Rozmowa kwalifikacyjna

i

Autor: Shutterstock Rozmowa kwalifikacyjna

Jakich pracowników szukają pracodawcy

2016-10-31 13:00

Od dawna bezskutecznie szukasz pracy? A może zastanawiasz się nad zmianą dotychczasowego zajęcia na bardziej rozwijające albo lepiej płatne? Sprawdź, jakiego pracownika poszukują specjaliści z branży HR. Uzbrojony w taką wiedzę poradzisz sobie na każdej rozmowie kwalifikacyjnej.

Wykształcenie i doświadczenie to oczywiście najbardziej poszukiwane cechy u kandydatów do pracy. Z tym tylko, że takich osób na rozmowę kwalifikacyjną przychodzi co najmniej kilkanaście. Z grupy, która spełnia te warunki, wyróżnić pracownika mogą tylko tzw. miękkie kompetencje. Specjaliści HR są zdania, że w ostatnich latach to właśnie one najczęściej decydują o przyjęciu do pracy konkretnych osób.

Kompetencje twarde i miękkie

Kompetencje twarde, najprościej mówiąc, są wymierne i niezbędne do wykonywania konkretnej pracy. Potwierdzają je świadectwa ukończenia szkół czy kursów albo zdobyte certyfikaty. Należą do nich np. wykształcenie kierunkowe, znajomość języków obcych czy umiejętność obsługi wózka widłowego. Najczęściej są one oczywiste (np. lekarz musi mieć ukończoną akademię medyczną, prawnik – studia na wydziale prawa któregoś z uniwersytetów) lub pracodawca już w ogłoszeniu o pracę informuje kandydatów o takich wymaganiach (np. biegła znajomość języka angielskiego czy grupa inwalidzka). Takich wymagań nie da się ominąć w procesie rekrutacyjnym i muszą być one spełnione, by można było dostać pracę na stanowisko, na które się aplikuje.

Najczęściej jednak po odsianiu przez rekrutera kandydatów nieposiadających kompetencji twardych pozostaje spora grupa osób nadających się do pracy na konkretnym stanowisku. Wtedy właśnie zatrudniający bacznie przygląda się tzw. kompetencjom miękkim kandydatów. Dotyczą one cech psychicznych kandydatów do pracy, ich motywacji czy umiejętności interpersonalnych. Do kompetencji miękkich zalicza się np. umiejętność pracy w zespole czy kreatywność.

Umiejętności społeczne w cenie

Jeśli sądzisz, że wpisywanie do CV takich cech jak umiejętność pracy w zespole nie ma sensu, grubo się mylisz. Z przeprowadzonych przez Hay Group w 2015 roku badań kompetencji miękkich wynika, że stanowią one zasób, który istotnie przekłada się na sukces firmy. Badania jasno pokazują, że niemal 80 procent rekruterów boryka się z rywalizacją o przyciągnięcie na rynek absolwentów o wysokich umiejętnościach społecznych, a 57 procent ocenia, że kierownicy bez wysokich umiejętności społecznych tworzą toksyczne środowiska pracy.

Nie tylko specjaliści, ale i pracownicy doceniają komunikatywność i dopasowanie społeczne. Aż 29 procent osób rozważała zwolnienie się z pracy z powodu „wrażenia niedopasowania", a 20 procent odczuwa frustrację z powodu nieumiejętności nawiązania relacji w pracy.

Podstawa to lojalność i uczciwość

Na uczciwość i lojalność jako cechy najważniejsze u pracownika uwagę zwracają zarówno mali jak i średni przedsiębiorcy. Niezależnie bowiem od wielkości firmy pracodawca, oprócz solidnego wykonywania obowiązków, oczekuje także umiejętności oraz odwagi przyznania się do popełnionego błędu. Mało kto potrafi narobić tylu problemów przełożonemu jak nieuczciwy pracownik. Stąd właśnie ogromna popularność zatrudniania osób z tzw. polecenia. Sprawdzony przez kogoś innego kandydat ma większe szanse na zatrudnienie nie tyle przez „znajomości", ile przez referencje, które są swoistego rodzaju poświadczeniem uczciwości przyszłego pracownika.

Co jeszcze się liczy

1. Samodzielność
Marzeniem każdego przełożonego jest stały i zgrany zespół. Przyjmowanie nowego pracownika wiąże się bowiem nie tylko ze żmudnym procesem rekrutacji, ale i przyuczeniem „nowego" do konkretnych obowiązków. Zarówno szef, jak i zespół nie mogą doczekać się momentu, kiedy obowiązki wejdą nowemu pracownikowi w krew, a oni będą mogli znów skupić się wyłącznie na swoich zadaniach.

Dla pracodawcy ważna jest bowiem samodzielność pracownika. Nie ma przełożonego, który lubi nieustannie instruować swoich podwładnych i rozwiewać tysiące wątpliwości. Dlatego właśnie szybkie podejmowanie decyzji czy zadziałanie bez konsultacji w sytuacji kryzysowej jest na wagę złota. Podobnie zespół doceni fakt, że inny pracownik nie odrywa ich bez przerwy od zajęć, pytając o podstawowe informacje.

2. Dobra organizacja pracy
Oddanie projektu na czas, kończenie rozpoczętych zadań, wyrabianie się w czasie pracy to nieocenione umiejętności osoby ubiegającej się o stanowisko pracę. Jeśli masz tendencje do łapania kilku srok za ogon, spóźniania się lub zapominania o tym, co mówi przełożony, możesz zapomnieć o tym, że ktoś powierzy ci odpowiedzialne zadania służbowe. Na szczęście dobrej organizacji pracy można się nauczyć. Wymaga to planowania zadań z kalendarzem i samodyscypliny, ale czego nie warto zrobić, by zdobyć i utrzymać wymarzoną pracę.

Dobra organizacja pracy z pewnością przyda się w każdej profesji. Ale jeśli nie posiada jej logistyk albo sekretarka, można przypuszczać, że długo nie zagrzeje miejsca w pracy.

3. Komunikatywność
Niby nic prostszego. Aby być komunikatywnym, należy poprawnie mówić i pisać. Za tym pojęciem kryje się jednak coś więcej, a mianowicie... umiejętność precyzyjnego wyrażania się, umiejętność słuchania i zrozumienia tego, co chce przekazać nam inny człowiek a także zdolność podtrzymania konwersacji z ludźmi. Na to ostatnie składa się nie tylko interesujący sposób rozmowy, ale także utrzymywanie kontaktu wzrokowego czy tworzenie dobrej atmosfery. Tak rozumiana komunikatywność jest ogromnym atutem pracownika cennym w wielu profesjach. Bez niej np. handlowcy, dziennikarze czy nauczyciele nie mogliby w sposób satysfakcjonujący wykonywać swojej pracy.

4. Odporność na stres
Z pracą zawsze wiąże się stres. Są oczywiście takie profesje, których stres jest nieodłącznym elementem np. ratownik medyczny, strażak, czy policjant. Ale nawet i w monotonnym życiu zawodowym księgowej zdarza się czasem nieoczekiwana sytuacja, która wybiją ją z tzw. strefy komfortu i sprawia, że skacze puls.

Opanowanie i umiejętność racjonalnego działania w stresie to cecha poszukiwana zwłaszcza u kandydatów ubiegających się o pracę na kierowniczych stanowiskach. Tej cechy niestety nie sposób wypracować, wiąże się ona bowiem z temperamentem. Wiadomo jednak, że w przyjaznym środowisku (gdzie szef nie krzyczy, a popełnienie błędu nie wiąże się z karą) pracownicy reagują w sposób bardziej stonowany.

5. Zaangażowanie
Niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy zaangażowanie to jedna z najbardziej cenionych przez pracodawcę cech. To, że pracownik przychodzi do pracy i wykonuje swoje obowiązki, pewnie wystarczy do tego, by nie został zwolniony. Z pewnością jednak jest to za mało, by otrzymał podwyżkę, awans czy w inny sposób został doceniony przez przełożonego. Własny pomysł na rozwój firmy, gotowość do opanowania nowych umiejętności, dyspozycyjność czy zostanie po godzinach w krytycznym momencie nie umknie uwadze szefa.

Wzmianka o tym, że interesujesz się działalnością firmy albo dotąd zawsze angażowałeś się w pracę, zwróci na ciebie uwagę osoby rekrutującej. Pracodawcy marzą o stworzeniu zespołu osób, którym zależy na dobru firmy.

Najnowsze