalizować. Możesz skupić się na tworzeniu reklam internetowych, projektowaniu logo, ulotek i billboardów, reklam prasowych, ale także na opracowywaniu strategii marketingowych czy akcji promocyjnych oraz reklam telewizyjnych i radiowych. Na początku najprościej jest skoncentrować się na projektowaniu grafiki, z czasem warto zainwestować w dodatkowy sprzęt i poszerzyć działalność. Przygotuj się, że na rozpoczęcie działalności będziesz potrzebować ok. 50 tys. zł. Tyle powinno ci wystarczyć na wynajęcie lokalu, zakup podstawowego sprzętu i zatrudnienie przynajmniej dwóch grafików.

Przeczytaj koniecznie: Jak pozyskać inwestora?

Lokal i personel

Agencja reklamowa może mieścić się w niewielkim lokalu 50-80 mkw. Ważne, żeby obok miejsca dla grafików (tzw. studia) znalazła się oddzielna salka na spotkania z klientem. To nie musi być koniecznie pomieszczenie użytkowe. Możesz np. poszukać mieszkania, które można dostosować do potrzeb agencji. Najlepiej wynająć (albo kupić) lokal w centrum miasta, tak, żeby klienci mogli bez problemu znaleźć twoją firmę. Wbrew pozorom łatwiej jest wystartować w mniejszej miejscowości. Dlaczego? Tu ceny wynajmu oraz konkurencja na rynku reklamowym są niższe niż w dużych miastach. Za lokal zapłacisz ok. 1000 zł miesięcznie, natomiast w dużych miastach ok. 3000 zł.

Kadra agencji reklamowych to zwykle dynamiczni i przede wszystkim kreatywni ludzie. Na pewno musisz zatrudnić zdolnego grafika, który będzie miał bogate portfolio, a także copywritera (to osoba, która będzie wymyślać słowną część kampanii reklamowych), najlepiej jeśli będzie on miał wiedzę marketingową. Jeśli masz doświadczenie w pracy w reklamie, to sam możesz przejąć część obowiązków. W niewielkiej agencji wystarczy grupa 3-4 osób, która będzie tworzyć sprawny zespół.

Jak zdobyć wiernych klientów

Wydaje się, że z pozyskaniem projektów nie powinno być problemu, bo przecież wciąż powstają nowe przedsiębiorstwa, które potrzebują reklamy. Warto jednak pamiętać, że potencjalny klient musi cię zauważyć. Zresztą dla agencji reklamowej stworzenie kampanii nie powinno być trudnością. Na pewno w promocji pomoże profesjonalnie przygotowana strona internetowa. Można również zaprezentować się na przeróżnych forach czy branżowych portalach. Zainwestuj także w widoczny i atrakcyjny szyld, który przyciągnie uwagę potencjalnych kontrahentów.

Śledź, kiedy poszczególne firmy organizują przetargi dla agencji reklamowych. Pamiętaj jednak, żeby do takiego przetargu dobrze się przygotować, czyli stworzyć odpowiednią strategię.

Finanse potrzebne na inwestycje

Każdy przedsiębiorca wie, że trzeba najpierw zainwestować w biznes, żeby rozwinąć skrzydła. Niestety, rozbudowa firmy jest kosztowna i może okazać się, że nie wystarczy ci pieniędzy z samego przychodu. Za sukcesem agencji reklamowej stoją nie tylko kreatywni pracownicy, ale także nowoczesny sprzęt (między innymi komputery, drukarki, ploter) oraz oprogramowanie, które są bardzo drogie.

Najlepszym rozwiązaniem dla małych, wciąż rozwijających się agencji reklamowych jest szukanie dodatkowych pieniędzy. Rozejrzyj się na rynku i poszukaj najkorzystniejszej oferty kredytowej. Coraz więcej banków wychodzi naprzeciw przedsiębiorcom, oferując im atrakcyjne formy pomocy finansowej.

Dla początkujących przedsiębiorców interesujący może być Kredyt Hipoteka Prosta, który ma w swojej ofercie Getin Bank. Jest przede wszystkim łatwo dostępny: jako zabezpieczenie wystarczy przedstawić nieruchomość. To kredyt o wysokim limicie pod oświadczenie o dochodach i przychodach. Otrzymane środki możesz przeznaczyć na dowolny cel związany z działalnością firmy.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze