- Rok 2021 był najbardziej zaskakujący od początku istnienia firmy. W pierwszym kwartale zanotowaliśmy prawie 100 proc. wzrost zamówień, ale w drugim i trzecim kwartale firma rozwijała się w wolniejszym tempie niż początkowo zakładałem. W ostatnim kwartale sprzedaż znów gwałtownie poszybowała w górę i rok kończymy z prognozowanym wynikiem. Napływ nowych klientów wiąże się ze stałą inwestycją w linię produkcyjną, wprowadzeniem nowych programów dietetycznych, modernizacją produkcji, logistyki i systemu obsługi klienta. Znacznie powiększyliśmy także obszar dostaw. Nasze menu rozszerzyliśmy o 2 nowe programy dietetyczne. A w pozostałych pojawiły się dodatkowe kaloryczności. Na tę chwilę dowozimy już do ok 2000 miejscowości w całej Polsce.
W styczniu 2022 sprzedaż abonamentów znacznie zwiększyła się porównując wyniki r. do r., pomimo iż w przeciwieństwie do konkurencji nie zdecydowaliśmy się na świąteczno-noworoczne rabaty. Mamy wielu nowych klientów, jak również znaczący powrót grona osób z pierwszego kwartału 2021 roku, co utwierdza naszą strategię koncentrującą się wokół najwyższej jakości oferowanych usług. - podsumowuje Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.
Sytuacja na rynku diet pudełkowych w Polsce
- Według dostępnych danych, w ubiegłym roku powstało ponad 200 nowych firm oferujących catering dietetyczny. Tego typu biznes bardzo łatwo założyć ze względu na niski próg wejścia, brak nadzoru i jasnych kryteriów odnośnie funkcjonowania firm. Dlatego większość z nich nie ma odpowiedniego zaplecza i nie zatrudnia dietetyków, więc próbują zaistnieć oferując usługę w bardzo niskiej cenie. Jeśli widzimy ofertę 5-daniowego zestawu na poziomie 1800 kcal za ok. 50 zł/dzień tzn. że jest na bazie bardzo podstawowych produktów, albo mogą pojawić się w niej niezdrowe zamienniki. Tego typu firmy źle wpływają na opinię o całej branży. Stąd też w pierwszej trójce najczęściej wymienianych wad cateringu dietetycznego wśród osób, które nigdy nie skorzystały z usługi „brak pewności co do jakości jedzenia”.
Kody rabatowe i sezonowe promocje stały się w większości firm podstawą strategii na sprzedaż. Według mnie to jednak kanibalizowanie sprzedaży i w dłuższej perspektywie nie prowadzi do rozwoju. Stała polityka zniżkowa jest w mojej opinii prostą drogą do szukania oszczędności a to finalnie przekłada się na jakość posiłków nawet wśród największych firm. - komentuje Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.
Jak Polacy postrzegają diety pudełkowe?
Catering dietetyczny Kukuła Healthy Food od dwóch lat prowadzi badania na temat nawyków żywieniowych i stylu życia Polaków. W 2020 roku ogólnopolska ankieta została przeprowadzona w styczniu, jeszcze przed wybuchem pandemii. Firma powtórzyła badanie na jesieni 2021 roku i porównała wyniki.
Do najczęściej wskazywanych zalet diet pudełkowych wg badanych należą: oszczędność czasu, ułatwianie zdrowego odżywiania oraz regularnego spożywania posiłków (dla porównania w styczniu 2020 r. badani wymienili: oszczędność czasu, ułatwienie regularnego spożywania posiłków oraz odchudzanie).
Ankietowani jako główne wady cateringu dietetycznego, podobnie jak w ubiegłym roku wymienili: wysoką cenę, konieczność spożywania z góry narzuconych posiłków oraz brak pewności co do jakości jedzenia.
Osoby korzystające z „pudełek” przy wyborze firmy cateringowej nadal przede wszystkim zwracają uwagę na różnorodność menu (75 proc. w 2021 r.; 83 proc. w 2020 r.). W drugiej kolejności ex aequo (69 proc.) wymienili: możliwość personalizacji diety (np. dieta indywidualna, wykluczenia konkretnych składników), elastyczność godzin dostawy i cenę.
- Jesteśmy jedną z nielicznych firm w Polsce, która ma w ofercie dietę indywidualną. Widzimy w niej duży potencjał, dlatego przygotowujemy do niej nowe pomieszczenia i tę kategorię będziemy w bieżącym roku intensywnie rozwijać. – mówi Jakub Kukuła, Kukuła Healthy Food.
TOP 5 najczęściej wybieranych diet
Według danych sprzedażowych Kukuła Healthy Food największym zainteresowaniem w ubiegłym roku cieszyły się programy dietetyczne Optimal (bez żadnych wykluczeń), Active (dla osób aktywnych, o zwiększonej ilości białka), Ketogeniczna (o niskiej zawartości węglowodanów), Tarczycowa (bez glutenu i laktozy, m.in. dla osób z niedoczynnością tarczycy lub chorobą Hashimoto) i Insulinooporność (o niskim indeksie glikemicznym).
Kobiety częściej sięgają po posiłki o obniżonej kaloryczności, a mężczyźni po diety pomagające w budowaniu masy mięśniowej. W przypadku podziału na płeć, wśród mężczyzn „pierwsza trójka” to Optimal, Active i Ketogeniczna, a wśród kobiet Optimal, Tarczycowa i Ketogeniczna. Liczba klientów w podziale na płeć jest zbliżona.
Trendy w odżywianiu 2022
Według badania „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2021” najsilniejsze trendy żywieniowe to żywność bez dodatku cukru, weganizm oraz tzw. diety specjalistyczne jak np. dieta tarczycowa. Do stosowania różnego typu ograniczeń żywieniowych w codziennej diecie aktualnie przyznaje się 85 proc. Polaków. Prawie połowa tej grupy (45 proc.) to osoby, które w ostatnim roku mocno ograniczyły lub całkowicie wykluczyły ze swojego jadłospisu cukier.
- O sposób słodzenia posiłków jesteśmy pytani bardzo często przez osoby, które zaczynają korzystać z naszych usług. Od początku istnienia firmy, czyli od prawie 7 lat do naszych deserów i słodkich śniadań w zależności od rodzaju diety wykorzystujemy tylko zdrowe zamienniki cukru jak ksylitol, syrop klonowy, czy miód. – mówi Jakub Kukuła, Kukuła Healthy Food
Popularność tzw. diet specjalistyczny jak bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków jest na podobnym poziomie jak w 2020 roku: 13 proc. respondentów wyklucza z menu laktozę, a 8 proc. całkowicie wyeliminowało nabiał z diety, posiłki bezglutenowe jada 10 proc. respondentów a kolejne 11 proc. planuje wykluczyć gluten z diety.
Polacy dużą uwagę przywiązujemy również do spożywania określonej liczby kalorii w ciągu dnia (44 proc.), a także nie jadania posiłków po określonej godzinie (33 proc.). Jako główne powody stosowania ograniczeń żywieniowych w diecie wymieniamy: chęć prowadzenia zdrowego stylu życia, redukcja masy ciała lub problemy zdrowotne.
Według badania w ostatnim roku o 2 proc. wzrosła liczba wegan, czyli osób, które całkowicie wykluczyły ze swojego jadłospisu produkty pochodzenia zwierzęcego. Weganizm zadeklarowało już 6 proc. badanych, a kolejne 7 proc. chce wypróbować dietę wegańską w najbliższym czasie. Natomiast liczba wegetarian, czyli osób, które nie jadają mięsa, ale w menu uwzględniają np. nabiał, jaja i miód nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku i nadal wynosi 10 proc..