45 nowych pomysłów na biznes - okładka

i

Autor: super express

Jak otworzyć sklep z odzieżą dla puszystych

2016-11-06 11:00

Atrakcyjne ubrania w rozmiarze XXL, dobrej jakości bielizna wyszczuplająca, eleganckie buty powyżej numeru 42. To podstawowy asortyment sklepu dedykowanego osobom o niestandardowych wymiarach. Taki butik odzieżowy sprawdzi się nawet w małym mieście.

Przed uruchomieniem takiego sklepu warto zrobić rozeznanie rynku w okolicy. Jeśli na osiedlu nie ma tego typu sklepu lub ten, który jest ma nieatrakcyjny towar, z można zacząć działać. Ważna jest lokalizacja. Sprawdzą się pasaże, centra i galerie handlowe. Niestety, tam zwykle minusem jest wysoki czynsz. Warto jednak próbować negocjować dobre ceny w takich miejscach, bo w nich pozyskuje się klientów nie tylko z polecenia ale i z ulicy. Za odpowiednim lokalem można rozejrzeć się też przy ulicy handlowej lub na większym osiedlu mieszkaniowym. Sklep odzieżowy z kilkoma podstawowymi działami zmieści się na niewielkiej powierzchni. Zakładając, że będzie on składał się głównie z powierzchni ekspozycyjnej i przebierali, z powodzeniem powinno wystarczyć 15 - 20 mkw.

Gustowne wnętrze
Sklep trzeba urządzić. Kilka wieszaków, dwa lustra i lada nie skuszą klientów do zajrzenia. Oczekują oni czegoś więcej niż prosty sklepik w drewnianym kiosku. Sklep z odzieżą musi być przestronny i przyjazny. Warto postawić na jasne barwy (beż, écru, szarości) i eleganckie lub klasyczne meble. Istotne jest oświetlenie, które podkreśli walory oferowanych produktów. W sklepie dla osób o nietypowych wymiarach ważna jest przymierzalnia. Powinna ona być nieco większa niż ta w tradycyjnym butiku. Jeśli nie masz miejsca na dwie, zdecyduj się na jedną, ale wygodną. Chodzi o to, by osoby puszyste czy wyjątkowo wysokie czuły się w niej komfortowo i bez problemu przymierzały ubrania. Nie warto oszukiwać ludzi, montując wyszczuplające lustra. Najlepiej powiesić standardowe tafle umożliwiające przejrzenie się z każdej strony.

Dobry asortyment się opłaca
Wielu klientów sklepów dla puszystych skarży się na asortyment, który oferują im sprzedawcy. Na półkach i wieszakach większe wszerz i wzwyż panie znajdują zwykle nieforemne garsonki, sukienki i bluzki z koronkowym kołnierzykiem. Panowie zaś mają do wyboru marnej jakości garnitury i dżinsy. Wcale nie musi tak być. Są producenci większej odzieży z porządnych materiałów i o ciekawych krojach i fasonach. Wystarczy nawiązać z nimi kontakt. W sklepie dla osób o nietypowych wymiarach warto oferować usługi krawieckie i drobne poprawki wykonywane od ręki. Pamiętaj też o zagospodarowaniu miejsca na niewielkie działy z bielizną wyszczuplająca i standardową oraz obuwiem (szerokim, w dużych rozmiarach). Prowadząc tego typu sklep, trzeba być otwartym na propozycje i opinie klientów. Warto zbierać zamówienia na określone rzeczy i w miarę możliwości jak najszybciej je sprowadzać.

Profesjonalny sprzedawca
W sklepie dla puszystych i wyjątkowo wysokich czy niskich trzeba zatrudnić odpowiedni personel. Sprzedawca powinien być nie tylko uprzejmy, ale musi też służyć fachową radą. Dobrze, gdy zna się na modzie i obowiązujących trendach. Powinien również znać się na typach i rodzajach sylwetki oraz umieć dobrać odpowiedni strój do każdej z nich. Niektórzy twierdzą, że w takim sklepie nie powinna stać za ladą osoba o nienagannej sylwetce, która nie ma problemu z dobraniem sobie ubrań. Rzekomo najlepiej sprawdza się koś, kto sam zna problem z własnego doświadczenia i doskonale zrozumie klienta. Najbardziej liczy się wiedza z zakresu stylizacji, umiejętność doboru odpowiedniego rozmiaru ubrań, odrobina empatii oraz zrozumienie klienta.
Warto też zatrudnić personel dodatkowy w postaci krawcowej i brafitterki (specjalistki od doboru biustonoszy). Takie osoby nie muszą być w pracy każdego dnia. Mogą dyżurować w określonych terminach, o których trzeba poinformować klientów (każdego indywidualnie podczas zakupów i dodatkowo wywiesić w witrynie plakat z takim komunikatem).

Butik on-line
Warto pomyśleć o uruchomieniu sklepu internetowego. Tutaj podstawą są dobrej jakości katalogowe zdjęcia. Wymagającym klientom nie wystarczą fotografie ułożonych na podłodze ubrań. Warto postawić na prezentację ubrań na modelach. Doskonałym sposobem jest załączenie filmiku, na którym kreację można zobaczyć w pełnej krasie. Bardzo ważny jest właściwie skonstruowany regulamin sklepu, który musi zawierać informacje dotyczące procedur składania zamówienia, przyjmowania go, dostarczania towaru, przyjmowaniu zwrotów i reklamacji. Powinien on znajdować się w widocznym miejscu na stronie. Sam projekt i uruchomienie sklepu w sieci warto zlecić fachowcowi od robienia stron internetowych.

KOSZTY INWESTYCYJNE:
- remont i umeblowanie lokalu: ok. 10 tys. zł
- kupno pierwszej puli towaru: ok. 15 tys. zł
SUMA: 25 tys. zł

KOSZTY MIESIĘCZNE:
najem lokalu ok. 1,5 tys. zł
towar: ok. 5 tys. zł
SUMA: 6,5 tys. zł

PRZYCHÓD:
Jeśli założymy, że każdego dnia będziesz mieć 500 zł utargu.
SUMA: 15 tys. zł

DOCHÓD (przed opodatkowaniem): 8,5 tys. zł

O tym w jaki sposób rozkręcić biznes przeczytasz w książce "45 nowych pomysłów na biznes". To już druga część naszego poradnika dla wszystkich, którzy marzą o własnej firmie oraz dla tych, którzy interesują się gospodarką, rynkiem pracy i small biznesem. Książka dostępna jest w kioskach na terenie całego kraju od 25 sierpnia w cenie 14,99 zł.

Najnowsze