Jak założyć autokomis

2012-10-09 4:00

Interesujesz się motoryzacją? Pomyśl o założeniu własnego autokomisu. Wystarczy, że znajdziesz dobrze zlokalizowany i zadbany plac, a także zadbasz o atrakcyjną reklamę swojej działalności.

Na czym polega ten biznes? Właściciel samochodu powierza sprzedaż swojego wozu właścicielowi autokomisu. Ten pierwszy określa cenę, jaką chce otrzymać za pojazd. Właściciel autokomisu zarabia na prowizji, jaka zostaje ustalona od sprzedanego samochodu - w praktyce zwykle po prostu podaje cenę wyższą o marżę, która to właśnie zasila jego budżet. Autokomisy cieszą się dużym powodzeniem wśród osób, które chcą pozbyć się starego wozu i kupić sobie nowy. Dlaczego? Właściciel, wstawiając samochód do komisu, nie musi przejmować się całym procesem szukania nowego nabywcy i sprzedaży. Wszystkim zajmuje się autokomis.

Grunt to ziemia

Dla właściciela komisu samochodowego najważniejszy jest plac, na którym będą eksponowane pojazdy przeznaczone na sprzedaż. Jego powierzchnia będzie zależeć od tego, ile aut zamierzasz prezentować. Jeśli myślisz o profesjonalnym autokomisie, na placu powinno się swobodnie zmieścić przynajmniej kilka - kilkanaście samochodów. Jak rozkręcisz interes, być może będziesz potrzebować miejsca dla ponad 50, a nawet 100 aut. Pamiętaj, że klienci muszą mieć swobodny dostęp do każdego z aut. Pamiętaj, że liczą się wymiary po otwarciu wszystkich drzwi pojazdu - łącznie z bagażnikiem.

Na terenie nawet najprostszego autokomisu powinno znaleźć się również miejsce na pomieszczenie biurowe. Zwykle jest to blaszany kontener, ale jeśli ma to być duży autokomis, to zastanów się nad solidną konstrukcją.

Teren strzeżony

Komisy samochodowe najczęściej usytuowane są przy głównych drogach oraz na obrzeżach miast. Zdarza się, że powstają bezpośrednio przy domu właściciela. Przydomowy autokomis musi być jednak dobrze oznakowany, by potencjalni klienci nie mieli wątpliwości, że w tym miejscu mogą kupić auto.

Teren autokomisu powinien być ogrodzony. Ze względu na wartość sprzedawanych przez ciebie samochodów, powinieneś zadbać o dobre systemy zabezpieczające. Warto zamontować alarm, monitoring oraz skorzystać z ofert fachowych firm ochroniarskich czy po prostu zatrudnić nocnego stróża (szczególnie w przypadku dużego autokomisu).

W okresie jesienno-zimowym musisz też pomyśleć o oświetleniu placu, na którym znajdują się samochody.

Atrakcyjna ekspozycja

Jeśli już wybierzesz lokalizację, zastanów się nad atrakcyjnym eksponowaniem aut przeznaczonych na sprzedaż.

Pamiętaj! Dla klientów bardzo ważnym czynnikiem jest cena. W przypadku samochodów z drugiej ręki powinna ona być widoczna. Najlepiej zawiesić nad przednią szybą estetyczną planszę z widoczną z większej odległości ceną. Mniejszymi literami warto podać rok produkcji auta i przebieg.

Parkując auta przeznaczone na sprzedaż, trzeba pamiętać o ustawieniu ich przodem do głównego szlaku komunikacyjnego.

Znakomitą inwestycją jest zaopatrzenie się w sprzęt myjąco-piorący, a nawet poszerzenie działalność o usługi wulkanizacyjne czy drobne prace naprawcze. Dzięki temu właściciel auta nie będzie musiał sam przygotowywać pojazdu na sprzedaż, tylko już na miejscu zajmie się tym twój profesjonalny autokomis. Do listy zakupów warto doliczyć kilka używanych samochodów, które na początku działalności będą robiły tzw. sztuczny tłok. Dzięki temu komis nie będzie świecił pustkami, co działa dość zniechęcająco i budzi podejrzenia co do konkretnego miejsca.

Postaw na reklamę

Podstawą sukcesu jest uruchomienie profesjonalnej strony internetowej swojej firmy. Pamiętaj, by znalazły się tam dane adresowe firmy i dane kontaktowe. Na takiej stronie będziesz mógł prezentować zdjęcia atrakcyjnych samochodów dostępnych w twoim autokomisie, zachęcając w ten sposób klientów do odwiedzenia twojej firmy. Najlepiej utworzenie takiej profesjonalnej strony zlecić fachowcom. Jeśli np. kontynuujesz działalność po swoim ojcu, to również warto podkreślić historyczne korzenie swojej firmy. Szczególnie jeśli przodkowie liczyli się w branży.

Reklama autokomisu musi być profesjonalna i trafiać do klientów. Zainwestuj więc w atrakcyjne wizytówki, w ulotki i ich kolportaż, w plakaty, które będą reklamować twoją firmę w mieście, a nawet województwie. Dobrze zainwestować w reklamy w lokalnych mediach. Spróbuj także porozumieć się z właścicielami lokalnych sklepów motoryzacyjnych czy stacji benzynowych i zostawiaj u nich swoje ulotki, dzięki czemu zwiększysz prawdopodobieństwo trafienia ze swoją ofertą do osób zainteresowanych samochodami.

Rejestracja firmy

Autokomis rejestruje się jak standardową działalność gospodarczą, która nie jest obwarowana dodatkowymi koncesjami i zezwoleniami. W pierwszej kolejności za pomocą Internetu wpisujesz firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłaszasz działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON, i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Jako przedsiębiorca będziesz musiał wybrać jedną z czterech form opodatkowania. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG) oraz w urzędzie skarbowym (gdy będziesz chciał wystawiać faktury VAT, będziesz musiał złożyć w skarbówce deklarację VAT-R i wpłacić 170 zł). Teraz już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę. Jeśli będziesz zatrudniał pracowników, to nie zapomnij o swojej działalności poinformować jeszcze Państwową Inspekcję Pracy. Masz na to 30 dni.

W tej branży trzeba być uczciwym i umieć doradzić

Patryk Steckiewicz (24 l.), właściciel autokomisu Stec przy ul. Zabłudowskiej 87 w Białymstoku (woj. podlaskie):

- Motoryzacja jest moją pasją od dziecka. Ukończyłem technikum mechaniczne i zaraz po szkole ponad rok pracowałem w salonie znanej marki. W 2008 r. pomyślałem, że zdobytą wiedzę wykorzystam w handlu używanymi samochodami. Zaczynałem od trzech aut odkupionych od prywatnych osób. Działalność rozwinąłem dzięki wsparciu moich rodziców i bez zaciągania kredytów stworzyłem biuro oraz parking. Najtrudniej było zdobyć zaufanie klientów. Przydała się jednak wiedza ze szkoły, gdyż większość kierowców od sprzedawcy aut oczekuje fachowej porady. Opłaciły się też uczciwość i rzetelność - teraz jeden zadowolony klient poleca mnie drugiemu, a taka forma reklamy jest najskuteczniejsza.

KOSZTY

Inwestycyjne i inne wydatki:

- opłata za plac (3 tys. mkw.)

- ok. 6 tys. zł

- ogrodzenie ok. 5 tys. zł

- biuro ok. 5 tys. zł

- 6 używanych aut ok. 40 tys. zł

- reklama ok. 2 tys. zł

Razem: ok. 58 000 zł

Koszty miesięczne:

- pensja pracownika ok. 2 tys. zł

- opłata za grunt ok. 6 tys. zł

- opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i pracownika) ok. 2 tys. zł

Razem: ok. 10 tys. zł

DOCHÓD

Przychody miesięczne: Przy sprzedaży 10 aut ze średniej półki ok. 15 tys. zł

Dochód przed opodatkowaniem ok. 5 tys. zł

Pomnażanie oszczędności dla ostrożnych

Poszukując wyższego oprocentowania dla swoich oszczędności, nie musimy narażać się na wysokie ryzyko. Choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, banki dysponują bogatą ofertą produktów depozytowych na każdy portfel. Jednym z popularnych rozwiązań jest fundusz inwestycyjny. Wbrew często spotykanym poglądom fundusze to nie tylko rynki akcji. Przyjrzyjmy się popularnym rodzajom funduszy, które nie inwestują w papiery wartościowe.

Fundusze rynku pieniężnego - fundusze te muszą spełniać bardzo wyśrubowane standardy określone w rozporządzeniu Ministra Finansów. Charakteryzują się wysoką stabilnością wyników. Polecane są szczególnie, jeśli planujemy wycofać środki w ciągu kilku miesięcy.

Fundusze skarbowe - to fundusze inwestujące głównie w instrumenty emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub jednostki samorządu terytorialnego. Polecane na okres około 12 miesięcy (rekomendowany okres inwestycji może się różnić w zależności od funduszu).

Fundusze obligacji - jak sama nazwa wskazuje, inwestują przede wszystkim w obligacje, ale także bony skarbowe i inne tego typu instrumenty finansowe. Mogą przynieść wyższy zysk, jednak minimalny, rekomendowany okres inwestycji to przynajmniej półtora roku.

Przedstawione powyżej rodzaje funduszy są dostępne dla każdego, kto szuka możliwości pomnażania swoich pieniędzy bez narażania się na wysokie ryzyko inwestycyjne. Inwestując w tę formę lokowania oszczędności, mamy pewność, że naszymi środkami zarządza na co dzień sztab doświadczonych fachowców. Istotne jest jednak, by wybierać ofertę renomowanych towarzystw funduszy inwestycyjnych posiadających wieloletnie doświadczenie na rynku.

Przychody miesięczne:Przy sprzedaży 10 aut ze średniej półki ok. 15 tys. złDochód przed opodatkowaniemok. 5 tys. zł

Najnowsze