SuperBiz firma Zostań Świętym Mikołajem. Jak dorobić przed świętami?

Zostań Świętym Mikołajem. Jak dorobić przed świętami?

15.12.2015, godz. 13:18
Zostań Świętym Mikołajem
foto: Super Express

Jesteś kreatywny i masz dobry kontakt z dziećmi? Po myśl o tym, by w sezonie świątecznym zarabiać na roznoszeniu prezentów. Warto wcielić się w postać Świętego Mikołaja lub uruchomić większą agencję śnieżynek i elfów, by zarabiać na obdarowywaniu prezentami w ten magiczny, zimowy czas.

W grudniu elegancki i zabawny Mikołaj jest na wagę złota. To nie żart. Grafik osoby wcielającej się w postać świętego rozdającego prezenty jest mocno napięty. A za jego wizytę w wigilijny wieczór lub święta Bożego Narodzenia rodzice i dziadkowie maluchów są w stanie zapłacić krocie.

Czytaj także: Otwórz sklep z kawą i herbatą

Jeśli więc chciałbyś wcielić się w postać Świętego Mikołaja i legalnie pracować w gwiazdkowej branży, załóż prostą jednoosobową działalność gospodarczą. Taką firmę można szybko i w łatwy sposób uruchomić, a po sezonie ekspresowo zawiesić, by w kolejnym roku do niej powrócić. Ewentualnie można mieć szerszy zakres takiej działalności i działać na rynku cały rok.

Sezonowy biznes
Firma mikołajowa to działalność sezonowa. Szczyt pracy przypada na listopad-styczeń. Dlatego też jeśli chcesz działać cały rok, musisz pomyśleć o poszerzeniu oferty, np. o organizację imprez okolicznościowych (urodzin dzieci, baby shower, spotkań firmowych). Można też prowadzić wypożyczalnię strojów karnawałowych czy świadczyć usługi rozrywkowo-rekreacyjne dla dzieci (np. kupić dmuchany zamek i jeździć z nim na rozmaite festyny czy po prostu zabawiać dzieciaki na imprezach, np. na weselach, urodzinach, spotkaniach rodzinnych). W przeciwnym razie na czas wiosenno-letni po prostu trzeba będzie zawiesić działalność.

Agencja pracy
Jeśli nie chcesz poprzestać na indywidualnym działaniu jako Święty Mikołaj, tylko marzysz o całej mikołajowej fabryce, rozważ działalność jako agencja pracy tymczasowej. W takiej sytuacji będziesz swoich pracowników podnajmował innym podmiotom na określony czas, np. na miesiąc, wybrane tygodnie, dni pracy w galerii handlowej czy supermarkecie. W celu załatwienia niezbędnych formalności musisz się zgłosić do urzędu marszałkowskiego lub wojewódzkiego urzędu pracy, aby uzyskać wpis do specjalnego rejestru przedsiębiorstw trudniących się pośrednictwem pracy (tzw. Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia). W urzędach tych uzyskasz odpowiedni certyfikat uprawniający do prowadzenia działalności. Koszt tego dokumentu wynosi 200 zł. O kolejny dokument niezbędny do dostępu i operowania danymi osobowymi musisz postarać się w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

Sprawdź koniecznie: Promuj swoją firmę w social mediach

Jak to działa
Już w listopadzie zbiera się zlecenia. Najwięcej indywidualnych wizyt będzie w samą Wigilię. Przeważnie tego dnia mikołaj i jego towarzysze pracują od popołudnia do północy. W zamówieniu oprócz adresu i godziny wizyty znajdują się informacje dotyczące miejsca i pory odebrania prezentów, ważne wiadomości na temat obdarowywanych dzieci (imiona, ulubione bajki, marzenia). Taka wizyta trwa kwadrans, maksymalnie 30 minut. Mikołaj musi się spieszyć, bo czeka na niego wiele maluchów, do których musi dojechać przed północą.

Na realizację zleceń od firm, przedszkoli zwykle jest więcej czasu. Ale i sama wizyta nie jest taka krótka. Tym razem Mikołaj spędza z dziećmi przynajmniej godzinę. W programie jest rozdawanie prezentów, wspólne gry i zabawy, śpiewanie świątecznych piosenek.

Mikołaj może też ograniczyć swoją działalność wyłącznie do krótkiej telefonicznej rozmowy z dzieckiem. Zatem i takie zlecenia trzeba umieścić w świątecznym grafiku - również tym wigilijnym.

Gwiazdkowa gromada
Jako Mikołaj możesz pracować sam. Jednak jeśli myślisz o tym biznesie poważnie, działanie w pojedynkę może być niewystarczające. Przyjmując zamówienia z mniejszych i większych firm, galerii handlowych, będziesz potrzebował co najmniej kilku osób do współpracy. Oprócz dodatkowych Mikołajów przydadzą się także jego pomocnicy w postaci śnieżynek i elfów. Wszyscy muszą być gotowi do ciężkiej pracy w samą Wigilię. Tutaj o skróconym dniu pracy nie ma mowy.

Kompletując zespół, musisz zwrócić uwagę na kilka atutów kandydatów na Świętego Mikołaja i jego pomocników. Najlepszy Mikołaj musi być w miarę wykształcony, przynajmniej na poziomie podstawowym posługiwać się nawet kilkoma językami obcymi (angielski, niemiecki, francuski), mieć dobry kontakt z dziećmi i wyróżniać się wysoką kulturą osobistą. Na wagę złota jest też dobry dowcip - szczególnie w momencie nawiązywania kontaktu z dorosłymi.

Kandydaci na wstępie muszą być świadomi tego, że wigilijny wieczór spędzą w pracy. Może nawet okazać się, że na tę noc będziesz potrzebował wsparcia i będziesz musiał poszukać dodatkowych pracowników na zlecenie. W takiej sytuacji sprawdzić się mogą studenci spędzający święta w danym mieście, osoby samotne lub po prostu twoi najbliżsi.

Eleganckie stroje
Mikołaj, śnieżynki, elfy, aniołki czy renifery - wszyscy muszą mieć odpowiednie stroje. Najlepiej uszyć je na indywidualne zamówienie lub kupić gotowe. Na tym etapie nie ma co oszczędzać. Nie ma nic gorszego niż płaszcz mikołaja z tandetnego materiału i śnieżynka lub aniołek w prześcieradle. Kostiumy muszą być po prostu bajkowe. W przeciwnym razie możemy być pewni, że nikt firmy nie poleci znajomym i sam nie zamówi usługi za rok. W firmie wieloosobowej niezbędnych będzie kilka egzemplarzy danego kostiumu. W najlepszym wypadku każda osoba powinna mieć dwa stroje - jeden na przebranie, bo podczas wizyty u dzieciaków wszystko może się zdarzyć, a czasu na pranie w wigilijny wieczór na pewno nie będzie.

Pozycja w wirtualnym świecie
Profesjonalna firma mikołajowa powinna mieć porządną stronę internetową. Powód? Większość klientów szuka takich firm poprzez wyszukiwarki internetowe. Jeśli strona spodoba się im, zlecenie jest murowane. Dlatego też warto zadbać o nowoczesną grafikę, rozbudowane zakładki wzbogacone o filmowe i zdjęciowe relacje z pracy gwiazdkowego zespołu. Od razu należy zamieścić cennik. Krótka informacja "ceny do uzgodnienia" jest zniechęcająca. Zadbaj też o to, by w widocznym miejscu pojawiły się dane kontaktowe. Ograniczenie się do formularza zgłoszeniowego jest niedopuszczalne. Pamiętaj o częstym przeglądaniu poczty elektronicznej. Przez opieszałość lub nieuwagę mogą umknąć cenne zamówienia. Staraj się grzecznie odpowiadać na wszystkie e-maile od potencjalnych klientów.

Czytaj też: Zarabiaj na profesjonalnym odnawianiu butów [ZDJĘCIA]

Samo zbudowanie i uruchomienie strony internetowej najlepiej zlecić specjaliście. Strona domowej roboty może nie być tak efektowna, jak oczekują tego współcześni internauci. Spec od wirtualnego świata zadba też o pozycjonowanie strony w sieci, by właśnie adres twojej wyświetlał się jak największej grupie poszukujących Mikołaja.

Wraz z rozwojem firmy dbaj o rekomendacje. Pozytywne oceny kluczowych klientów (np. dużych firm, przedszkoli, szkół) zamieszczaj na stronie internetowej. To podniesie wiarygodność i prestiż firmy twojego przedsięwzięcia.

Odpowiedni cennik
Cennik zależy od terenu, na jakim działa firma, i w wybranych miastach może się znacznie różnić. Na przykład indywidualna wigilijna półgodzinna wizyta Mikołaja w dużym mieście to koszt nawet 200-270 zł, a w mniejszym już 50 zł. Obsługa świątecznego spotkania w przedszkolu czy szkole to odpowiednio koszt rzędu 150-70 zł za godzinę. Za asystę śnieżynek trzeba dopłacić (120-50 zł za osobę). Mikołajowa działalność obejmuje również wypożyczanie świątecznych kostiumów - od 50 zł za sztukę. Za telefon od Mikołaja też trzeba słono zapłacić - nawet 50 zł za 10 minut rozmowy.

Firma gwiazdkowa jak każda działalność potrzebuje reklamy. Czas składania zleceń przypada na koniec listopada i początek grudnia. Spóźnialskim pozostają gorsze terminy, więc i tak nie będzie dla nich atrakcyjnej propozycji. Dlatego też z popularnych ulotek i plakatów w tej branży lepiej zrezygnować. Najskuteczniejsza okaże się poczta pantoflowa i osobiste rozsyłanie ofert do potencjalnych klientów (np. firm, prywatnych przedszkoli, klubów malucha, szkół, stowarzyszeń rodzicielskich). Współcześnie na wagę złota jest również aktywność w sieci. Dobrym źródłem informacji o firmie są atrakcyjne profile na portalach społecznościowych i aktywność na branżowych forach internetowych często odwiedzanych przez rodziców maluchów.

Ważny transport i zaplecze
Mikołaj musi dojechać na czas do każdego dziecka. Podróżowanie środkami komunikacji miejskiej raczej nie wchodzi w grę. Gwiazdkowa drużyna musi dysponować autem. W związku z tym, że często trzeba przewieźć sporej wielkości prezenty, najlepiej sprawdzi się kombi, a nawet minibus. Firmę mikołajową z powodzeniem można zarejestrować w domu. Do takiej działalności na małą skalę nie potrzeba biura czy magazynu. Oczywiście wraz z rozwojem firmy, zwiększeniem grupy pracowników trzeba będzie poszukać odpowiedniego miejsca na lokal, by nie gromadzić wszystkich strojów i dekoracji w domu.

Dokąd po pieniądze
Mikołajowy biznes wiąże się z kosztami. Jeśli będziesz działać sam, to na start potrzebujesz kilku tysięcy złotych. Ale jeśli zależy ci na większej firmie, to koszty rosną wielokrotnie. Kwestie finansowe nie muszą cię ograniczać. Są sposoby na pozyskanie pieniędzy na założenie działalności gospodarczej. Wsparcie znajdziesz w urzędach pracy (jeśli jesteś bezrobotny) lub instytucjach dzielących unijne dotacje.

Koszty inwestycyjne:

- dobrej jakości kostium Mikołaja - 1 tys. zł
- dobrej jakości kostium śnieżynki, renifera lub elfa - 200 zł
- strona internetowa i obsługa social media - 2 tys. zł
- samochód używany - 10 tys. zł
SUMA: 13,2 tys. zł

Koszty miesięczne:

- pensja pracownika (pomocnika Mikołaja) - 2 tys. zł
- utrzymanie samochodu - 400 zł
SUMA: 2,4 tys. zł

Zobacz również: Ile trzeba zarabiać, aby należeć do klasy średniej?

Dochód

Dochód w średniej wielkości mieście (przed opodatkowaniem). Przyjmując, że w miesiącu będzie 30 wizyt dwugodzinnych w przedszkolach, szkołach, klubikach, 10 zleceń w Wigilię i po pięć w święta Bożego Narodzenia, 10 telefonów od Mikołaja. SUMA: ok. 5 tys. zł

Mikołaj musi być świetnym aktorem

Ewelina Łukaszewicz (26 l.), event manager w firmie Strefa Imprez z Białegostoku (woj. podlaskie):

- Naszą firmę w 2011 r. założył Paweł Kulesza (28 l.). Zajmujemy się kompleksową organizacją i obsługą imprez, zarówno wielkich wydarzeń plenerowych, jak i tych mniejszych, kameralnych. Wśród naszych klientów są firmy, domy kultury, urzędy miast i gmin, szkoły i przedszkola, a także osoby prywatne. Pracujemy sezonowo - w okresie letnim i zimowym, zaś pozostałe miesiące to czas przygotowań. W naszej ofercie zimowej nie mogło zabraknąć atrakcji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Współpracujemy ze słuchaczami białostockiego Studium Wokalno-Aktorskiego, którzy w tym okresie wcielają się w postacie Świętego Mikołaja, śnieżynek i elfów.

Kostiumy, którymi dysponujemy, zostały uszyte specjalnie na nasze zamówienie, a piękny, 14-częściowy strój mikołaja sprowadziliśmy z USA. Wizyty mikołaja w prywatnych domach cieszą się ogromnym i z roku na rok rosnącym powodzeniem. Najwięcej zleceń realizujemy oczywiście w Wigilię, ale pracujemy również w inne dni okresu świątecznego. Wyręczamy też rodziców w kupowaniu prezentów. Każde odwiedziny Mikołaja w prywatnym domu są inne, ale dzieci zawsze zadają mu trudne i niewygodne pytania. Osoba odgrywająca tę rolę musi mieć zdolności aktorskie, być elastyczna, przygotowana na każdą sytuację, a przede wszystkim wiarygodna. Fakt, że niektórzy nasi klienci rezerwują terminy nawet z rocznym wyprzedzeniem, świadczy o tym, że nasz Mikołaj robi to bardzo dobrze.

autor: Agnieszka Grotek zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: