Na porządkach możesz zarobić

2012-11-20 3:00

Coraz więcej urzędów, banków, placówek ochrony zdrowia korzysta z usług profesjonalnych firm sprzątająco-porządkowych. Podstawą takiego przedsiębiorstwa jest przeszkolona załoga, specjalistyczny sprzęt i szeroki zakres usług. Oprócz sprzątania biur czy mycia okien taka firma może mieć w swojej ofercie palenie liści, wywóz gruzu po remoncie czy porządkowanie ogrodów zimą.

Przeszkolony personel

W firmie porządkowej bardzo ważny jest zespół. Im więcej usług w ofercie, tym większą grupę trzeba zatrudnić. I wbrew pozorom w profesjonalnej firmie nie mogą to być przypadkowi pracownicy. Warto postawić na doświadczonych w tej branży profesjonalistów. Zadbaj o to, żeby zatrudniane przez ciebie osoby miały referencje i listy polecające od poprzednich pracodawców. Dzięki temu będziesz mógł się chwalić, że zatrudniasz doświadczonych i perfekcyjnych pracowników. Pamiętaj o tym, by w trakcie prowadzenia działalności oferować pracownikom dodatkowe szkolenia z zakresu procedur i zasad utrzymywania czystości (szczególnie gdy masz pod opieką placówki medyczne czy edukacyjne). Takie kursy koniecznie trzeba przygotowywać w przypadku wprowadzania do firmy nowych urządzeń. Pracownik obsługujący maszynę musi być do tego dobrze przygotowany! Jeśli twój pracownik wykonuje pracę na wysokościach, to powinien mieć w dokumentach lekarskich określających jego zdolność do pracy pozwolenie na wykonywanie takich czynności. Powinieneś zapewnić też szkolenie z przepisów BHP.

Uniformy i wyposażenie

W przedsiębiorstwie sprzątająco-porządkowym będziesz musiał wyposażyć pracowników w profesjonalną odzież. Pamiętaj, by służbowe uniformy były nie tylko bezpieczne i wygodne, ale i estetyczne. Powinny mieć w widocznym miejscu logo i nazwę firmy. Jeśli oferujesz czyszczenie okien w biurowcach czy odśnieżanie dachów, to koniecznie będziesz musiał wyposażyć ludzi w bezpieczny i profesjonalny sprzęt (kaski, szelki, linki bezpieczeństwa).

Postaw na Internet i reklamę

W przypadku przedsiębiorstwa porządkowego bardzo ważna jest strona internetowa. Powinna ona mieć kilka podstawowych zakładek: oferta, cennik, certyfikaty, kontakt, galeria. Jeśli dysponujesz wyjątkowymi maszynami, to warto się tym pochwalić w sieci. Dobrze będzie wyglądać też galeria zdjęć przedstawiających zespół w trakcie pracy.

Istotna ciągle jest tradycyjna reklama w formie ciekawych ulotek, bannerów czy spotów w lokalnym radiu. Warto zainwestować w takie formy promocji, gdyż w ten sposób nie tylko trafiamy do odbiorców, ale i zyskujemy na wiarygodności firmy.

Ważne certyfikaty

Oprócz zatrudnienia załogi profesjonalistów, zaopatrzenia się w specjalistyczny sprzęt, warto także postarać się o certyfikaty poświadczające wysoki standard świadczonych przez twoje przedsiębiorstwo usług. Firmy usługowe często chwalą się takimi dokumentami, zamieszczając je zwykle na swoich stronach internetowych i prezentując oprawione w ramki na ścianach w siedzibie firmy. Taki certyfikat to bardzo dobry zabieg marketingowy wpływający na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. W interesującej nas branży nadają je np. Polskie Stowarzyszenie Czystości czy Polska Izba Gospodarcza Czystości.

Gdzie szukać klientów

Kiedy wiadomo już, na czym polega prowadzenie firmy sprzątająco-porządkowej, trzeba rozpocząć poszukiwania potencjalnych kontrahentów. Najlepiej mieć tzw. klientów instytucjonalnych: duże firmy, urzędy, banki, szpitale. Współpraca z takimi zleceniodawcami to stabilne źródło dochodu. Ułatwia ona też planowanie pracy w twojej firmie, gdyż od razu wiesz, jaka grupa potrzebna jest do pracy u każdego z klientów. Ale warto oferować usługi firmy porządkowej także prywatnym osobom. Można brać zlecenia na sprzątanie mieszkań, utrzymywanie porządku na posesjach prywatnych (np. grabienie liści, usuwanie roślinności z chodników), a nawet pielęgnowanie przydomowych ogrodów.

Ile można zarobić

Każdego przedsiębiorcę powinno interesować to, ile na danym biznesie będzie mógł zarobić. Zyski firmy sprzątająco-porządkowej zależą od zakresu świadczonych przez nią usług, od liczby zleceń i od liczby zatrudnionych pracowników oraz od regionu działalności firmy. W Warszawie za jednorazowe kompleksowe posprzątanie mieszkania (ok. 60 mkw.) można zażyczyć sobie ok. 300 zł. Miesięczne utrzymanie porządku w dużej firmie to koszt rzędu 3-4 tys. zł. W mniejszych miejscowościach stawki mogą być nawet o ok. 30 proc. niższe.

Aby zwiększyć zyski, w okresie jesienno-zimowym warto działać na zasadzie pogotowia porządkowego. Gdy sypnie liśćmi i śniegiem, lód skuje chodniki, wielu zarządców nieruchomości, obiektów wielkopowierzchniowych natychmiast szuka grup do usunięcia zalegających liści, śniegu, lodu z posesji oraz z dachów. Co ważne, nie musisz cały rok zatrudniać fachowców od odśnieżania. Można takie osoby zatrudniać sezonowo na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa-zlecenie, umowa o dzieło).

Po prostu trzeba lubić sprzątanie

Joanna Stalończyk (37 l.), właścicielka firmy porządkowej "Czysty Dom" z Białegostoku:

- O założeniu firmy porządkowej pomyślałam trzy lata temu, gdy z rozmów ze znajomymi dowiedziałam się, że chętnie skorzystaliby z takich usług. W naszym mieście funkcjonowało niewiele takich firm więc pomyślałam, że to dla mnie szansa. Miałam trochę oszczędności i udało mi się też skorzystać z unijnej dotacji. Kupiłam parownicę, odkurzacze, szorowarki, wiadra, mopy i inne potrzebne rzeczy. Zaczynałam od mieszkań prywatnych, ale szybko rozwinęłam działalność i rozszerzyłam ofertę. Obecnie zatrudniam cztery osoby. Sprzątamy całe bloki wspólnot mieszkaniowych, biura, domy po remontach lub mieszkania w stanach deweloperskich. Zajmujemy się także porządkowaniem ogrodów, koszeniem trawy czy przycinaniem drzew. W tej branży trzeba być osobą skrupulatną i lubić sprzątanie. Przydaje się też umiejętność zarządzania ludźmi. Nie czuję się kobietą sukcesu, ale dzięki tej pracy osiągnęłam niezależność i spokój. Najbardziej cieszy mnie zaufanie moich klientów.

KOSZTY

Koszty inwestycji

=wyposażenie firmy ok. 15 tys. zł

=reklamaok. 2 tys. zł Razem:17 tys. zł

Koszty miesięczne (w większej miejscowości):

=pensja trzech osób sprzątających (netto) 4,5 tys. zł

=opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i trzech pracowników)ok. 2,5 tys. zł

Razem:7 tys. zł

DOCHÓD w większej miejscowości

=przychody miesięczne przy stałych zleceniach w 2 dużych firmach (sprzątanie codzienne, pielęgnacja otoczenia obiektu, odśnieżanie), stałe zlecenia w dwóch domach prywatnych ok. 11 tys. zł

=dochód przed opodatkowaniem ok. 4 tys. zł

=dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy 19 proc.) ok. 2-3 tys. zł

Przykładowe miesięczne zarobki netto:

w dużym mieście ok. 1,5 tys. zł

w mniejszej miejscowości ok. 1,1 tys. zł

Przedsiębiorstwo porządkowe może założyć praktycznie każdy. Ale by interes był dochodowy, to na wstępie trzeba zrobić rozeznanie rynku w danym regionie i napisać biznesplan (m.in. określić zadania przedsiębiorstwa, oszacować wydatki i zyski, sprawdzić warunki kredytowe).

Założenie firmy

Firmę porządkową zakłada się na takich samych zasadach, jak każdą nielicencjonowaną działalność gospodarczą. W pierwszej kolejności za pomocą Internetu wpisujesz firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłaszasz działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON, i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Jako przedsiębiorca będziesz musiał wybrać jedną z czterech form opodatkowania: rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, kartę podatkową i ryczałt ewidencjonowany. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG) oraz w urzędzie skarbowym (gdy będziesz chciał wystawiać faktury VAT, będziesz musiał złożyć w skarbówce deklarację VAT-R i wpłacić 170 zł). I już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę. Jak będziesz zatrudniał pracowników, to nie zapomnij o swojej działalności poinformować jeszcze Państwową Inspekcję Pracy. Masz na to 30 dni.

Zakres działalności

Zanim zabierzesz się za sprzątanie, powinieneś dokładnie opracować zakres działalności firmy. Przedsiębiorstwo porządkowe może mieć dość szeroki zakres usług. Warto wzorować się na istniejących już serwisach sprzątających, które cały rok zajmują się utrzymaniem czystości w różnego rodzaju obiektach (od czyszczenia biurek, poprzez mycie podłóg i odkurzanie, do podlewania kwiatów). Poza tym warto oferować klientom obsługę terenów wokół budynków (odśnieżanie posesji, zamiatanie, usuwanie liści, czyszczenie chodników, usuwanie gruzu). Jeśli mamy odpowiedni zespół, to ofertę warto poszerzyć jeszcze o tzw. usługi specjalistyczne (mycie okien w wieżowcach, usuwanie śniegu z dachów, czyszczenie tapicerki meblowej).

Urządzenia i maszyny

Firma porządkowa powinna być wyposażona w profesjonalny sprzęt. Pamiętajmy, że obecnie do utrzymania porządku w biurowcu czy galerii handlowej i wokół nich nie wystarczą już miotły, mopy i grabie. Podstawą są mniejsze odkurzacze oraz duże specjalistyczne maszyny piorące i czyszczące. Niestety, nie są to tanie urządzenia. Średnio koszt jednego z nich to ok. 2-3 tys. zł. Bywają też specjalistyczne maszyny, których cena przekracza 10 tys. zł. Ale w przypadku małej firmy warto na początek rozważyć wypożyczanie używanego sprzętu. Takie rozwiązanie może się szczególnie sprawdzić wtedy, gdy kosztowna maszyna jest niezbędna tylko w wyjątkowych sytuacjach. Wypożyczalnie można znaleźć w autoryzowanych serwisach firm produkujących maszyny czyszczące. Adresy takich punktów znajdziesz na stronie internetowej konkretnego producenta.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze