Zrzeszeni są już między innymi producenci żywności, żywności ekologicznej, roślin ozdobnych, kosmetyków, płyt drewnopodobnych, kostki brukowej i cementu, wag czy styropianu. W zasadzie każda większa branża ma swoje stowarzyszenie, a czasem nawet kilka. Dołączają do nich również dystrybutorzy oraz drobni przedsiębiorcy reprezentujący dany sektor czy miejscowość lub region.
Wszystkie stowarzyszenia łączy jeden cel - wsparcie swojej branży. Większość z nich ma swoje oddziały w całej Polsce. Warto więc poszukać, czy w pobliżu twojej miejscowości nie działa stowarzyszenie, które reprezentuje również twoje interesy. Przyłączenie do stowarzyszenia wyjdzie tylko na dobre twojej firmie. Gdzie je znaleźć? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło "stowarzyszenie producentów". Określ też, o którą branżę albo region ci chodzi. W ten sposób znajdziesz przynajmniej kilka interesujących zrzeszeń.
Strona formalna
Zasady działania stowarzyszeń reguluje prawo. Tak więc o jakichkolwiek niedopatrzeniach czy bałaganie nie może być mowy. Stowarzyszenie jest dobrowolnym zrzeszeniem. Większość z nich posiada osobowość prawną - a więc podlega rejestracji sądowej - oraz swoje logo, czyli zastrzeżony znak towarowy. Producenci i przedsiębiorcy, którzy do niego należą, również mają prawo go używać (pod warunkiem że spełnią wymagane kryteria). Takie logo może być na przykład potwierdzeniem najwyższej jakości twoich produktów.
Wszelkie sprawy formalne i mechanizmy działania zawarte są w statucie. Każdy członek powinien go przestrzegać. To, jak wygląda władza, zależy od wielkości stowarzyszenia. Zwykle zarządzane jest przez walne zebranie członków, radę oraz zarząd główny. Terminy zebrań ustalane są w statucie. Na ogół odbywają się przynajmniej raz do roku.
Misja do spełnienia
Stowarzyszenia powstają po to, by promować daną branżę i nawiązywać współpracę z innymi przedsiębiorcami. Cele zawarte są w statucie. Zanim zdecydujesz się przystąpić do danego zrzeszenia, możesz się z nimi zapoznać. Statut jest dostępny dla wszystkich. Znajdziesz go na przykład na stronie internetowej stowarzyszenia.
Ich głównym zadaniem jest popularyzowanie branży, m.in. poprzez upowszechnianie jej w mediach czy organizację imprez, a także wspieranie działalności członków, szkolenia producentów i przedsiębiorców czy promocja produktów i rozpowszechnianie informacji na ich temat. Stowarzyszenia reprezentują również interesy swoich członków, na przykład poprzez współdziałanie z organizacjami pozarządowymi, organami państwowymi i samorządowymi. Większe zrzeszenia prowadzą nawet działalność wydawniczą. Mogą na przykład wydawać broszury czy ulotki propagujące daną branżę.
Ale stowarzyszenia nie tylko zajmują się promowaniem działalności swoich członków. Mogą na przykład wspomagać wydarzenia lokalne, udzielać się charytatywnie, wpierać rozwój edukacji czy działania na rzecz ochrony środowiska, a także promować swój region.
Kto może dołączyć do stowarzyszenia
Każdy przedsiębiorca, pod warunkiem że jest przedstawicielem danej branży. Czasem musi też mieć odpowiednie certyfikaty. Tak jest na przykład w przypadku stowarzyszeń producentów produktów ekologicznych.
Członkostwo w większości stowarzyszeń może być zwyczajne, wspierające albo honorowe. Przedsiębiorcy najczęściej decydują się na pierwszy rodzaj, a więc po prostu stają się członkiem wybranego zrzeszenia i biorą czynny udział w jego życiu. Członek wspierający po prostu wspiera cele zawarte w statucie, nie uczestniczy jednak we wszystkich zebraniach czy działaniach. Zarówno członkiem zwyczajnym, jak i wspierającym zostaniesz po złożeniu pisemnej deklaracji. Pamiętaj, że w większości stowarzyszeń przedsiębiorcy i producenci zobowiązani są do opłacania składek. Wysokość kwoty każde zrzeszenie ustala samo. Opłaty mogą wynieść ok. kilkaset zł rocznie. Uiszcza się je raz w miesiącu albo raz w roku. Muszą również przestrzegać statutu oraz regulaminu. Do czego natomiast mają prawo? Między innymi do uczestnictwa w zebraniach, głosowaniach, korzystania z logo stowarzyszenia. W każdej chwili możesz ze stowarzyszenia odejść. Wystarczy złożyć pisemną rezygnację.
Co oferują przedsiębiorcom stowarzyszenia
- promocję konkretnych produktów, które produkujesz
- szkolenia dotyczące branży, w której działasz
- lobbowanie na rzecz branży zarówno na forum polskim, jak i europejskim
- pomoc prawną
- możliwość współpracy z innymi przedsiębiorcami w kraju i za granicą
- kontakt z mediami
- możliwość umieszczenia logo stowarzyszenia na własnych produktach, co uwiarygadnia jakość produktu