SuperBiz wiadomości Odrę z Wisłą połączy Kanał Śląski, a statki popłyną z Wrocławia do Szczecina

Odrę z Wisłą połączy Kanał Śląski, a statki popłyną z Wrocławia do Szczecina

29.03.2016, godz. 11:21
Żegluga na Odrze
Żegluga na Odrze foto: SHUTTERSTOCK

Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapowiedział, że jednym z priorytetów rządu jest przywrócenie żeglowności polskich rzek. Realizacja tego celu może pochłonąć 60 miliardów złotych, z czego 1/3 zostałaby przeznaczona na stworzenie warunków sprzyjających żegludze na Odrze.

Plany ministerstwa zakładają modernizację dawnych szlaków wodnych i włączenie polskich rzek do europejskiego systemu żeglugi śródlądowej. Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna potwierdził, że resort planuje przeprowadzić modernizację trzech szlaków wodnych: biegnącej przez Dunaj drogi E30 (Bratysława – Szczecin), łączącej Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym drogi E40 (Gdańsk – Odessa) oraz ciągnącej się od Morza Bałtyckiego po Atlantyk drogi E70 (Antwerpia – Kłajpeda).

Resort ma plan, aby wodne szlaki śródlądowe z czasem zaczęły spełniać kryteria IV klasy nawigacyjnej. Oznacza to, że drogi będą musiały mieć min. 85 metrów długości i 9,5 metra szerokości, a także powinny umożliwiać 2,5 - 4,5 metrów zanurzeniu i być przystosowane do transportu statków o nośności 1250 - 2500 ton.

Może zainteresować cię także: Małe firmy zatrudniają coraz więcej pracowników. W średnich jest zastój

Ministerstwo chce, żeby Polska dołączyła do Europejskiej Umowy o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia (AGN). Umożliwiłoby to pozyskanie funduszy z Unii Europejskiej na pokrycie części inwestycji.

Łącznie resort zamierza uruchomić kilkanaście różnych źródeł finansowania. Jak wskazuje Jerzy Materna, część wydatków można pokryć ze środków pochodzących z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju i Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (tzw. Planu Junckera), z kasy samorządów, a nawet z kieszeni prywatnych inwestorów zainteresowanych budową elektrowni wodnych.

Na realizacji założonych celów w pierwszej kolejności skorzysta Dolny Śląsk. Plany na najbliższe 4 lata obejmują odbudowę szlaku wodnego na Odrze, który łączy Wrocław ze Szczecinem. Do 2018 roku ma zakończyć się budowa stopnia wodnego w Malczycach, a kolejne stopnie wodne powinny powstać w Lubiążu i Ścinawie.

Aby Odra stała się arterią komunikacyjną IV klasy żeglowności, niezbędne jest utworzenie mokrego zbiornika wodnego w Raciborzu – Zbiornika Racibórz, który na razie został zaprojektowany jako zbiornik suchy. W planach znajdują się ponadto: budowa Kanału Śląskiego łączącego Odrę z Wisłą oraz uruchomienie połączeń wodnych z Czechami.

Źródła: mgm.gov.pl, bankier.pl, polskieradio.pl, nowiny.pl

autor: Anna Bartosiewicz zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: