Dzięki położeniu na skrzyżowaniu autostrad A1 i A2, otwarciu nowego terminala na lotnisku i budowie najnowocześniejszego dworca multimodalnego w Polsce Łódź stanie się najlepiej skomunikowanym miastem w kraju. Atrakcyjne dla działalności firm są również niestandardowe projekty infrastrukturalne. W Łodzi realizowany jest projekt "Nowego Centrum Łodzi" - europejskiej przestrzeni dla wydarzeń społecznych i kulturalnych. To przedsięwzięcie jest w zasadzie formowaniem nowej dzielnicy wokół dworca - rozwiązaniem podobnym do adaptacji terenu wokół Stadionu Olimpijskiego w Londynie.
Pozyskanie inwestorów powinno odbywać się poprzez dialog, a także wsłuchanie się przez samorządy w potrzeby partnerów biznesowych. Istotne jest również zaoferowanie im wsparcia na kolejnych etapach realizacji projektów. Takie podejście owocuje współpracą - w czerwcu amerykański koncern Hewlett-Packard ogłosił otwarcie w Łodzi nowego centrum usług biznesowych. Przeprowadzona przez firmę analiza zasobów i potencjału aglomeracji wykazała, że miasto oferuje nie tylko wykwalifikowanych pracowników, ale także profesjonalną obsługę inwestora. PwC to kolejna znana firma, która postanowiła zadomowić się na łódzkim rynku. Biuro światowego giganta w branży
audytu finansowego rozpocznie działalność już we wrześniu bieżącego roku.
Dzięki pozyskiwaniu partnerów, którzy uwiarygodniają dogodności regionu, wzrasta jego atrakcyjność. W ślad za dużymi inwestorami idą kolejni, co jest określane efektem "kuli śnieżnej". Takie zjawisko - w kontekście rozwoju - staje się synonimem sukcesu. Zadaniem samorządów jest doprowadzenie do inwestycyjnej "kuli śnieżnej", która zapewni pojawienie się w regionie nowych miejsc pracy, standardów i technologii.
Hanna Zdanowska
Prezydent miasta Łodzi