Najpopularniejsze franczyzy w Polsce

2013-10-15 4:00

Własna restauracja, salon kosmetyczny, a może sklep odzieżowy? Z pomocą franczyzodawcy masz szansę spełnić swoje największe marzenia

Franczyza, czyli biznes oparty na sprawdzonym pomyśle, to w dobie kryzysu dobre rozwiązanie. Nic dziwnego, że cieszy się tak dużą popularnością wśród polskich przedsiębiorców.

Jeśli chcesz zainwestować w sprawdzony i pewny biznes, skorzystaj z oferty kilkuset systemów franczyzowych. Najpopularniejsze we franchisingu branże to handel i usługi. Na rozkręcenie interesu nie potrzebujesz milionów. Blisko jedna trzecia tego typu przedsiębiorstw wymaga nakładów finansowych od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Duże pieniądze, bo kilka milionów złotych, potrzebne są jedynie w przypadku hipermarketów czy stacji benzynowych. Na czym polega franczyza? Większa firma udziela mniejszej zezwolenia na sprzedaż towarów lub świadczenie usług pod jej szyldem na konkretnym terenie.

Branża handlowa

System handlowy (dystrybucyjny) to w Polsce najpopularniejszy rodzaj franczyzy. Opiera się na prowadzeniu działalności handlowej pod skrzydłami uznanej marki. Franczyzobiorca otrzymuje towary do sprzedania, a także ścisłą instrukcję (know-how) na temat tego, w jaki sposób mają one zostać sprzedane klientom. Podczas trwania kontraktu przedsiębiorca powinien także korzystać ze wsparcia franczyzodawcy w zakresie szkolenia personelu, marketingu, merchandisingu, a nawet urządzenia wnętrz. Najczęstsze branże działające w systemie handlowym to dystrybucja produktów spożywczych, odzieżowych, obuwniczych, sportowych, AGD/RTV, przemysłowych, kosmetycznych, jubilerskich, remontowych oraz ogrodniczych. W Polsce tak funkcjonują popularne sieci sklepów oraz markety, np. Reserved, Top Secret, 5.10.15, Yves Rocher, Carrefour czy Piotr i Paweł.

Ten typ franczyzy jest najłatwiejszy. Jej atutem jest też szybki zwrot nakładów poczynionych na wyposażenie sklepów i punktów sprzedaży.

Firmy usługowe

Franczyza usługowa obecnie rozwija się najszybciej. Podstawą usługowego systemu franczyzowego jest prowadzenie działalności usługowej, np. restauracji. Franczyzobiorca swój punkt usługowy musi oznakować logo otrzymanym od franczyzodawcy, który jest też zobowiązany do udostępniania swojej wiedzy technicznej dotyczącej receptur i procedur wykonywania usługi. Podobnie jak w przypadku franczyzy handlowej franczyzobiorca korzysta ze wsparcia w zakresie szkolenia personelu, marketingu, merchandisingu i urządzenia wnętrz. W praktyce kieruje lokalem, który wygląda tak samo i oferuje to samo co każdy inny zakład czy lokal tej sieci. Branże usługowe, które działają w ten sposób, to oprócz gastronomii fryzjerstwo, kosmetyka, turystyka, edukacja, nieruchomości oraz finanse i bankowość. Franczyza usługowa to między innymi McDonald's, Telepizza, salon fryzjerski Jean Louis David, szkoła językowa British School czy salon optyczny Vision Express.

Handel plus usługi

Franczyza mieszana to połączenie dwóch najpopularniejszych form franczyzy: handlowej i usługowej. Franczyzobiorca prowadzi działalność usługową oraz handlową jednocześnie. Otrzymuje od franczyzodawcy, czyli producenta, konkretny towar i zobowiązuje się do jego dystrybucji poprzez zastosowanie go podczas świadczenia usług. Podobnie jak w przypadku systemu handlowego i usługowego franczyzobiorca otrzyma w trakcie trwania kontraktu wsparcie od franczyzodawcy. W ten sposób działa na przykład sieć salonów fryzjerskich i gabinetów kosmetycznych, które oferują swoje usługi pod logo i przy wykorzystaniu produktów znanej marki kosmetycznej, np. salony kosmetyczne Dr Irena Eris czy salony fryzjerskie L'Oréal.

Najnowsze