Biuro pośrednictwa kredytowego to sprawdzony pomysł na biznes. Z roku na rok rośnie liczba udzielanych kredytów, klientów nie powinno więc zabraknąć.
Usługi pośrednictwa kredytowego możesz świadczyć na dwa sposoby:
Stacjonarnie - tradycyjny model działalności, polegający na założeniu biura i zapraszaniu klientów do odwiedzania i zapoznawania się z ofertą. W tym przypadku trzeba się liczyć z większymi wydatkami w związku z wynajmem lokalu, zakupem szyldu i opłatami za czynsz; - mobilnie - nowoczesny sposób na dotarcie do ludzi zapracowanych lub którzy po prostu nie mają czasu na umówienie się z doradcą i odwiedzenie placówki. W tym przypadku ponosisz jedynie koszty dojazdu. Wybierz specjalizację
Przygotowując się do rozpoczęcia działalności, powinieneś zastanowić się nad ofertą, czyli jakie produkty finansowe będziesz oferować. Możesz zaproponować maksymalnie szeroką ofertę, ale też możesz wyspecjalizować się tylko w określonej kategorii produktów. Decyzja nie jest łatwa i przy jej podejmowaniu warto uwzględnić takie czynniki, jak konkurencja na lokalnym rynku, twoja wiedza i dotychczasowe doświadczenia oraz posiadane kontakty biznesowe. W miastach, gdzie istnieje duża konkurencja, eksperci radzą osobom rozpoczynającym przygodę z pośrednictwem zdecydować się na specjalizację. Jeśli postawisz na różnorodność, zgłosi się do ciebie więcej osób, bo potencjalni klienci z pewnością mają różne potrzeby i różne możliwości finansowe. W związku z tym trzeba będzie im zaproponować szeroką gamę kredytów i pożyczek różniących się przeznaczeniem, przedmiotem kredytowania, sposobem spłaty, rodzajem zabezpieczeń. Poza tym powinieneś liczyć się też z tym, że twoimi klientami będą też osoby, którym banki z różnych powodów nie udzieliły kredytów.
Pośrednik finansowy może być ekspertem od:
Finansowania działalności gospodarczej; kredytów hipotecznych; ubezpieczeń; pożyczek oddłużeniowych; pożyczek prywatnych; kredytów konsolidacyjnych; leasingu.
Zostać pośrednikiem
Osoby wykonujące zawód pośrednika kredytowego nie potrzebują specjalnych licencji ani pozwoleń. Żadne przepisy prawa nie regulują wykonywania tego zawodu. Warto jednak zaznaczyć, że doradcą kredytowym powinna być osoba posiadająca:
- minimum średnie wykształcenie; wiedzę z zarządzania finansami, bankowości i marketingu; doświadczenie w sprzedaży produktów i w obsłudze klienta; - umiejętności komunikacyjne; wysoki stopień profesjonalizmu w działaniu; cechy osoby aktywnej i umiejącej przejąć inicjatywę. Do obowiązków doradców kredytowych należy przede wszystkim: pozyskiwanie nowych klientów; profesjonalna obsługa klienta w zakresie doradztwa kredytowego, szczególnie poprzez niezależny dobór odpowiednich produktów kredytowych; tworzenie stałych relacji z już istniejącymi klientami.
Zadbaj o niezależność
Żeby zwiększyć szansę na dobrze prosperujące biuro pośrednictwa kredytowego, powinieneś zwłaszcza podkreślać swoją niezależność - i to pod dwoma względami:
Niezależność kapitałową - właścicielem firmy pośrednictwa kredytowego jesteś ty, a nie żaden bank czy instytucja finansowa; niezależność produktową - twoja oferta powinna obejmować odpowiednio duży przekrój produktów finansowych różnych instytucji.
Nie będziemy mogli mówić o niezależności, jeśli twoja firma będzie oferowała kredyt tylko jednej instytucji. Zwiększysz atrakcyjność swojego biura, jeśli zaproponujesz klientom możliwość zapoznania się z ofertą wszystkich liczących się na rynku instytucji finansowych. Potencjalni klienci powinni mieć możliwość złożenia wniosków do kilku banków czy innych firm pożyczkowych, bo to zwiększy ich szansę na uzyskanie kredytu, a przy okazji pozwoli oszczędzać cenny czas.
Niezależność jest bardzo ważnym czynnikiem decydującym o sukcesie działalności. Jeżeli klient nie będzie jej pewien, to nie zdecyduje się na twoje usługi. Dlatego każdy pracownik biura pośrednictwa kredytowego powinien dbać o profesjonalną obsługę i niezależny dobór produktów finansowych.
Ile zarobisz
Prowadząc biuro pośrednictwa kredytowego, zarabiasz na prowizji ze sprzedaży oferty finansowej innych firm. Jej wysokość jest ustalana indywidualnie dla każdego produktu. Średnio pośrednicy dostają od 5 do 7 proc. prowizji od kwoty sprzedanej usługi.
- Sprawny pośrednik tylko na sprzedaży naszej oferty może zarobić miesięcznie 7-8 tys. zł. - mówi Krzysztof Przybysz, analityk Ekspres Kasy. - Oczywiście biuro pośrednictwa kredytowego posiada znacznie szerszą ofertę, dlatego skuteczny przedsiębiorca może zarobić 2-3 razy więcej niż na etacie. Zanim jednak zdecydujesz się porzucić pracę na etacie i zainwestować zaoszczędzone środki we własną firmę, musisz pamiętać, że zainwestowane środki zwrócą się dopiero po paru miesiącach. Możesz dowolnie kształtować zakres oferowanych usług. Najczęściej jednak jest on zależny od zapotrzebowania rynku. Warto sprostać tym wymaganiom i obsługiwać klientów na jak najwyższym poziomie. Dzięki temu wypracujesz sobie opinię, która zagwarantuje ci wiarygodność i zaufanie klientów.
W biznesie trzeba mieć pomysł
Bożena Gliniak, właścicielka biura pośrednictwa kredytowego FGP z Wrocławia:
- Od 2007 roku prowadzę własne biuro pośrednictwa kredytowego we Wrocławiu. Najpierw specjalizowałam się w kredytach hipotecznych, ale w czasie kryzysu banki zaostrzyły warunki przyznawania takich kredytów i powypowiadały umowy pośrednikom. Żeby przetrwać kryzys, zmieniłam profil działania. Teraz zajmuję się głównie krótkoterminowymi pożyczkami gotówkowymi na niewielkie kwoty. Stworzyłam sieć sprzedaży. Mam podpisane umowy współpracy z ponad 200 niebankowymi instytucjami finansowymi. To był strzał w dziesiątkę. Wbrew obiegowej opinii, te firmy bardzo rzetelnie obsługują klientów, a chętnych na pożyczki w innych niż banki instytucjach finansowych przybywa.