Pendolino już w... grudniu

i

Autor: Tomasz Gola Pendolino

Zapłaciłeś za Pendolino, pojechałeś zwykłym składem? Poznaj swoje prawa

2018-01-29 18:01

Awarie i wypadki sprawiły, że na trasach jest jedynie 12 z 20 składów Pendolino, które posiada PKP Intercity. Niektórych pasażerów, którzy zakupili droższe bilety klasy Premium, czeka na dworach przykra niespodzianka - zamiast szybkiego i nowoczesnego pociągu, przewoźnik podstawia stary tabor. Czy jest szansa, aby odzyskać pieniądze za taką podróż? Pytamy o to rzeczniczkę prasową PKP Intercity.

Przejazd Pendolino na trasie z Warszawy do Kołobrzegu kosztuje 179 złotych. O ok. sto złotych mniej podróżni zapłacą za taki sam odcinek, ale pokonany tradycyjnym składem PKP Intercity. Czy pasażerom, którzy wydali blisko dwieście złotych, a podstawiono im stary pociąg, mają prawo do zwrotu pieniędzy lub chociaż różnicy w cenie biletów?

Sprawdź koniecznie: Internet wi-fi wkrótce w Pendolino. Minister Adamczyk podał termin

- Pasażerowie, którzy odbyli podróż w składach zastępczych mają prawo do złożenia reklamacji. Podstawą do uznania takiej reklamacji jest zachowanie biletu. Warto zaznaczyć, że każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie. Reklamację można złożyć korespondencyjnie (wysyłając na adres siedziby PKP Intercity), w każdej kasie biletowej sprzedającej bilety PKP Intercity lub poprzez formularz reklamacyjny na stronie Intercity.pl - pisze w mejlu do redakcji Superbiz.pl, rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska. Szczegółowe informacje o trybie reklamacji są dostępne na stronie IC w zakładce "Dla Pasażera", pod tym linkiem.

Kupując bilet na Pendolino przez stronę internetową pkp.pl, podróżny nie jest na bieżąco informowany, że jego pociąg zostanie podmieniony. Informacja na ten temat znajduje się na stronie przewoźnika www.intercity.pl w zakładce "Komunikaty". Czytamy w niej, że "29.01.2018 roku z przyczyn technicznych następujące pociągi EIP będą prowadzone zastępczymi składami wagonowymi":

Pociąg EIP 4502 relacji Bielsko Biała - Gdynia Główna: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Pociąg EIP 5404 relacji Gdynia Główna - Bielsko Biała Główna: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Pociąg EIP 5400 relacji Gdynia Główna – Gliwice: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Pociąg EIP 4504 relacji Gliwice - Gdynia Główna: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Pociąg EIP 3506 relacji Rzeszów - Gdynia Główna: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Pociąg EIP 5100 relacji Gdynia Główna - Warszawa Zachodnia: 1 wagon klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz 6 wagonów klasy drugiej w tym wagon przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich.

Czytaj też: Jedno dziecko, jeden rodzic. Takie zasady obowiązują w PKP Intercity

Głos w tej sprawie zabrał również minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, który przyznał w rozmowie z RMF FM, że "dzisiaj PKP InterCity nie jest w stanie przewidzieć, który pociąg pojedzie: Pendolino czy pociąg zastępczy. Wobec tego zarząd PKP InterCity uznał, że nie będzie zaburzał całego cyklu sprzedaży". RMF podaje również, że w takiej sytuacji pasażerowie mogą też liczyć na 10 proc. bonifikatę. Tej informacji nie potwierdza jednak PKP IC.

Rzeczniczka spółki przyznaje, że PKP Intercity dysponuje obecnie 12 z 20 pojazdów Pendolino. Państwowa spółka kolejowa kupiła 20 pociągów od Alstomu w maju 2011 r. Koszt wyniósł ok. 400 mln euro. Kontrakt miał jednak wartość 665 mln euro i obejmował też budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

 

Źródło: PKP IC, RMF FM, Superbiz.pl, "Business Insider Polska"

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze