Jak wynika z badania pt. „Zachowania żywieniowe w Polsce - statystyki i fakty”, przeprowadzonego przez ekspertów Statista, globalnego portalu statystycznego, między rokiem 2020 a 2021 liczba wegetarian i wegan w Polsce wzrosła o około jeden procent.* Zmiany żywieniowe wśród społeczeństwa wpłynęły na wzrost zainteresowania zamiennikami produktów odzwierzęcych w handlu detalicznym oraz posiłki serwowane w punktach gastronomicznych i w dostawie. Rosnącą popularność diet wegańskiej i wegetariańskiej potwierdzają statystyki firm cateringowych. Jedna z nich, marka Pomelo, w 2021 roku przygotowała w sumie trzykrotnie więcej posiłków, dedykowanych osobom, które nie jedzą mięsa, niż w roku poprzednim. Liczba zestawów wegańskich wzrosła natomiast dwuipółkrotnie, a wegetariańskich prawie dwukrotnie.
ZOBACZ: Nie będzie prezentów pod choinką? To możliwe przez drożyznę i przestoje
- Naszą ofertę przygotowujemy tak, by jak najlepiej spełniała różnorodne oczekiwania i odpowiadała na potrzeby naszych klientów. Na rynku żywieniowym w Polsce coraz większy udział zaznacza dieta wegetariańska i wegańsk a. Porównując współczesny asortyment sklepowych półek, z tym sprzed kilku lat temu, dostrzegalna jest diametralna różnica. Z roku na rok zwiększa się obecność produktów, które są substytutami mięsa i nabiału. W naszych rocznych zestawieniach sprzedaży również widzimy, że klienci coraz chętniej i liczniej wybierają diety wegańską i wegetariańską. Wprowadzone przez nas bezmięsne warianty diet, które są dedykowane zarówno zadeklarowanym wegetarianom i weganom, jak i osobom, które w danym momencie chcą spróbować czegoś nowego, cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W tym roku przygotowaliśmy trzykrotnie więcej posiłków „bez mięsa” niż w roku 2020 i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał się odwrócić - mówi Anna Foszer, założycielka cateringu dietetycznego Pomelo.
Po cateringi dietetyczne każdego roku sięga coraz więcej Polaków. Jednocześnie zwiększyła się także świadomość społeczeństwa w temacie odżywiania — coraz więcej czasu przeznaczamy na analizowanie naszych posiłków i chętniej wprowadzamy do naszej diety pewne ograniczenia lub urozmaicenia. Branża spożywcza, w tym również firmy oferujące diety pudełkowe, jest elastyczna wobec tych zmian, dostosowuje się do nich i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Trendy, które opierają się na rezygnacji z niektórych produktów, m.in. mięsa, nabiału, glutenu, laktozy sprawiają, że liczba zamawianych zestawów posiłków w dostawie jest uzależniona nie tylko od jakości, smaku i ceny danego cateringu, ale również od różnorodności oferowanych diet.
Cateringi dietetyczne Pomelo powstają pod okiem ekspertów, których codziennym zadaniem jest dbanie o zdrową dietę odbiorców oraz odpowiednie komponowanie posiłków pod względem kaloryczności i składników odżywczych. Takie rozwiązanie ułatwia kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Popularność diet pudełkowych wśród Polaków stale rośnie i, jak wskazują przedstawiciele branży, rynek cateringu dietetycznego swój szczyt osiągnie w 2025 roku.