CARREFOUR stawia na franczyzę

2013-06-11 13:49

WYWIAD Z FRANÇOIS VINCENTEM, DYREKTOREM DS. FRANCZYZY I CZŁONKIEM ZARZĄDU CARREFOUR POLSKA

– W ciągu ostatnich kilku lat widoczny jest stały rozwój franczyzy w branży spożywczej. Dlaczego akurat właściciele małych sklepów spożywczych tak chętnie wybierają tę formę współpracy?

– Polscy przedsiębiorcy z sektora spożywczego coraz częściej korzystają z tej formy rozwoju i to oni bardzo chętnie przystępują do systemów franczyzowych. Szczególnie widoczna jest ta tendencja w okresie spowolnienia gospodarczego, gdy klienci poszukują wsparcia doświadczonego partnera, jakim jest Carrefour. Wcześniej rynek zdominowany był przez małe sklepy spożywcze zaopatrujące się w hurtowniach, które oferowały ograniczoną liczbę towarów. Właściciele sklepów nie mogli więc dostosować swojej oferty do potrzeb klientów. Kiedy pojawiła się konkurencja, konsumenci przenieśli się do dużych sieci handlowych, które w większym stopniu spełniały ich wymagania. Małe sklepy przestały być opłacalne. Dzisiaj sklep powinien mieć odpowiedni koncept handlowy, który zapewni mu optymalne warunki rozwoju oraz zwiększy jego konkurencyjność na rynku.

– Carrefour w Polsce od 2010 roku intensywnie rozwija sieć franczyzową. Ostatnio większość nowych placówek to sklepy franczyzowe Carrefour Express, ale jedne mają zielone, a inne pomarańczowe logo. Czym się one różnią?

– Najintensywniej rozwijamy sieć Carrefour Express – minimarkety z zielonym logo, o powierzchni 100-500 m kw., z tradycyjnym działem mięsnym, służące do codziennych zakupów. To sklepy wiejskie i osiedlowe, często już istniejące, ale wymagające modernizacji. Carrefour finansuje im tzw. pakiet otwarciowy. Drugi format to sklepy z pomarańczowym logo – Carrefour Express convenience, czyli placówki samoobsługowe, zlokalizowane w centrach dużych miast, przeznaczone do szybkich zakupów. To zwykle nowe lokale, a Carrefour pokrywa wszystkie koszty ich wyposażenia.

– Dla kogo franczyza jest dobrym rozwiązaniem, a dla kogo nie?

– Franczyza jest dobra dla wszystkich – pod warunkiem że nie sprowadza się do tego, że jej organizator tylko dostarcza towar do sklepu, który przyjął jego logo. Często franczyzę oferują sieci hurtowe, które nie znają się na prowadzeniu sklepów. Tymczasem równie ważne jak zaopatrzenie jest to, by franczyzobiorca zaakceptował proponowane rozwiązanie i zrozumiał, że jest ono dla niego ułatwieniem. Dlatego Carrefour przez cały czas trwania umowy franczyzowej doradza swoim
partnerom, a wcześniej przeprowadza rozeznanie rynku, pomaga zmienić wizerunek i wyposażenie sklepu oraz szkoli personel.

– Franczyza jest dobra dla wszystkich – pod warunkiem że nie sprowadza się do tego, że jej organizator tylko dostarcza towar do sklepu, który przyjął jego logo. Często franczyzę oferują sieci hurtowe, które nie znają się na prowadzeniu sklepów. Tymczasem równie ważne jak zaopatrzenie jest to, by franczyzobiorca zaakceptował proponowane rozwiązanie i zrozumiał, że jest ono dla niego ułatwieniem. Dlatego Carrefour przez cały czas trwania umowy franczyzowej doradza swoimpartnerom, a wcześniej przeprowadza rozeznanie rynku, pomaga zmienić wizerunek i wyposażenie sklepu oraz szkoli personel.

– Zatem na czym polega franczyza w Carrefour?

– Opiera się na czterech filarach. Pierwszy to rozpoznawalna marka i koncept. Drugi – dobrze dobrany asortyment i sprawna logistyka. Najważniejsze filary to transfer know-how do partnera i wsparcie przez cały czas umowy franczyzowej.

– Jak docieracie do potencjalnych franczyzobiorców?

– Mamy specjalną ekipę do kontaktów z potencjalnymi partnerami biznesowymi, którzy w trakcie spotkań przedstawiają ofertę franczyzową Carrefour. Ci ludzie zajmują się również wyszukiwaniem odpowiednich lokalizacji dla przyszłych sklepów.

– Wasz koncept franczyzowy doskonale sprawdza się w polskich warunkach. Współpracujecie już z ponad 350 sklepami. Zatem franczyza to opłacalny biznes dla obu stron?

– Nie widzę innego tak skutecznego rozwiązania. Franczyzobiorca, z którym dzielimy się naszym doświadczeniem i know-how, może poprawić swoje wyniki finansowe, skoncentrować się na rozwijaniu swojego biznesu, kontaktach z klientami, zamiast martwić się o organizowanie towaru, transportu itp. Nie traci przy tym autonomii, bo raczej sugerujemy pewne rozwiązania, niż na nie naciskamy.

Pobieramy opłatę franczyzową zależną od obrotów, ale prawdziwy zysk pochodzi ze sprzedaży towarów, które franczyzobiorca kupuje w naszych hurtowniach. Co prawda nie ma obowiązku zaopatrywać się w Carrefour, ale robiąc to w naszej sieci, dostaje dodatkowe upusty. A staramy się, by to nasza oferta okazała się najciekawsza i najlepiej dopasowana do potrzeb partnerów franczyzowych i aby zechcieli kupować właśnie u nas.

Najnowsze