Jeśli jesteś miłośnikiem informatyki, znasz się na komputerach i na bieżąco śledzisz nowinki z branży elektronicznej, to własny sklep z komputerami połączony z serwisem będzie idealnym pomysłem na prywatną firmę. Specjaliści z tej branży mają duże pole do popisu.
Branża informatyczna szybko się rozwija. Z roku na rok przybywa nowych urządzeń i oprogramowań. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego już ponad 22 mln Polaków przyznaje, że korzysta z komputera. Ponad połowa robi to codziennie. W niemal 10 mln gospodarstw domowych jest sprzęt komputerowy. W większości z nich to laptop. A ma być jeszcze lepiej. Wszystko więc wskazuje na to, że chętnych na nowe urządzenia informatyczne stacjonarne czy mobilne nie zabraknie.
Handlowo-usługowy miks
Nowy sprzęt komputerowy trzeba gdzieś kupić. Obecnie coraz więcej osób kupuje w sklepach internetowych. Jednak, szczególnie w mniejszych miejscowościach, na brak ruchu wciąż nie narzekają sklepy stacjonarne wyspecjalizowane w branży IT. Zatem na początek warto postawić właśnie na sprzedaż tradycyjną i połączyć ofertę handlową z usługową w postaci serwisu komputerowego, bo nawet najnowocześniejszy sprzęt nie jest niezawodny, a często po upływie dwuletniego okresu gwarancji po prostu się psuje. W takiej sytuacji wielu użytkowników nie decyduje się na kupno nowego komputera, tylko korzysta z usług lokalnego serwisu, gdzie za naprawę urządzenia są w stanie zapłacić nawet kilkaset złotych.
Dla kogo ten interes
Zatem, jeśli sam jesteś informatykiem lub po prostu pasjonujesz się tą dziedziną i na bieżąco śledzisz rozmaite nowinki techniczne, to z powodzeniem nadajesz się na właściciela sklepu i serwisu komputerowego. Oczywiście formalnie nie ma przeszkód do założenia takiego punktu przez osoby niezwiązane z branżą informatyczną, które zatrudnią na miejscu zespół fachowców. Jednak w takim przypadku trzeba się liczyć z większymi kosztami prowadzenia biznesu, bo sprzedawcy czy osoby pracujące w serwisie będą miały dość wysokie oczekiwania finansowe. Nieznajomość branży będzie też dużym utrudnieniem przy zamawianiu towaru, weryfikacji umiejętności i kompetencji pracowników, a także codziennym pilnowaniu interesu.
Dobry biznesplan
Jeśli jesteś przekonany, że własny sklep z komputerami to idealny biznes dla ciebie, w pierwszej kolejności opracuj dobry biznesplan. Weź pod uwagę konkurencję i jej ofertę, koszty inwestycyjne firmy i potencjalny zysk. Sprawdź, czy przez rok byłbyś w stanie utrzymać się na rynku. Pamiętaj, że lepiej na tym etapie wykazać się sporym pesymizmem, bo zbyt optymistyczne wyliczenia mogą okazać się pułapką. Jeśli po wyliczeniach okaże się, że przy intensywnej pracy, ciekawej ofercie, dobrej promocji biznes się uda, to możesz zacząć realizować swoje marzenia o własnym salonie i serwisie komputerowym.
W poszukiwaniu klienta
Sklep i serwis komputerowy przede wszystkim musi odpowiadać potrzebom osób mieszkających lub pracujących na danym terenie. Powinni to być klienci indywidualni, czyli osoby prywatne, ale także klienci instytucjonalni, czyli firmy działające w okolicy nastawione na profesjonalne oprogramowanie i urządzenia wykorzystywane w zakładach pracy (szkoły, urzędy i instytucje publiczne, sklepy, przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe). Jeśli w dwudziestotysięcznej gminie komputer (stacjonarny lub niestacjonarny) ma co piąta osoba, to okazuje się, że są 4 tysiące urządzeń. Do tego trzeba doliczyć komputery w firmach, szkołach i rozmaitych instytucjach. Wszyscy urządzenia te będą musieli z czasem wymienić lub systematycznie naprawiać. Jak widać, potencjalnych klientów, nawet w niewielkich miejscowościach, może być naprawdę dużo.
Dobrany asortyment
Podstawą sklepu komputerowego jest asortyment odpowiadający oczekiwaniom klientów. Zanim zaczniesz szukać w hurtowniach odpowiednich urządzeń i gadżetów, zorientuj się, czego mogą potrzebować lokalni konsumenci. Z pewnością na półkach będą musiały znaleźć się laptopy, tablety, komputery stacjonarne i monitory. Do tego trzeba dodać drukarki, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, dyski zewnętrzne. Rzecz jasna nie może zabraknąć też tonerów, tuszów, łączy USB, kart pamięci, rozmaitych kabli, przedłużaczy. Większość towaru powinna być w rozsądnych cenach (od najniższej do średniej półki). Klienci poszukujący towaru z wyższej półki powinni mieć do dyspozycji różne branżowe katalogi. Prezentowany tam sprzęt będzie dostępny w ekspresowym tempie na zamówienie.
Odpowiedni lokal
Towar trzeba odpowiednio wyeksponować. Niestety, niekiedy właściciele małych sklepów komputerowych popełniają duży błąd i upychają urządzenia na półkach, a nawet pod ladą lub na zapleczu. Przez to klient ma wrażenie bałaganu, nieprofesjonalizmu i wychodzi z takiego miejsca bez zakupów. W takiej sytuacji nawet najlepszy sprzedawca może mieć problemy z zatrzymaniem konsumenta. Dlatego na wstępie trzeba poszukać odpowiedniego lokalu.
Na niewielki sklep komputerowy wystarczy powierzchnia 40-50 mkw. (jeśli będzie też serwis, to potrzeba ok. 10 mkw. więcej). W tym wypadku nie musi to być lokal typowo handlowy z dużymi witrynami. Najważniejsze, by można było w takim wnętrzu zawiesić półki, na których będzie prezentowany asortyment. Potrzebne będzie też miejsce na ladę i w przypadku posiadania drogiego sprzętu także szafa z mocnego szkła.
Idealna będzie lokalizacja w centrum miasta, ewentualnie na osiedlu mieszkaniowym. Ważne, by przed budynkiem był parking, bo klienci nie będą chcieli pokonywać sporych odległości z komputerami czy monitorami w rękach.
Handel w internecie
Sklep z komputerami z powodzeniem może działać również w sieci. Jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami związanymi z uruchomieniem sklepu on-line. Trzeba wykupić domenę lub gotowy model sklepu. Niezbędne będą dobrej jakości zdjęcia i opisy urządzeń. W takiej sytuacji trzeba powiększyć też zespół. Niezbędna będzie osoba odpowiedzialna za koordynację zamówień i zapytań klientów, przygotowywanie towaru do wysyłki czy odbioru osobistego. Klienci sklepów internetowych są niecierpliwi i wielu oczekuje fachowej obsługi niemal natychmiast. Zatem łączenie obsługi stacjonarnej i on-line raczej nie wchodzi w rachubę.
Usługi serwisowe
Sklep komputerowy warto połączyć z serwisem. W takiej sytuacji trzeba już na wstępie wygospodarować oddzielną przestrzeń do pracy dla informatyka. Istotny jest też cennik. Choć w tej branży wiele usług w rzeczywistości wycenia się indywidualnie, klient musi wiedzieć, ile dana naprawa może kosztować. Bezpłatna zwykle jest ocena sprzętu i znalezienie przyczyny usterki. Zanim stworzysz dobry cennik dla klientów indywidualnych i dla firm (w ramach outsourcingu), sprawdź ofertę najbliższej konkurencji. Jeśli na wstępie wywindujesz ceny, to na duży ruch nie masz co liczyć.
W mieście średniej wielkości za wybrane usługi dla osób prywatnych kwoty są następujące:
instalacja systemu - 50 zł,
odzyskiwanie danych - od 100 zł,
instalacja systemu antywirusowego - od 30 zł,
zainstalowanie sterowników - od 35 zł,
czyszczenie laptopa po zalaniu wodą - od 40 zł.
W przypadku systematycznej pracy na zlecenie innych firm czy instytucji stosuje się raczej wyceny ogólne, np. umowa serwisowa outsourcingowa na 10 komputerów opiewa na ok. 400 zł miesięcznie i zawiera cykliczne zabiegi profilaktyczne, mające na celu utrzymywanie wysokiej wydajności sprzętu komputerowego oraz zapobieganie jego awarii i natychmiastową reakcję na ewentualne usterki.
Dobra promocja
Sklep komputerowy, jak każda firma handlowo-usługowa, potrzebuje promocji i reklamy. W pierwszej kolejności postaw na eleganckie wizytówki i plakaty. Pamiętaj, by znajdował się tam twój numer telefonu i adres strony internetowej. Współcześnie profesjonalna strona internetowa firmy to podstawa. Możesz ją przygotować sam lub zlecić to zadanie swojemu pracownikowi. Ważne, by była ona przejrzysta, czytelna i elegancka. Pamiętaj, by w zakładce "kontakt" nie ograniczać się do formularza, tylko podać numery telefonów komórkowych (swój i do sklepu) oraz adres e-mail. Opracuj też swoją ofertę i opis siebie, a także swojej firmy. Internauci od razu chcą wiedzieć, jakie usługi świadczy firma i kto za nią stoi. Tajemnicze strony internetowe firm usługowo-handlowych raczej nie wzbudzają zaufania konsumentów.
Rabaty przyciągają
Na starcie działalności warto przygotować ciekawe promocje i rabaty. Im niższe ceny, tym zainteresowanie sklepem większe. O takich specjalnych ofertach niech informują banery rozmieszczone w okolicy i na samym sklepie. Warto zwrócić uwagę na to, że w mniejszych miejscowościach plansze reklamowe często wywieszane są na płotach prywatnych działek położonych przy głównych drogach czy rondach. Warto też rozpropagować swoją ofertę na portalach społecznościowych.
Pamiętaj, by wszystkim mówić o biznesie i rzetelnie podchodzić do swojej pracy. Nie ma lepszej reklamy niż poczta pantoflowa i rekomendacje klientów.
Nazwa i logo
Sam sklep i serwis muszą mieć odpowiednią nazwę i przyciągające uwagę logo. Szczególnie w mniejszych miejscowościach z powodzeniem można postawić na prostą nazwę pochodzącą od imienia czy nazwiska właściciela firmy, np. "U Krzyśka - komputery i serwis komputerowy". W okolicy szybko rozejdzie się wieść, że to Krzysiek Iksiński, znany lokalny informatyk, otworzył swój sklep i można u niego kupić wszystko, co niezbędne do komputera, oraz naprawić zepsute urządzenie. W większym mieście, w którym samo nazwisko właściciela wiele nie mówi potencjalnym klientom, lepiej postawić na prostą, konkretną, ale jednocześnie intrygującą nazwę.
Jakie formalności
Jak już wspomnieliśmy, do założenia sklepu komputerowego nie trzeba mieć konkretnego wykształcenia, licencji czy pozwoleń. Taką działalność gospodarczą z formalnego punktu widzenia może założyć każdy. Przede wszystkim trzeba wpisać firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Można to zrobić elektronicznie lub w urzędzie miasta i gminy. Warto założyć też firmowe konto w banku i wyrobić sobie pieczątkę.
Ile to wszystko kosztuje
Sklep z komputerami to duże wyzwanie. Ten interes wiąże się z dużymi kosztami inwestycyjnymi. Najwięcej pieniędzy potrzeba na pierwsze zakupy. Szacuje się, że przy bardzo dobrym asortymencie małego sklepu na ten cel można wydać nawet 100 tys. zł. Do tego należy doliczyć koszty wynajmu lokalu, jego remontu i wyposażenia, pensję przynajmniej jednego pracownika. I tym sposobem tylko w skali kwartału pula powiększa się o kolejne 20-25 tys. zł, które należy mieć na starcie.
Ile można zarobić
Sklep i serwis komputerowy może okazać się żyłą złota. Najważniejsze, by działał tam zespół prawdziwych fachowców. Jeśli złożymy, że w tygodniu uda się sprzedać trzy laptopy i kilkanaście części do komputerów oraz kilkanaście mniejszych elementów typu kable USB, pendrivy, ładowarki, do tego doliczymy pracę serwisu komputerowego, to można liczyć na miesięczny przychód rzędu 50 tys. zł.
Koszty inwestycyjne:
Remont i umeblowanie lokalu - ok. 15 tys. zł
Pensja miesięczna dla dwóch pracowników - ok. 8 tys. zł
Kupno towaru (komputery, laptopy, monitory) - ok. 100 tys. zł
SUMA: 123 tys. zł
Mój biznes zrodził się z fascynacji komputerami Tadeusz Konarzewski (48 l.), właściciel sklepu i serwisu komputerowego "Cyberia PC" w Białymstoku (woj. podlaskie):
- Komputery fascynowały mnie od wczesnej młodości. Pierwszy Commodore, do którego oprogramowanie wgrywało się z kaset magnetofonowych, dostałem od rodziców. Po szkole średniej zatrudniłem się jako pracownik w dziale doświadczalnym w fabryce przyrządów i uchwytów, a w czasie wolnym od pracy stale pogłębiałem swoją wiedzę informatyczną. Dokształcałem się sam, czytałem specjalistyczne książki i czasopisma, a za zarobione pieniądze wciąż kupowałem nowy sprzęt - w tamtych czasach trudny do zdobycia. Z informatyką i łącznością związałem się na dobre, gdy wstąpiłem do wojska. Jako zawodowy żołnierz przepracowałem 25 lat i podczas służby ukończyłem wiele profesjonalnych kursów informatycznych. Po odejściu z wojska, w 2011 roku, za zaoszczędzone pieniądze otworzyłem sklep i serwis komputerowy. Wynająłem lokal, zainwestowałem w reklamę w prasie lokalnej i internecie, zamówiłem ulotki i billboardy... Aby skutecznie konkurować z wielkimi sieciami handlowymi, oferuję sprzęt i akcesoria najwyższej jakości oraz techniczne nowinki niedostępne w hipermarketach. Dodatkowym atutem takiego niewielkiego punktu jak mój jest to, że klienci mają ze mną - sprzedawcą i serwisantem w jednej osobie - bezpośredni kontakt. Ponadto oferuję roczne bezpłatne wsparcie techniczne na każdy kupiony w moim sklepie sprzęt. Fakt, że mam wielu stałych klientów, to dla mnie znak, że są zadowoleni z moich usług.