kobieta, soki owocowe, sok

i

Autor: East News

Catering sokowy - dieta pudełkowa na lato

2019-06-25 7:59

Dieta sokowa podbija rynek. Na czym ona polega? Osoby, które chcą oczyścić organizm lub stracić kilka kilogramów, przez określony czas piją świeże soki przygotowane z rozmaitych składników. Teraz nie muszą same ich przygotowywać. Mogą gotowe zestawy zamówić w ramach cateringu. Te zdrowe napoje przygotowuje im wyspecjalizowana firma. Jak prowadzić tego typu biznes?

W ostatnich latach furorę zrobiła dieta pudełkowa. Wiele osób zamawiało całodniowe posiłki przygotowane przez specjalistów i dostarczane pod wskazany adres. Teraz powstają firmy, które oferują na podobnych zasadach diety sokowe. Na czym dokładnie to polega? Pod okiem specjalisty od żywienia wymyśla się i tworzy rozmaite soki, które odpowiednio kompletuje się w precyzyjnie dopasowane zestawy. Klient zamawia wybrany zestaw, który każdego dnia przez określony czas dostarczany jest pod wskazany przez niego adres. Oczywiście istnieje też możliwość indywidualnego dobrania zestawu soków. Napoje powinny mieć przemyślany i dokładnie przez dietetyka przeanalizowany skład. W zależność od potrzeb klienta soki powinny mieć odpowiednie właściwości np. oczyszczające, odchudzające, wzmacniające, energetyzujące, odmładzające, regeneracyjne. Co ciekawe, w małych firmach istnieje możliwość skomponowania soku przez klienta, ale w tych większych, gdzie produkcja idzie już pełną parą, przygotowanie aż tak spersonalizowanych soków może być trudniejsze.

Pierwsze produkty

Od czego zacząć swoją przygodę z sokowym biznesem? Podstawą jest odpowiednio wyposażony lokal. Na starcie można podjąć próbę tworzenia takich napojów w domu, spełniając rzecz jasna wyśrubowane wymagania sanepidu, ale na dłuższą metę taka praca będzie uciążliwa. Zatem najlepiej już na starcie rozejrzeć się nawet za niewielkim lokalem, w którym będzie można przygotowywać soki, pakować je w zestawy i wysyłać do klientów. Potrzebne będą tam dwa podstawowe stanowiska – jedno do przygotowywania napojów i drugie do pakowania ich w zestawy. Do przygotowywania niewielkiej ilości napojów wystarczą profesjonalne wyciskarki. Cały proces przygotowania owoców – obieranie, rozdrabnianie, trzeba będzie robić ręcznie. W takiej pracowni niezbędna będzie też pojemna lodówka, w której soki będą czekały na rozwiezienie do klientów. Oczywiście im więcej klientów, tym działalność w małym lokalu jest trudniejsza i wtedy trzeba już wynająć lub kupić większy lokal i i wyposażyć go w specjalistyczne urządzenia.


W poszukiwaniu dostawców

Soki trzeba z czegoś przygotować. Jeśli chcesz oferować napoje dobrej jakości, to nie obejdzie się bez dobrej jakości warzyw i owoców. Źródła pozyskiwania ich są różne. Przeważnie właściciele firm zaopatrują się na lokalnych rynkach hurtowych i sklepach spożywczych dedykowanych przedsiębiorcom. Oczywiście, najlepszym choć nie najtańszym rozwiązaniem, będzie zaopatrywanie się w towary u lokalnego rolnika. Można też pokusić się o współpracę z rolnictwem ekologicznym. Choć ten ostatni wariant będzie najprawdopodobniej najdroższy, ale wybierając go będziesz mieć pewność, że masz warzywa i owoce z najwyższej półki, pozbawione m.in. środków ochrony roślin zwykle stosowanych na tradycyjnych uprawach.


Estetyka i marketing


W tym biznesie bardzo ważny jest marketing. Aby soki cieszyły się zainteresowaniem klientów, nie tylko muszą być pyszne, a ich stosowanie skuteczne. Koniecznie muszą też dobrze wyglądać. Nie bez znaczenia jest nie tylko pojemność butelek i barwa oraz konsystencja napoju, ale i kształt opakowań, kolor i znajdujące się na nich etykiety. Wszystko musi być estetyczne i w określonym, charakterystycznym dla danej firmy stylu. W korporacjach nad takimi rzeczami pracuje sztab specjalistów, w małej firmie trzeba samemu wykazać się ogromną kreatywnością i znajomością rynku oraz oczekiwań konsumentów. I co bardzo ważne, pod żadnym pozorem nie można powielać wcielonych już w życie pomysłów właścicieli innych firm. Swoje nowatorskie rozwiązania warto opatentować. W naszym kraju zajmuje się tym Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej.


Sprawna dostawa


To nie koniec inwestycji w sokowy biznes. Zestawy sokowe trzeba klientom dostarczyć pod wskazane przez nich adresy. Zwykle robi się to o świcie – około godz. 5-6 rano. Tak, by klient miał już pierwszy sok na śniadanie, a pozostałe mógł zabrać z sobą do pracy. Do tego potrzebne będzie klimatyzowane auto wyposażone w torby termiczne, a najlepiej auto chłodnia - to przy mniejszych zamówieniach może być za drogie, ale przy większych już może okazać się niezbędne.


Działania w sieci


Firma cateringowa musi bardzo dobrze funkcjonować w sieci. Tutaj prosta strona internetowa nie wystarczy. Warto pokusić się o stronę nowoczesną, dynamiczną, przejrzystą, na której doskonale będą prezentowały się zdjęcia produktów. Niezbędny będzie też prosty w obsłudze, intuicyjny elektroniczny system zamówień i płatności. I oczywiście działania w social mediach. Obecnie najskuteczniejsza jest elektroniczna poczta pantoflowa. Internauci sami między sobą ekspresowo przekazują informacje o ciekawych, dobrych, nowych produktach. Można pokusić się także o modną w ostatnim czasie współpracę z vlogerami. Rzecz jasna nie należy rezygnować z promocji w realnym świecie. Warto prezentować swoje produkty na rozmaitych lokalnych targach gastronomicznych.


Zgrany zespół


Firmy sokowej cateringowej raczej nie da się prowadzić w pojedynkę. Działając nawet na małą skalę, trudno nad wszystkim samemu zapanować. Już na starcie do zespołu warto zaprosić kogoś do pomocy przy wyciskaniu soków. Ze względów bezpieczeństwa osoba ta powinna mieć książeczkę sanepidu, którą dysponują osoby pracujące przy przygotowywaniu żywności. Potrzebny będzie też kierowca. Jeśli założymy, że soki będzie wyciskał też właściciel, to już o świcie ciężko będzie mu jeszcze rozwozić towar do klientów. Do tego potrzebna będzie jeszcze księgowa - może być już z biura rachunkowego.


Oczywiście firmę zajmującą się cateringiem sokowym trzeba zarejestrować w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Można to zrobić elektronicznie lub w urzędzie gminy. Wpis taki jest bezpłatny.

Koszty inwestycyjne:

- profesjonalne wyciskarki – 12 tys. zł

- lodówka – 2 tys. zł

- torby termoizolacyjne – 1,5 tys. zł

- butelki, kartony, torby papierowe – 1,5 tys. zł

- strona internetowa – 4 tys. zł

- używany samochód – 5 tys. zł

- remont małego lokalu – 5 tys. zł

SUMA: 31 tys. zł

Koszty miesięczne (w mieście średniej wielkości):

- najem lokalu – 1,5 tys. zł

- butelki, kartony, torby papierowe – 1 tys. zł

- pensja dla pracownika – 3,5 tys. zł

- owoce i warzywa do soków – 7 tys. zł

SUMA: 13 tys. zł

Przychód miesięczny:

Jeśli założymy, że w miesiącu przygotujesz 20 zestawów soków za 250 zł, 20 za 600 zł i 10 za 300 zł

SUMA: 20 tys. zł
Dochód (przed opodatkowaniem): 7 tys. zł


Milka Bachanek, właścicielka sokowej marki NUJA

Od dawna interesuję się dietetyką, odchudzaniem i zdrową żywnością. Wiele lat temu dowiedziałam się o wyjątkowo skutecznych i szybkich dietach sokowych, które przetestowałam najpierw na sobie, a później na moich najbliższych. Efekty były zauważalne natychmiast, ale wciąż miałam wrażenie, że soki mogłyby smakować zdecydowanie lepiej. Zaczęłam szukać wyjątkowych połączeń warzyw i owoców, które nie tylko skutecznie oczyściłyby organizm, ale również byłyby smaczne. Minął rok i po wielu konsultacjach i próbach udało mi się stworzyć linię soków NUJA, z której ułożyliśmy pakiety diet sokowych. W projekt zaangażowałam zespół specjalistów, a w mój pomysł uwierzyła Karolina Szostak, która nie tylko jest naszą stałą klientką, ale osobą promującą markę. Doskonale pamiętam początki naszej firmy. Głównie kojarzą mi się z nieprzespanymi nocami, wyciskaniem owoców i ręcznym etykietowaniem butelek. Dziś pracujemy ze świetnym zespołem i dysponujemy odpowiednim sprzętem (specjalistyczne prasy, rozdrabniacze, wyciskarki, linia rozlewnicza), który pozwala na produkcję kilkunastu tysięcy butelek dziennie. Jesteśmy też na zaawansowanym etapie budowy hali produkcyjnej. Kontrolujemy jakość naszych produktów od samego początku do końca - od zbioru, przez ekstrakcje, uzyskanie smaku, do zamknięcia w butelce. Soki wyciskane są na zimno, metodą Cold Press, dzięki czemu nie tracą zawartych w warzywach i owocach cennych witamin oraz mikroelementów. Zadbaliśmy również o to, żeby każdy był zupełnie inny pod względem smaku, koloru czy konsystencji. Chcieliśmy sprostać najwyższym wymaganiom, trafić w przeróżne gusta i wygląda na to, że się udało.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze