Jak zastrzegać karty płatnicze?

2014-12-02 3:00

Banki, wydawcy kart oraz agenci rozliczeniowi wykorzystują zaawansowane technologie po to, by zapobiec nieuprawnionym transakcjom kartami płatniczymi. Mimo to problem istnieje. Na szczęście System Zastrzegania Kart pozwala na szybką i skuteczną reakcję.

Prawie wszystkie karty w Polsce mają chip, który utrudnia wykorzystanie skopiowanej karty w krajach, w których funkcjonują bankomaty wyposażone w czytnik takich mikroprocesorów.

Innym zabezpieczeniem występującym na karcie są kody CVC/CVV. Wymaga się ich wpisania ręcznego w momencie przeprowadzania transakcji w Internecie. Dzięki kodom zmniejsza się ryzyko sfałszowania kart.

Sposoby zastrzegania kart

W Polsce użytkownicy kart płatniczych mają do wyboru trzy sposoby na ich zastrzeżenie. Przede wszystkim mogą się udać do placówki banku, która kartę płatniczą wydała. Inną możliwością jest ręczne zablokowanie karty poprzez konto internetowe. Ze względu na łatwość i dostępność najbardziej popularną opcją jest ta trzecia - telefon na infolinię banku. Dziś kontakt telefoniczny z różnymi bankami jest łatwiejszy dzięki wprowadzaniu przez Związek Banków Polskich jednolitego numeru, pod którym można połączyć się z infolinią banku - ten numer to (+48) 828 828 828.

System Zastrzegania Kart

1 stycznia 2014 r. Związek Banków Polskich uruchomił System Zastrzegania Kart, który pozwala na szybsze i bardziej efektywne zastrzeżenie zgubionej bądź skradzionej karty płatniczej. Zaletą systemu z pewnością jest fakt, że wystarczy jeden numer, aby zastrzec karty różnych banków. Z każdego miejsca na świecie, o każdej porze dnia i nocy, zarówno z telefonu komórkowego, jak i stacjonarnego można zadzwonić pod numer (+48) 828 828 828 i natychmiast zablokować kartę płatniczą. Numer jest jednolity i łatwy do zapamiętania.

Infolinia IVR jest zautomatyzowana i wykorzystuje technologię, która pozwala rozpoznać mowę. Dzięki temu komponent rozpoznawania mowy rozróżni każdą nazwę banku, uwzględni skróty, pominięte słowa czy odnajdzie nazwę banku w języku obcym. Koszty wiążą się jedynie z opłatą za połączenie telefoniczne, zgodnie z tabelą opłat danego operatora telekomunikacyjnego. Dopiero po uzyskaniu połączenia z osobą przyjmującą zgłoszenie należy podać dane, o które poprosi pracownik bankuw celu prawidłowej identyfikacji klienta oraz karty.

Zobacz też: Co robić, gdy zgubi się kartę płatniczą? Jak zastrzec kartę, gdzie się zgłosić?

Doceniony przez środowisko

System Zastrzegania Kart służy dalszej popularyzacji posługiwania się kartami i rozwojowi obrotu bezgotówkowego w Polsce. Do Systemu przystąpiły banki, które posiadają łącznie ponad 70 proc. rynku kart płatniczych w kraju. Inne instytucje również deklarują gotowość członkostwa w systemie. W październiku TNS Polska przeprowadziło telefoniczne badanie, według którego inicjatywa prowadzenia jednolitego i wspólnego dla wszystkich banków systemu do zastrzegania kart płatniczych spotkała się z pozytywną oceną środowiska bankowego.

Najczęstsze zagrożenia

Najczęściej występujące zagrożenia związane z kartami płatniczymi to:

oszustwa dokonywane przez Internet

transakcje dokonane kartami skradzionymi

kartami sfałszowanymi.

Ważny kontakt

Numer: (+48) 828 828 828

jest dostępny 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, ułatwia kontakt z wydawcą karty i jej zastrzeżenie w sytuacji, gdy czas odgrywa istotną rolę. Jedyny koszt to koszt połączenia zgodny z opłatą operatora.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze