Niejedna kobieta myśli o założeniu eleganckiego butiku dla pań. Strzałem w dziesiątkę może okazać się sklep z damską bielizną. By był to salon z prawdziwego zdarzenia, trzeba jednak odpowiednio go przygotować i właściwie przeszkolić personel. Prawda jest bowiem taka, - właścicielem butiku z damską bielizną może zostać każdy, ale personel pracujący w takim miejscu powinien przejść szkolenie z zakresu brafittingu, tj. z profesjonalnego dobierania biustonoszy.
W przypadku sklepu podstawą jest atrakcyjny lokal w dobrej lokalizacji. Pamiętaj, że profesjonalny butik z bielizną nie może przypominać bazarowej budki. Powinien znajdować się w dobrym punkcie, najlepiej pasażu handlowym lub galerii. Można też poszukać lokum na nowych osiedlach lub w starych kamienicach.
Aby do salonu ściągały tłumy klientek, sklep musi się wyróżniać nie tylko asortymentem, ale i swoim charakterystycznym przyjaznym klimatem. Dlaczego? Statystycznie w takim salonie klientka spędza aż pół godziny. W pierwszej kolejności zwraca uwagę na kobiecy wystrój lokalu, następnie przegląda wyeksponowane biustonosze, a dopiero później przymierza je w wygodnej przymierzalni.
Liczy się wnętrze
W salonie z bielizną muszą znajdować się duże, przestronne i jasne przymierzalnie. To bardzo ważne, by klientka nie męczyła się w ciasnym pokoiku za krótką kotarą, tylko by czuła się tam komfortowo. Pamiętaj też o odpowiednich, dużych lustrach. W eleganckim butiku bielizna musi być posegregowana i dobrze wyeksponowana. Dlatego niezbędne będą sklepowe meble (stylowe wieszaki, półki, witryny) i profesjonalne manekiny.
Jeśli chcesz mieć salon w stylu retro, z powodzeniem możesz wstawić tam stare, ciemne meble, fotele, a nawet zawiesić ciężkie kotary. W nowoczesnym wnętrzu prym wiedzie szkło i jasne drewno. Szczególną uwagę warto zwrócić na sklepową witrynę. Nie może ona przypominać sklepu z asortymentem dla dorosłych. Nie wystarczy też po prostu ustawić w oknie dwóch manekinów w bikini. Witryna salonu z bielizną musi być subtelna i interesująca. Można np. ustawić ciekawą gablotę z bielizną, fikuśne wieszaki z bielizną, a nawet ustawić wazony z żywymi kwiatami.
Profesjonalna brafitterka
Piękny wystrój to tylko połowa sukcesu. W porządnym salonie z bielizną powinien pracować wykwalifikowany personel. Sprzedawca w takim butiku musi dokładnie znać się na modelach biustonoszy, pełnej rozmiarówce i co najważniejsze, musi posiadać umiejętności doboru bielizny do konkretnej figury i stylu życia klientki. Niezbędną wiedzę i umiejętności zdobędzie na specjalistycznych kursach dla brafitterek (osób zawodowo zajmujących się dobieraniem biustonoszy). Określenie brafitterka pochodzi z języka angielskiego: Bra - biustonosz, fitting - dopasowanie. W jednym nawet niewielkim sklepie warto mieć co najmniej dwie brafitterki. Jedna osoba może nie być w stanie służyć swymi radami kilku klientkom jednocześnie.
Atrakcyjny towar
Wielu właścicielom sklepów z oryginalnym asortymentem problem sprawia samo zatowarowanie. Jeśli zależy nam na produktach dobrej jakości, dokładnie musimy sprawdzić rynek hurtowni z bielizną. W tym celu najlepiej pobuszować w internecie. Nie należy ograniczać się tylko do rodzimych firm. Warto szukać towaru za granicą. By osiągnąć sukces, należy też pokazywać się na branżowych targach, wystawach, pokazach najnowszych kolekcji. Na własną rękę nawiązywać kontakty bezpośrednio z producentami eleganckiej bielizny, a nawet z projektantami. Jeśli sam właściciel firmy nie zna się na brafittingu, towar musi wybierać razem z profesjonalną brafitterką.
Asortyment...
W przypadku sklepu z bielizną można rozważyć poszerzenie asortymentu o produkty zbliżone, np. rajstopy, szlafroki, piżamy czy podkoszulki. Pamiętajmy jednak, by zachować umiar i nie przekształcić profesjonalnego sklepu z bielizną w sklep odzieżowy dla pań.
Dobrym pomysłem jest wzbogacenie oferty o usługi gorseciarskie. Jeśli zdecydujemy się wcielić w życie ten plan, musimy zatrudnić (np. na umowę o dzieło) profesjonalną gorseciarkę.
...i promocja
W tym biznesie, jak w każdym innym, warto zainwestować w wydrukowanie ulotek, plakatów i reklamę w mediach. Ale to nie wszystko. Najlepiej wymyślić charakterystyczny dla swojej firmy element promocyjny. Na początek trzeba wymyślić ciekawą, ale nie ośmieszającą nazwę przedsiębiorstwa. Opracować charakterystyczne dla niej logo i wizytówki. Brać udział w różnego rodzaju eventach skierowanych do pań. Ustawiać swoje stoisko wszędzie, gdzie to tylko możliwe i w ten sposób zachęcać do zakupów u siebie.
Nie od dziś wiadomo, że najlepszą formą promocji jest poczta pantoflowa. Nic nie jest tak skuteczne jak polecenie stałej klientki. Warto pomyśleć też nad jakimiś drobnymi upominkami lub rabatami wręczanymi osobom, które dokonały zakupu za określoną, sporą kwotę.
Biustonosze w sieci
Jeśli masz jakiekolwiek obawy dotyczące sklepu stacjonarnego, postaw na sprzedaż bielizny w internecie. Do tego niezbędne są: strona internetowa i odpowiednie oprogramowanie. Techniczne zadanie warto zlecić specjaliście. W przypadku tego typu sklepu bardzo ważna jest estetyka. Grafika witryny powinna przyciągać uwagę klientek. Nie może ona być wyzywająca, infantylna czy odstraszająca. Przede wszystkim ma być kobieca. W tej dziedzinie prym wiodą delikatne pudrowe barwy, koronki, kokardki, kwiaty. Wszystkie te elementy sprawiają, że klientka chętnie wejdzie do wirtualnego sklepu i spędzi w nim więcej niż pół minuty.
Oczywiście ważna jest sama ekspozycja bielizny i jej opisy. Zdjęcia produktów powinny być profesjonalne, a opisy bardzo dokładne i uwzględniające najważniejsze cechy (rozmiar, rodzaj tkaniny, kolor, dodatki itp.).
Pamiętaj, że fotografie rozłożonej bielizny nie prezentują się najlepiej. Zatem zainwestuj w stosowne manekiny lub profesjonalne sesje zdjęciowe. Na stronie wirtualnego sklepu muszą znajdować się konkretne dane firmy: adres, telefon, e-mail, NIP, REGON, numer konta firmowego. Pamiętaj, by kilka razy dziennie sprawdzać skrzynkę e-mailową i ekspresowo odpowiadać na zapytania klientów. Ważne są też jasne zasady dotyczące przyjmowania zwrotów towaru lub jego wymiany.
Sklep to firma
Oczywiście zanim wystartujesz ze swoim bieliźnianym biznesem, musisz załatwić niezbędne formalności. Właściciel sklepu musi założyć działalność gospodarczą np. za pomocą internetu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłasza działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Jako przedsiębiorca musi wybrać jedną z czterech form opodatkowania: rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej może złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (ma na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG). Potem wystarczy czekać na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę.
Liczy się misja i zaangażowanie
Jolanta Lewicka, brafitterka, właścicielka salonów z bielizną Li PARIE lingerie przy ul. Chmielnej 15 i Złotej 59 w Warszawie:
- Z wykształcenia jestem biologiem o specjalności nauczycielskiej. Ale tak naprawdę zawsze chciałam pracować z kobietami. Uwielbiam sprawiać, że się uśmiechają same do siebie i są dumne ze swojego ciała. Wiele lat temu postanowiłam, że moje życie zawodowe nie będzie tylko biznesem. Będzie też misją. I tak z ogromną pasją oraz pełna pozytywnej energii stworzyłam salony Li PARIE lingerie. To ekskluzywne miejsce przepełnione pozytywną energią, kolorami i markami z całego świata, w którym każda z pań czuje się wyjątkowo. Z każdą klientką pracujemy indywidualnie, dobierając idealną bieliznę dopasowaną do jej figury i stylu życia. Jednocześnie pokazujemy wiele technik modelowania ciała. Taka wizyta całkowicie odmienia postrzeganie siebie, usuwa kompleksy, daje akceptację i ogromną porcję radości. Każdy uśmiech mojej klientki jest moim małym sukcesem. Dziesiątki takich sukcesów dziennie sprawiają, że zapominam o zmęczeniu. W tym biznesie liczy się zaangażowanie i pasja. Kocham to, co robię i nie liczę czasu spędzonego w pracy. Odnajduję przyjemność w łączeniu swoich urlopowych podróży z poszukiwaniem bieliźnianych nowości. W tej branży cały czas trzeba śledzić trendy, bo w modzie wszystko się zmienia, z każdym rokiem powstają nowe firmy, które wprowadzają nowe rozwiązania konstrukcyjne. Jest to materia żywa, która wymaga zaangażowania i bezustannych poszukiwań. Warto więc bywać na branżowych targach np. w Miami, Moskwie, Paryżu, Birmingham czy w Mediolanie.
KOSZTY
Koszty inwestycji
wynajęcie lokalu na rok w mieście średniej wielkości:30 tys. zł
remont i wyposażenie:
ok. 15 tys. zł
kupno pierwszej puli towaru:ok. 30 tys. zł
Razem:75 tys. zł
Koszty miesięczne:
opłaty najmu:
ok. 3 tys. zł
pensja dla dwóch osób:ok. 5 tys. zł
towar:ok. 15 tys. zł
Razem:23 tys. zł
DOCHÓD
przychody miesięcznie przed opodatkowaniem: W średniej wielkości miejscowości: ok. 30 tys. zł