Otwieramy sklep zoologiczny

Domin Danuta Rawicka 2012-02-28 3:00

Zanim zaczniesz rozkręcać swój interes, musisz podjąć ważną decyzję - czy w swoim sklepie zoologicznym będziesz handlować tylko karmą i akcesoriami dla zwierząt, czy zajmiesz się również sprzedażą żywych zwierzątek. Od tej decyzji będą bowiem zależeć koszty inwestycji, czyli wielkość sklepu, jego wyposażenie oraz asortyment oferowanych artykułów i usług.

Jeśli planujesz sprzedawać w sklepie zwierzęta, powinieneś się zapoznać z przepisami ustawy o ochronie zwierząt, żeby dowiedzieć się, jakie musisz im zapewnić warunki (np. ochrona przed zimnem, gorącem, odpowiednie światło, możliwość zmian pozycji ciała, zapewnienie pożywienia i wody). Nad przestrzeganiem przepisów ustawy o ochronie zwierząt nadzór sprawuje Inspekcja Weterynaryjna. Musisz pamiętać, żeby sprzedawane zwierzęta pochodziły ze sprawdzonych hodowli, a jeśli są to zwierzęta należące do gatunków zagrożonych wyginięciem - żeby pochodziły z legalnego importu (muszą mieć wymagane dokumenty). Zagrożone gatunki to m.in. koniki morskie, skorpiony, ptaszniki, boa, morskie koralowce, pytony, żółwie lądowe, krokodyle, jaszczurki, w tym legwany, warany, kameleony oraz prawie wszystkie papugi. Pełną listę znajdziesz na stronie www.mos.gov.pl/cites-ma/.

Jeśli w swoim sklepie zamierzasz prowadzić sprzedaż wysyłkową zwierząt, musisz znać przepisy UE dotyczące ich przewozu (transport musi się odbywać w specjalnych warunkach i w odpowiednio wyposażonych pojazdach).

Akwaria i terraria

Gdy już wybrałeś miejsce na swój przyszły sklep, musisz pomyśleć o jego wyposażeniu w odpowiednie sprzęty. Powinny to być urządzenia do obsługi klienta (lada, kasa fiskalna), jak i sprzęty umożliwiające przechowywanie zwierząt, czyli głównie akwaria i terraria wraz z odpowiednim wyposażeniem. Możesz kupić pojedyncze klatki, akwaria czy terraria, dla zwierząt warto jednak zainwestować w profesjonalne regały. Ptaki, gryzonie czy gady mają wówczas zapewnione lepsze warunki bytowania, a w dodatku łatwiej zlikwidujesz nieprzyjemne zapachy. Niezbędny sprzęt możesz kupić w jednej z firm specjalizujących się w sprzedaży mebli do sklepów zoologicznych. Oferują one m.in. woliery (pomieszczenia dla ptaków i gryzoni) oraz regały akwarystyczne i terrarystyczne.

Klimatyzacja

Ważny jest sposób ustawienia regałów - tak, żeby przejście pomiędzy nimi było dostatecznie szerokie, ale też tak, by wygospodarować jak najwięcej miejsca na półki z towarem. Trzeba też zadbać, by w sklepie były wyraźnie wyodrębnione poszczególne działy oferujące produkty dla konkretnych grup zwierząt - oddzielnie dla psów, kotów, gryzoni itd. Obok karmy warto wyeksponować witaminy, odżywki, szampony, zabawki czy akcesoria przeznaczone specjalnie dla nich. W sklepie musi być wentylacja i klimatyzacja, żeby zapewnić zwierzętom i produktom odpowiednią temperaturę. Trzeba też spełnić wymogi sanepidu - m.in. na zapleczu muszą być wanny i umywalki do mycia kuwet i akwariów.

Rybki, węże, papugi...

Największą atrakcją sklepu zoologicznego z prawdziwego zdarzenia są żywe zwierzątka. Prawie każdy sprzedaje rybki, w większości można również kupić chomiki, świnki morskie, myszy, szczury, a nawet szynszyle czy tchórzofretki. Dodatkową atrakcją mogą być węże, jaszczurki, pająki lub egzotyczne żaby i ropuchy. Wiele sklepów zoologicznych ogranicza się tylko do sprzedaży artykułów dla zwierząt, głównie karmy - nie tylko dla psów i kotów, ale oferuje również rybki, ptaki, gryzonie, rzadziej gady i płazy.

...i akcesoria

Poza tym zwykle w ofercie sklepu zoologicznego są takie artykuły, jak: witaminy, szampony, odżywki, preparaty na pchły i kleszcze oraz klatki, akwaria, domki, transportery, żwirki, miski, ściółki, rośliny do akwarium, ale też inne akcesoria, np. szczotki, grzebienie, nożyczki do obcinania pazurków, szelki, smycze, obroże czy książki. Dobrze sprawdzają się dodatkowe usługi - np. przychodnia weterynaryjna czy strzyżenie psów. Bardzo ważne jest, by zapewnić klientom profesjonalną obsługę - sprzedawca musi umieć doradzić, jaką karmę kupić, polecić witaminy, odżywki czy dobrać właściwy szampon oraz mieć odpowiednią wiedzę z zakresu fizjologii i żywienia zwierząt.

Trzeba wiedzieć, co się sprzedaje

Mariusz Ziontek (40 l.) z Koszalina od sześciu lat prowadzi z żoną sklep zoologiczny "Wodny Świat".

- Moim atutem jest to, że wiem, co sprzedaję. Nie tylko lubię zwierzęta, ale dużo czytam o ich zwyczajach, o tym, co powinny jeść, w jakich warunkach powinny żyć. Jestem na bieżąco z nowinkami z tej branży. Muszę być nie tylko sprzedawcą, ale i trochę weterynarzem, bo klienci oczekują ode mnie porady. Chcą dowiedzieć się jak najwięcej o kupowanych u mnie rybkach. Ta fachowość jest dla nich ważna i to dzięki niej klienci przychodzą właśnie do mnie. Na otwarcie sklepu z prawdziwego zdarzenia trzeba wydać sporo pieniędzy i liczyć się z dużymi kosztami utrzymania. Żywe stworzenia trzeba karmić, wymagają odpowiedniego światła, a akwaria z rybkami natleniania. To przecież kosztuje.

KOSZTY

INWESTYCJI – adaptacja lokalu (ok. 80 mkw.) 20 000 zł– wyposażenie sklepu (10 regałów akwarystycznych, terraria, regały, półki, kasa fiskalna, lada)  35 000 zł – klimatyzacja  6500 zł– reklama (ulotki i plakaty)  4500 zł– strona internetowa  1500 zł – zakup towaru  (żywe zwierzęta, karma, akcesoria, inne produkty dla zwierząt) 100 000 zł Razem: 167 500 zł

Miesięczne – wynajęcie lokalu  5300 zł– wynagrodzenia (dla właściciela i 2 pracowników na umowę-zlecenie)   5500 zł
Administracyjne– telefon, prąd, ogrzewanie 8000 złzakup towarów  8000 zł – inne 2500 zł Razem: 28 300 zł

DOCHÓD

MIESIĘCZNE 35 000 zł
DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM 6700 zł
DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy) ok. 5400 zł
PRZYCHODY MIESIĘCZNE 35 000 zł

DOCHÓD PRZED OPODATKOWANIEM 6700 zł

DOCHÓD PO OPODATKOWANIU (podatek liniowy) ok. 5400 zł

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze