SuperBiz firma Zarabiaj na profesjonalnym odnawianiu butów [ZDJĘCIA]

Zarabiaj na profesjonalnym odnawianiu butów [ZDJĘCIA]

03.11.2015, godz. 15:46
Zarabiaj profesjonalnym odnawianiem butów
Zarabiaj profesjonalnym odnawianiem butów foto: Super Express

Co jest potrzebne, aby taka działalność gospodarcza oka zała się sukcesem? Pasja i wielka chęć do prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Na rynku pojawiają się firmy zajmujące się renowacją i konserwacją butów. Z klasycznym zakładem szewskim mają one niewiele wspólnego.

Nowe markowe buty to wydatek rzędu kilkuset złotych. Co zrobić, gdy już się zniszczą? Zamiast kupować nową, drogą parę, można przywrócić kosztownemu obuwiu nienaganny wygląd.

Czytaj również: Jan Kulczyk był celem afert podsłuchowej? Tak wynika z jego biografii

Warszawska młoda firma Wosh Wosh zajmująca się profesjonalną renowacją i czyszczeniem obuwia swoją pracę nad jedną z par butów opisuje tak: "By uszczęśliwić Ewelinę, potrzebowałyśmy wyczyścić buty, usunąć plamy, odtłuścić skórę i zmyć pozostałe warstwy. Następnie nałożyć nową warstwę farby w kolorze białym, czarnym oraz pomarańczowym i użyć lakieru wykończeniowego. Ostatnim procesem przywracania koloru butów było nałożenie shoe cream w kolorach występujących na markowych butach. Jeszcze tylko nowe 8-milimetrowe pomarańczowe sznurówki i pełne dumy mogłyśmy odwieźć ulubione buty właścicielce". To dowód na to, że firma zajmująca się konserwacją i renowacją obuwia nie jest typowym zakładem szewskim, ale działalnością gospodarczą na miarę XXI wieku, którą może tak naprawdę zająć się każdy mieszkaniec mniejszego lub większego miasta. By taki biznes się powiódł, trzeba spełnić dwa podstawowe warunki: podchodzić do pracy z pasją i mieć wielką chęć do prowadzenia własnej firmy. Od czego zatem zacząć swoją przygodę z takim obuwniczym interesem?

Firma zajmująca się renowacją i konserwacją obuwia w dużym uproszczeniu działa następująco: odbierasz zniszczone buty od klienta lub on sam je wysyła, następnie przy użyciu specjalistycznych środków przywracasz im świetność, by na koniec oddać klientowi odnowione obuwie.

Zdalnie lub stacjonarnie

Tego typu firma może działać na wiele sposobów. Jednym z modeli jest wykonywanie usług bez prowadzenia stacjonarnego biura. W takiej sytuacji zamówienia przyjmowane są telefonicznie i przez internet. Następnie kurier jedzie do klienta po buty lub on sam je przesyła. Dopiero na miejscu obuwie podlega dokładnemu oglądowi, bo może się okazać, że życzenia klienta po prostu nie mogą być spełnione i trzeba mu zaproponować inną usługę lub w ogóle zrezygnować z naprawy. Na koniec, po wykonanej usłudze, również kurier (z firmy renowacyjnej lub z firmy zewnętrznej) dostarcza odnowione obuwie pod wskazany adres.

Oczywiście dobrze jak najszybciej stworzyć stacjonarny punkt kontaktu z klientem, do którego każdy sam będzie mógł przynieść swoje ulubione, lecz zniszczone już buty i bezpośrednio złożyć konkretne zlecenie. Taki realny kontakt z klientem w tej branży ułatwia działanie, bo skraca się czas samego składania zamówienia i oceny stanu danego obuwia.

Dostosowane lokum

Działalność poświęconą konserwacji obuwia można teoretycznie prowadzić w domu. Jednak już na początku najlepiej do pracy wygospodarować jeden pokój, a najlepiej oddzielną powierzchnię w garażu lub w piwnicy. Powody są prozaiczne. Do pracy używa się rozmaitych środków chemicznych i trzeba gdzieś przechowywać używane buty obcych ludzi. Dlatego też przestrzeń przeznaczoną do pracy należy odpowiednio przystosować. Podstawą jest regał na obuwie klientów oraz dobrze oświetlone stanowisko do czynności konserwatorskich i szewskich. Warto zadbać też o dobrą wentylację.

Zobacz także: 58 dni od zaduszek do sylwestra. Tyle kobiety w UE pracują za darmo

A jeśli już zdecydujesz się na działanie poza domem, to poszukaj lokalu o powierzchni co najmniej 30 mkw. Najlepsza lokalizacja to centra miast, bardziej ruchliwe ulice, osiedla, a także pasaże przy dworcach kolejowych lub autobusowych. Ale z powodzeniem w tym biznesie sprawdzi się również lokal w podwórzu czy na uboczu. Pracownia obuwnicza, w przeciwieństwie do sklepu, nie musi mieć witryny i eleganckiego wnętrza. Może to być skromne miejsce. Najważniejsze, by przy wejściu zmieścił się ciekawy szyld. Dzięki temu nikt nie będzie miał wątpliwości, że trafił pod właściwy adres.

W środku w miarę możliwości trzeba zachować ład i porządek. Dlatego też, by nie drażnić oka klienta, najlepiej od razu oddzielić część pracowni, w której są czyszczone i naprawiane buty, od miejsca, w którym przyjmowani są klienci.

Dobra załoga

Choć firmę zajmującą się renowacją i czyszczeniem butów teoretycznie może założyć każdy i przynajmniej na starcie prowadzić ją w pojedynkę, to w praktyce nieocenione okażą się umiejętności szewskie i pomoc fachowca. Dlatego też już na początku można poszukać do współpracy doświadczonego szewca, który albo posłuży dobrą radą, a tylko w wyjątkowych przypadkach będzie brał zamówienia w swoje ręce, albo po prostu będzie pracował na stałe w twojej firmie. Ten drugi wariant może przysłużyć się do zwiększenia zakresu usług o rozmaite prace szewskie, jak np. wymiana fleków, wszycie zamka, zszycie skóry, profilowanie obuwia.

W takim przedsiębiorstwie potrzebni będą też kurier i osoba kontrolująca zamówienia (choć z powodzeniem może to na początku robić właściciel firmy). Kurier może jeździć na rowerze czy skuterze, z czasem jednak jak zamówień będzie przybywać, warto zainwestować w auto. Osoba odpowiedzialna za koordynację zleceń powinna wyróżniać się odpowiedzialnością i umiejętnościami organizacyjnymi. To bardzo ważne, bo jej błędy mogą skutkować utratą klientów i złą opinią na temat firmy, a tego przecież każdy chce uniknąć.

Zachęcający cennik

Oczywiście dla klienta oprócz jakości wykonania usługi i samej obsługi bardzo ważny jest rachunek. W tej branży wycena usług to nie taka prosta sprawa - szczególnie wtedy, gdy w okolicy nie ma firmy świadczącej podobne usługi, a wzorcowy cennik warszawski może po prostu być nieadekwatny do lokalnego rynku.

Choć w tej działalności końcowa cena i tak będzie zależała od indywidualnego zlecenia, to klient musi znać przynajmniej widełki cenowe konkretnych usług. Wyceniając daną czynność, należy wziąć pod uwagę czas poświęcony na dane zadanie oraz cenę środków do tego wykorzystanych. I tak dla przykładu ceny oferowane klientom w mniejszej miejscowości mogą być następujące:

- kompleksowe czyszczenie butów od 29 zł;

- renowacja obejmująca czyszczenie, przywracanie koloru, impregnat, nowe sznurowadła od 59 zł;

- czyszczenie wnętrza butów i zelówek od 12 zł;

- konkretne usługi szewskie (np. wymiana fleków 8 zł).

Sprawdź koniecznie: Nie zgadniecie, co Radom zaproponował kierowcom

Nie zapominaj o określeniu kosztów transportu obuwia. Na terenie małego miasta może to być od 2 do 5 zł, ale na terenie większego śmiało można podnieść cenę nawet do kilkunastu złotych. Oczywiście niedopuszczalne jest przewożenie obuwia w starej reklamówce. Profesjonalna firma powinna dysponować estetycznymi pudełkami z logo przedsiębiorstwa.

Skuteczna promocja

Już na starcie warto opracować ciekawe logo, wymyślić atrakcyjną nazwę firmy, przygotować estetyczną i dobrą pod względem merytorycznym stronę internetową, wydrukować wizytówki. Na reklamie i promocji nie opłaca się oszczędzać. Współczesna młoda firma zajmująca się fachowym czyszczeniem i odnawianiem obuwia powinna przede wszystkim postawić na konkretną promocję w internecie. Niezbędne będą działania w serwisach społecznościowych. Podstawą jest także dobrze pozycjonowana w sieci, ciekawa strona internetowa. Pamiętaj, by na stronie firmy zaprezentować swoją osobę, cennik i zakres oferowanych usług. Na zachętę trzeba pokazać dobrej jakości zdjęcia, a nawet filmiki przedstawiające obuwie przed czyszczeniem lub renowacją i po. Nie zapominaj o dokładnym uzupełnieniu zakładki "kontakt" i odbieraniu służbowych telefonów oraz ekspresowym odpowiadaniu na e-maile od potencjalnych klientów.

Niezbędne formalności

Firma zajmująca się konserwacją obuwia to klasyczna działalność gospodarcza. Nie jest obwarowana dodatkowymi koncesjami czy pozwoleniami. Dlatego też jeśli posiadasz podpis elektroniczny lub profil na platformie ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej), możesz założyć ją bez konieczności wychodzenia z domu. A jeśli nie dysponujesz takimi narzędziami, niezbędna będzie wizyta w urzędzie gminy i skarbówce. Ale nie ma się czego obawiać, bo formularze do wypełnienia nie są zbyt skomplikowane, a w razie jakichkolwiek wątpliwości trzeba po prostu poprosić o pomoc urzędnika.

Ile to kosztuje

Firma zajmująca się profesjonalnym czyszczeniem i konserwacją obuwia oczywiście kosztuje. Na początek w tym biznesie potrzeba ok. 20 tys. zł. W tej puli zawarte jest już wszystko: najem lokalu w mieście średniej wielkości, zatrudnienie pracownika (np. szewca), kupno środków i narzędzi do pracy, reklama, strona internetowa. Brak niezbędnej puli środków finansowych nie musi odstraszać. Są sposoby na pozyskanie takiej gotówki. Warto skorzystać ze środków unijnych. Informacje na temat programów oferowanych przedsiębiorcom znajdziesz na stronie www.funduszeeuropejskie.gov.pl. Jeśli jesteś osobą bezrobotną, wsparcia poszukaj w urzędzie pracy.

koszty Koszty inwestycyjne: najem lokalu (na trzy miesiące) w średniej wielkości mieście - ok. 3,5 tys. zł, profesjonalne środki i narzędzia do konserwacji, pielęgnacji i czyszczenia obuwia - ok. 5 tys. zł, pensja pracownika (na trzy miesiące) - 7,5 tys. zł, reklama i promocja - 2 tys. zł. SUMA: 18 tys. zł

dochód Przychody miesięczne: Zakładając, że w miesiącu odnowionych i naprawionych zostanie 60 par butów: ok. 5 tys., zdobywamy coraz więcej klientów

Martyna Zastawna, właścicielka firmy Wosh Wosh w Warszawie

Pomysł na działalność gospodarczą zajmującą się konserwacją i renowacją obuwia zrodził się z potrzeby chwili. Moje ulubione zamszowe buty wymagały gruntownego czyszczenia i odświeżenia, a ja nie mogłam znaleźć odpowiedniej firmy, która by się nimi fachowo zajęła. Pomyślałam, że może warto samemu otworzyć takie miejsce. Jednak zanim zrealizowałam swój plan, przez kilka miesięcy się do tego przygotowywałam. Wszystko analizowałam, kalkulowałam, porównywałam, szperałam w internecie, szukałam producentów środków do renowacji i konserwacji obuwia, rozmawiałam z szewcami. I tak w lipcu tego roku powstało Wosh Wosh - miejsce, w którym, o ile to tylko jest możliwe, dajemy używanym butom drugie życie: gruntownie je czyścimy, konserwujemy, naprawiamy lub zmieniamy niemal nie do poznania, np. poprzez nadanie im innego koloru. Firma spotkała się z dużym zainteresowaniem klientów. Na początku w biznesie pomagała mi siostra, ale by sprostać oczekiwaniom konsumentów, w krótkim czasie trzeba było powiększyć zespół do kilkunastu osób. Mamy też sporo zapytań o renowacje innych części garderoby, które bez problemu możemy odnowić środkami, które posiadamy. Zastanawiamy się nad tym, ale na razie wolimy skupić się jednak tylko na butach.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: