- Według wstępnych szacunkowych danych w okresie I-V br. dochody budżetu państwa były wyższe o 11 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe wzrosły w tym okresie o 7,2 proc. r/r. - napisało Ministerstwo Finansów.
Zobacz również: 500+. Po pierwszym lipca mniej miejsc do składania wniosków
Z danych resortu wynika, że wzrost dochodów w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku odnotowano we wszystkich rodzajach podatków. Dochody z podatku VAT były wyższe o 6,7 proc. (tj. ok. 3,3 mld zł), dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 6,4 proc. (tj. ok. 1,6 mld zł), dochody budżetu państwa z podatku PIT były wyższe o 8,7 proc. (tj. ok. 1,5 mld zł), natomiast wpływy z CIT były wyższe o 1 proc. (tj. ok. 0,1 mld zł). Z kolei podatek od niektórych instytucji finansowych przyniósł od marca do maja 2016 r. 1,1 mld zł.
Ministerstwo zaznaczyło w komunikacie, że w maju br. dynamika wpływów z VAT sięgnęła ok. 16,6 proc. licząc rok do roku.
- W kwietniu br. realna sprzedaż detaliczna wyraźnie wzrosła niwelując tym samym spadki odnotowane w dwóch poprzednich miesiącach. Wolumen sprzedaży detalicznej był o 5,5 proc. wyższy niż przed rokiem (według danych wyrównanych sezonowo o 5,7 proc.), natomiast jej wartość o 3,2 proc. Bardzo dobre dane za kwiecień spowodowały ponowne odwrócenie trendu sprzedaży detalicznej (powrót do trendu wzrostowego) - tłumaczy MF.
MF zaznaczyło, że są różnice w wykonaniu poszczególnych części budżetowych; na przykład wyższe niż w ubiegłym roku były wydatki na budżety wojewodów (o 3,8 mld zł), na ZUS (o 1,7 mld), na obsługę długu Skarbu Państwa (o 1,2 mld zł) na subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego (o 0,8 mld zł). Niższe były natomiast wydatki w środków własnych Unii Europejskiej (o 2,1 mld zł).
Resort dodał, że w ramach ZUS przekazano m.in. środki na wypłatę jednorazowych dodatków pieniężnych dla niektórych emerytów, rencistów i innych osób uprawnionych do tych dodatków. Natomiast koszty związane z obsługą długu skarbu państwa są zgodne z harmonogramem płatności oraz rozkładem płatności w ciągu roku.
Czytaj także: Podatek handlowy: duże sieci znajdą sposób, aby go nie płacić
Zgodnie z harmonogramem dochodów i wydatków budżetu w 2016 r. w maju deficyt miał wynieść 19 mld 282 mln 214 tys. zł (35,2 proc.). Czerwiec powinien zamknąć się deficytem w wysokości 22 mld 62 mln 878 tys. zł (40,3 proc.), lipiec deficytem w wysokości 27 mld 358 mln 851 tys. (50 proc.), a sierpień w wysokości 30 mld 63 mln 665 tys. zł (54,9 proc.).
Ministerstwo przewiduje w harmonogramie, że na koniec trzeciego kwartału deficyt wyniesie 34 mld 972 mln 588 tys. zł (63,9 proc.), w październiku wzrośnie do 40 mld 766 mln 294 tys. zł (74,5 proc.), a w listopadzie do kwoty 45 mld 441 mln 188 tys. zł (83 proc.) Zgodnie harmonogramem i ustawą budżetową na 2016 r. deficyt na koniec roku ma nie przekroczyć 54 mld 740 mln zł.
Źródło: PAP