Pomysł na firmę. Salon i serwis rowerowy

2018-02-06 12:00

Z roku na rok obserwujemy wzrost liczby rowerzystów w Polsce. Nasi rodacy kupują ok. 1,1 mln nowych rowerów rocznie. Popyt na rowery lawinowo rośnie, a używane pojazdy trzeba gdzieś naprawiać. Zatem sklep i serwis rowerowy to prawdziwy small biznes przyszłości.

Decydując się na biznes rowerowy, warto połączyć sklep z serwisem. W takim punkcie nie będziesz naprawiać wyłącznie jednośladów zakupionych u siebie, ale będziesz przyjmować zepsuty lub wymagający konserwacji  sprzęt od wszystkich cyklistów. Jeśli naprawa będzie możliwa od ręki, klient powinien mieć wygodne miejsce na oczekiwanie. By było komfortowo i przyjaźnie, wystarczy ustawić niewielki stolik z krzesełkami. Ważne, by część serwisową oddzielić od tej handlowej. Można odgrodzić je cienką ścianką lub tylko półkami. Jeśli decydujesz się na serwis, to należy wzbogacić ofertę produktową o smary, kosmetyki i drobne części rowerowe.

Czytaj też: Zostań właścicielem fortobudki

Ważny asortyment

W ofercie oprócz różnego typu rowerów powinny znajdować się też akcesoria, gadżety, odzież dla cyklistów, a także drobniejsze przedmioty, takie jak bidony, pompki, liczniki ochraniacze, kaski. Wielu klientów chce kupić wszystko w jednym miejscu. Zadaniem właściciela sklepu jest zapewnienie im szybkiego dostarczenia poszukiwanego towaru.

Działalność w sieci

Salon rowerowy powinien istnieć w sieci. Dlatego też na starcie musisz postawić na ciekawą i estetyczną stronę internetową. Podstawowe zakładki znajdujące się tam to oczywiście produkty, godziny otwarcia, kontakt do firmy i ciekawie podane informacje o samych właścicielach przedsiębiorstwa. Bardzo ważne są tutaj profesjonalne zdjęcia. Elementem wzbogacającym stronę i poprawiającym wizerunek firmy są interesujące porady dotyczące wyboru sprzętu rowerowego i jego konserwacji. Idealnie, gdy wskazówki eksperta podane są w formie krótkich filmików. Wraz z rozwojem firmy można zastanowić się nad uruchomieniem rozbudowanego sklepu internetowego. Wtedy oferta trafi nie tylko do osób z okolicy.

Pomysł na biznes: Bar na kółkach, czyli Food Truck

Magnes na klienta

Elementem przyciągającym klientów są karty podarunkowe. Obdarowany przychodzi do sklepu i wybiera sobie towar o wartości, jaka znajduje się na karcie. Karta wcale nie musi opiewać na oszałamiająca kwotę. Wystarczy, że pozwoli na zakup bidonu, zapięcia zabezpieczającego przed kradzieżą, sakwy transportowej i licznika. Zwykle na podstawie karty podarunkowej można wybrać produkt w granicach 50, 100, 150 zł. Jeśli jesteś pasjonatem rowerowych wycieczek lub nawiążesz współpracę z takim środowiskiem, możesz w swoim sklepie oferować też organizację wycieczek rowerowych i rajdów cyklistów. Taki prosty trik może sprawić, że salon będzie kojarzył się z profesjonalizmem i branżowym doświadczeniem personelu i samego właściciela.

WAŻNE! Operator drona - zawód przyszłości

Profesjonalny personel

W salonie i serwisie rowerowym powinni jednocześnie znajdować się co najmniej dwaj pracownicy zajmujący dość rozbudowane stanowiska: sprzedawca-mechanik-doradca klienta.
W sezonie wiosenno-letnim, kiedy to biznes rowerowy kwitnie, należy rozważyć zatrudnienie na kilka miesięcy dodatkowych osób na podstawie umów cywilnoprawnych. Klientowi sklepu z rowerami trzeba zwykle poświęcić sporo czasu, by wybrać towar spełniający jego oczekiwania. Ważne, by dodatkowi znali się na rowerach i umieli odpowiedzialnie i fachowo doradzać klientom. W przypadku salonu rowerowego zatrudnia się tylko osoby do obsługi sklepu i serwisu, bo resztę ważnych zadań (reklama, księgowość, transport) można zlecić firmom zewnętrznym i opłacać tylko wykonywanie usługi.

Dla kogo ten interes

Aby legalnie prowadzić salon i serwis rowerowy trzeba zarejestrować swoją działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub masz profil zaufany na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (e-PUAP), możesz wypełnić wniosek w formie elektronicznej i przesłać go za pomocą platformy CEIDG bez konieczności odwiedzania urzędów. Tym samym zgłasza się działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP.

Czytaj też: Pracownia muffinów na własność

Jeśli preferujesz tradycyjne formy załatwiania spraw w urzędach, to udaj się do urzędu gminy i tam pobierz i  złóż papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Jeśli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, ale chcesz przygotować wniosek w domu, to możesz tylko pobrać go z Internetu i wypełnić elektronicznie, ale przy takim wariancie w ciągu 7 dnia należy zgłosić się do urzędu gminy w celu sfinalizowania procedury.

Jeśli wszystko załatwisz, to już  tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Należy jeszcze zgłosić swoich pracowników do ZUS. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail.

Najnowsze