Coaching polega na wspieraniu klienta tak, aby ten się rozwijał w określonym, pożądanym przez niego kierunku. Aby wykonywać zawód coacha, należy uzyskać szereg certyfikatów i ukończyć stosowne kursy. Najbardziej pożądani są coache, którzy ukończyli studia z zakresu psychologii, choć do pełnienia tej profesji wcale nie jest to konieczne. Ważne jest, by klient miał świadomość, że w każdym momencie może zażądać udokumentowania kompetencji osoby prowadzącej sesje coachingu.
Ani doradztwo, ani szkolenie
Coaching nie jest ani psychoterapią, ani szkoleniem, mentoringiem czy też doradztwem. To piąta, skuteczna metoda osiągania celów. W zależności od specjalizacji, którą powzięliśmy kształcąc się na coacha, możemy świadczyć usługi w zakresie coachingu indywidualnego, biznesowego, coachingu kariery lub managerskiego. Nasza firma ma szansę wyspecjalizować się w jednym, czy dwóch rodzajach coachingu, ale może też mieć w ofercie wszystkie rodzaje i zatrudniać w tym celu kilku zawodowych coachów.Klient, który decyduje się na usługi firmy coachingowej przechodzi proces, który go ukierunkowuje, np. na branie odpowiedzialności za swoją karierę, a szerzej także za swój los. Coaching wyzwala kreatywność. To wszystko są pojęcia dość ogólne i mieszczące cały szereg drobniejszych celów. Dlatego każde spotkanie coachingowe powinno rozpoczynać się od zawarcia swoistego kontraktu: trzeba ustalić jasny cel, który będzie realizowany w trakcie sesji.Zasadą jest, aby cele, które się wyznacza w trakcie sesji, były wykonalne.
Sala i dystans
Aby prowadzić sesje coachingowe, trzeba mieć do tego odpowiednie warunki, a więc salę, która pomieści sporą grupę ludzi (chyba że nastawimy się wyłącznie na sesje indywidualne), z dostępem do toalety. Ponieważ sesje prowadzone są przez cały rok, uczestnicy powinni mieć miejsce, gdzie zostawią płaszcze i kurtki. Sale nie mogą być zbyt ciasne, tak aby uczestników można było rozsadzić z uwzględnieniem przepisowego dystansu społecznego, wskazanego w czasie pandemii.Firma coachingowa musi mieć przejrzystą stronę internetową, dobrze wprowadzającą w temat, bez zniechęcającego drążenia. Dlatego trzeba wynająć profesjonalistę do obsługi strony.Ceny za sesje coachingowe kształtują się różnie w różnych województwach. Przykładowo, ceny takiej samej sesji w Poznaniu i Toruniu mogą się różnić nawet o 200 zł (500 zł w Poznaniu, 300 w Toruniu)
Przestawić na właściwy tor
Coaching osobisty (life coaching), polega na nastawianiu jednostki na rozwój, na uświadamianiu jej uzdolnień i predyspozycji, które powinna pielęgnować. Głównym celem coachingu kariery (career coachingu) jest planowanie kariery zawodowej i szukanie dla niej sposobów wsparcia. Z kolei coaching managerski (manager coaching), przeznaczony jest dla managerów średniego szczebla, natomiast z coachingu biznesowego korzystają zwykle właściciele firm.Żaden coach nie ma gotowej recepty na rozwój klienta, ale dobrzy coache umieją uświadomić osobie, która korzysta z ich pomocy, wachlarz możliwości ukrytych w nich samych. Dzięki coachingowi ludzie podnoszą pewność siebie, pozbywają się lęków, blokad i wreszcie błędnych przekonań, które ciągnęły ich w dół, uniemożliwiając bądź spowalniając rozwój.
Pomagać bez niedomówień
Profesjonalni coache z reguły podpisują z klientami kontrakty określające np. długość spotkań (sesje godzinne lub np. trwające po 2-3 godziny), formę wynagrodzenia, ogólne zasady coachingu oferowanego przez firmę oraz jego rodzaj (osobisty, kariery, itd.).Należy się liczyć z tym, że nie każdy klient, który zwróci się do naszej firmy będzie miał jasno sprecyzowany cel. Wiele osób, które korzystają z pomocy coachów chce się po prostu rozwijać, a do tego dowiedzieć się w jakiej dziedzinie mogłaby się sprawdzić. W takim wypadku na cel sesji naprowadza klienta sam coach, umiejętnie zadając mu pytania.Praca coacha nie należy do łatwych, nawet jeśli wykonuje się ją z pasją i z powołania. Trzeba zdawać sobie sprawę, że w gabinecie mogą zjawić się nie tylko osoby, które np. chciałyby popracować nad pewnością siebie. Przyjdą i tacy klienci, którzy chcą aby coaching pomógł im w podjęciu ważnej życiowej decyzji, a za tym idzie duża odpowiedzialność.Wcale niełatwo sprecyzować, czym jest coaching. A skoro tak, jest to dziedzina świadczenia usług, z której część klientów wychodzi zadowolona, a część zawiedziona, przy czym ta druga zwykle oczekuje bezpodstawnie, że coach wyręczy ich w określeniu celów i jasno nakreśli im najwłaściwszą drogę rozwoju. Zwykle schemat jest następujący: klienci, którzy odnieśli sukces są skłonni przypisać go swoim coachom, a klienci, którzy ponieśli fiasko, uważają, że winę za to ponosi właśnie nieodpowiedni coaching.
Jak założyć firmę
Istnieją zawodowi mentorzy, konsultanci czy trenerzy, i właśnie oni są od wskazywania celów i podawania sposobów radzenia sobie z trudnościami. Będąc coachem nie daje się klientowi gotowych rozwiązań, a jedynie wspiera się go w rozwiązywaniu problemów. Tego jednak można się nauczyć kształcąc się na coacha. Można też postawić na zawodowych coachów, których zatrudnimy w firmie, i taka droga jest najprostsza.Aby legalnie prowadzić działalność gospodarczą i czerpać z niej zyski, trzeba założyć firmę. Podstawą jest wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Można to zrobić przez internet – ale tutaj trzeba dysponować profilem zaufanym na e-PUAP (elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) lub podpisem elektronicznym. Firmę można zarejestrować także w sposób tradycyjny w urzędzie gminy. Należy zdawać sobie sprawę z tego, że za pośrednictwem wniosku CEIDG zgłasza się siebie do ZUS jako płatnika składek. Natomiast do zgłoszenia siebie i swoich pracowników jako osób ubezpieczonych, niezbędna będzie jeszcze wizyta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Profesjonalna firma powinna założyć firmowe konto w banku i wyrobić pieczątkę oraz wizytówki.
Koszty miesięczne, jeśli sam zostaniesz coachem:
-wynajęcie sali do coachingu (po 100 zł za godzinę na 62 godziny miesięcznie): 6200 zł
-obsługa profesjonalnej strony internetowej: 1500 zł
Przychody miesięczne:
-honorarium za 10 sesji indywidualnych w miesiącu, trwających po 2 godziny: 3000 zł
-honorarium za 10 sesji indywidualnych w miesiącu, trwających po 3 godziny: 4000 zł-honorarium za 3 sesje zespołowe w miesiącu, trwające po 4 godziny: 12000 złDochód miesięczny przed opodatkowaniem: 11300 zł
Trzeba zainwestować w marketing
O byciu coachem i wiążącej się z tym etyce zawodowej rozmawiamy z dr Moniką Błendowską, właścicielką firmy Monika Błendowska Life and Business Coaching z Torunia.
-Coaching, to nie jest zajęcie dla każdego?
-Podstawowe kompetencje coacha są szerokie. Oprócz profesjonalnej edukacji, dostępnej dla każdego, coach powinien być wyposażony w tzw. umiejętności „miękkie”. W procesie coachingowym posiadane kompetencje społeczne umożliwiają budowanie relacji opartej na szacunku i zaufaniu. W pracy coacha ważna jest także koncentracja na Kliencie wyrażona m. in. w aktywnym słuchaniu, zadawaniu trafnych pytań. Kompetencje osobiste, umiejętność analizy i oceny procesu oraz dobór odpowiednich narzędzi coachingowych decydują o skuteczności. To wszystko gwarantuje świadczenie usług na najwyższym poziomie, zgodnie ze standardami i etyką zawodu.Jeśli chodzi o moje predyspozycje i przygotowanie zawodowe, właściwie wszystko co robiłam przed założeniem firmy, wiązało się ze wspieraniem rozwoju różnych osób. Ukończyłam międzynarodowe, certyfikowane programy szkoleniowe International Coaching Community (ICC) w zakresie coachingu i team coachingu. Wykorzystałam też wieloletnie doświadczenie biznesowe, które zdobyłam prowadząc z mężem firmę w branży przemysłowej.
-Od czego zacząć tworzenie własnej firmy coachingowej?
-Poza wizją i planem, które trzeba mieć w przypadku każdej branży, w wypadku coachingu należałoby zacząć od profesjonalnej edukacji. Kolejnym krokiem jest budowania świadomości własnego potencjału. Musimy znać swoje możliwości i zdolności, aby wiedzieć, co możemy zaoferować. W ramach certyfikacji korzystałam z coacha, poszerzając samoświadomość w tym obszarze. Oczywiście podstawą takiej działalności jest poznanie podstaw marketingu.
-Co doradziłaby pani osobom, które chcą wystartować z ofertą w zakresie coachingu?
-Trzeba zainwestować w marketing, w wypromowanie usług firmy na rynku od początku działalności. Promocja jest absolutnie nieodzowna. Poza tym należy szczegółowo zdefiniować odbiorcę – czy interesuje nas praca z Klientem indywidualnym, czy biznesowym i stworzyć ciekawą ofertę. Z coachingu coraz częściej korzystają organizacje państwowe i pozarządowe, a wzrost zainteresowania metodami wspomagania rozwoju powoduje, że na rynku jest sporo różnych ofert, a zatem i niebagatelna konkurencja. Bycie konkurencyjnym oznacza nieustanny rozwój warsztatu pracy i poszerzania swoich kompetencji. Słowem, chcąc wspierać proces zmiany innych, wzbudzać motywację do działania, należy dbać o własny rozwój.