Opłata peronowa ma być dodatkowym obciążeniem finansowym zarządcy infrastruktury poza stawką dworcową i dostępem do torów. Najniższa przewidziana opłata ma wynosić 0,88 złotych i będzie obowiązywała między innymi na stacjach Szczecin Zdunowo i Chorzów Miasto. 15 stacji i dworców będzie objętych najwyższym wskaźnikiem, który ustalono na poziomie 5,69 złotych. Są to między innymi Bydgoszcz Główna, Olsztyn Główny, Kraków Główny oraz Warszawa Wschodnia i Zachodnia.
Wprowadzenie dodatkowej opłaty oznacza wzrost kosztów dla przewoźników kolejowym, co z kolei najprawdopodobniej odbije się na cenach biletów dla pasażerów. Eksperci szacują, że opłata peronowa może kosztować od kilku do kilkunastu milionów złotych. Najwięcej zapłaci PKP Intercity. Niestety firmy nie uwzględniły dodatkowych wydatków w swoich budżetach rocznych ponieważ o wprowadzeniu kolejnej stawki dowiedzieli się po nowym roku. Podobna opłata obowiązywała już wcześniej na kolei. Wyjątkiem był rok 2018 kiedy koszty te przejęły PLK.
Źródło: wnp.pl