Jak wynika z „Badania satysfakcji i preferencji wynagrodzeń” przeprowadzonego przez Monster Polska, 56 proc. badanych poszukuje nowego pracodawcy, bo chce pracować w dobrej atmosferze. Wyżej znalazły się tylko pieniądze – wskazało na nie 65 proc. Polaków. Niektórym może być w to trudno uwierzyć, ale na polskim rynku nie brakuje firmy, w których pracownicy czują stabilizację zatrudnienia, a warunki pracy oceniają jako wzorowe. Dobrych przykładów można szukać m.in. rankingu 100 Najlepszych Pracodawców, który od lat przygotowuje firma Universum czy wśród laureatów konkursu „Pracodawca przyjazny pracownikom”, organizowanego przez NSZZ Solidarność. Jakie są sposoby tych przedsiębiorstw, na zapewnienie w pracy dobrej atmosfery, dla której warto zostać w firmie?
Przyjazne miejsce pracy
Dobrej atmosferze w pracy sprzyja nowocześnie zaprojektowane biuro. Nie ma w nim miejsca na zanieczyszczoną klimatyzację czy niewygodne krzesła. Pracownicy powinni mieć też wybór miejsca do pracy. Dlatego oprócz biurka, w przestrzeniach biurowych coraz częściej pojawiają się kolorowe pufy, materiałowe siedzenia z wysokimi oparciami, a w niektórych firmach, opcjonalnie można pracować na tarasie.
Jedną z głównych przyczyn sporów między współpracownikami jest hałas. Jego ograniczeniu sprzyja wyraźny podział na strefy ciszy – często są to pokoje z wygodnymi fotelami – i strefy rozmów – np. małe salki konferencyjne tzw. budki telefoniczne. Bardzo ważne jest także zapewnienie pracownikom strefy, w której mogą zjeść wspólnie posiłek lub wypić kawę. Panująca tam atmosfera, sprzyja budowaniu relacji, a z dobrzy koledzy w pracy często są powodem, dla którego pracownicy nie decydują się na zmianę pracodawcy.
Razem nie tylko w biurze
Budowaniu dobrych relacji między pracownikami sprzyja również stwarzanie im okazji do spotkań po pracy. Warto pamiętać o organizowaniu imprez świątecznych, pikników rodzinnych czy dorocznych imprez integracyjnych. Jednocześnie dobrym pomysłem jest sonda wśród pracowników z pytaniem o pożądane atrakcje. Dobrym pomysłem jest także zachęcanie pracowników do podejmowania wspólnych działań charytatywnych. Pracodawca może poinformować pracowników, że trwa zbiórka rzeczy do świątecznych paczek dla bezdomnych lub zapytać jaką organizację zespół chciałby wspomóc. Może się okazać, że pracownicy nie tylko wymyślą zbiórkę, ale zaczną działać i zainicjują wolontariat pracowniczy.
Motywuj zamiast dzielić
Najatrakcyjniejszym benefitem są dla pracowników… pieniądze. Z tego powodu warto zapewnić pracownikom bonus świąteczny czy premię noworoczną. Jednak chcąc zbudować dobrą atmosferę w zespole, trzeba pamiętać o wszystkich jego członkach. W Polsce to wciąż rzadkość. Z badań Monster Polska wynika, że w Polsce na finansowe bonusy świąteczne bądź premię noworoczną może liczyć 19 proc. pracowników. Niestety takie nagrody otrzymują wciąż głównie kluczowi pracownicy. To sprawia, że atmosfera w zespole pogarsza się. – Nagrody pieniężne, premie i wyróżnienia dzielą, gdy nieustannie przypadają jednej lub dwóm osobom z zespołu. Podobnie jest, jeśli gratulacje i profity za dobrze wykonany projekt zbiera tylko menadżer – ostrzega Aleksandra Pocheć, ekspertka Monster Polska.
Uważaj kogo zatrudniasz
Atmosferę w dobrze funkcjonującym zespole zaburzyć może nawet jedna osoba o innej kulturze pracy. Dlatego bardzo ważna jest przemyślana polityka zatrudnienia i rozważne podejście do rekrutacji. Należy być szczególnie wyczulonym na umiejętność pracy z ludźmi oraz podejście do intryg i plotek. Pomocne w weryfikacji są referencje oraz system poleceń. W Polsce pracownicy polecają znajomych do pracy głównie w czynie społecznym. Z badań Monster Polska wynika, że zaledwie 1,88 proc. polskich pracodawców prowadzi tzw. programy referencyjne. W ich ramach pracownik, który poleci pracodawcy idealnego kandydata do pracy, może liczyć na sowitą premię. Dla porównania, za granicą takie systemy ma u siebie już 11,38 proc. firm.
Zgoda buduje, niezgoda rujnuje
Niestety nawet w dobrze zgranym zespole czasem dochodzi do konfliktów. Pracodawca musi pamiętać, że pracownicy to też ludzie. Ważne, żeby jak najwcześniej wykrywać takie sytuacje i dokładać wszelkich starań, aby pomóc pracownikom dojść do porozumienia. Nie ma jednego scenariusza, według którego można rozwiązywać spory między pracownikami. Natomiast punktem wyjścia jest szczera rozmowa ze wszystkimi stronami konfliktu i próba znalezienia kompromisu. Nawarstwiające się spory, nawet między dwoma pracownikami, z czasem odbijają się negatywnie na całym zespole.