Zakres działalności studia graficznego może być szeroki. Tworzenie i druk wizytówek, kalendarzy, ulotek i folderów reklamowych, a nawet projekty okładek, skład czasopism czy książek, obróbkę zdjęć i tworzenie stron internetowych – tym wszystkim może zająć się twoja firma.
Do założenia studia graficznego nie musisz posiadać niezbędnego informatycznego wykształcenia. Ważny jest zmysł artystyczny i dobry gust, bo to pozwoli ocenić pracę twoich pracowników i współpracowników. Przyszłemu właścicielowi takiej firmy niezbędna jest smykałka do marketingu i reklamy, którą trzeba będzie wykorzystać do pozyskiwania zleceń. Jako właściciel studia graficznego możesz być samoukiem lub po prostu zatrudniać fachowców, którzy całą merytoryczną część wezmą w swoje ręce.
Siła w dobrym zespole
Niewielu początkujących przedsiębiorców może sobie pozwolić na zatrudnienie sztabu profesjonalistów. Zatem przed rozpoczęciem działalności, trzeba dokładnie przeanalizować zakres usług i do tego dobrać odpowiednią grupę. W studiu graficznym nie może zabraknąć oczywiście grafika. Bez osoby znającej dobrze niezbędne programy komputerowe i zasady grafiki, taki biznes nie ma racji bytu. Jeśli zamierzasz działać na rynku reklamy, potrzebujesz fotografa z prawdziwego zdarzenia. Dzięki temu oferowane przez ciebie usługi będą profesjonalne, a klienci będą do ciebie wracać.
Na starcie, gdy budżet jest zwykle niewielki, nie masz obowiązku zatrudniania tych osób na umowy o pracę. W związku z tym, że wielu przedstawicieli tych zawodów to tzw. freelancerzy, możesz zaoferować im umowy cywilnoprawne i zlecać im pracę tylko wtedy, kiedy zaistnieje taka potrzeba. Na taki ruch możesz sobie pozwolić szczególnie, gdy sam jesteś grafikiem, czyli najważniejszą osobą pod względem merytorycznym w firmie.
Biuro robi wrażenie
Po tym jak zdecydujesz, ile osób będziesz potrzebował w swojej firmie i jakie dokładnie usługi zamierzasz świadczyć, to przyjdzie czas na znalezienie dobrej lokalizacji na siedzibę. Teoretycznie na początku możesz działać w domu, jednak to nie jest najlepszy pomysł pod względem wizerunkowym, gdyż wielu zleceniodawców ceni sobie wizyty w biurze firmy.
Istotne jest też samo wnętrze. Siedziba firmy nie może przypominać serwisu komputerowego. Warto więc przemyśleć ustawienie urządzeń (drukarek, komputerów itp.). Ważne, by klienci już na wstępie wiedzieli, że mają do czynienia z profesjonalistami w dziedzinie grafiki, a nie osiedlowym punktem ksero. W pomieszczeniu musisz zaprojektować strefę klienta. Pamiętaj, że miejsce, w którym będziesz przyjmował zamówienia powinno być przyjazne. Aby sygnalizowało zakres działalności firmy można na ścianach powiesić ciekawe zdjęcia wykonane przez twojego fotografa czy próbki dzieł grafika (np. jakąś przykładową ulotkę, na której będą zaprezentowane wasze umiejętności). Takie dekoratorskie detale mogą zaprocentować.
Reklama dźwignią handlu
Do promocji firmy będziesz potrzebował reklamy i własnej atrakcyjnej i dobrze wypozycjonowanej w sieci strony internetowej. W przypadku studia graficznego oferującego tworzenie takich stron, będzie to jednocześnie wizytówka firmy i próbka umiejętności jego pracowników. Tanią promocją będzie oklejenie reklamą firmy własnego auta. Oczywiście do sukcesu niezbędna będzie ciekawa i łatwa do zapamiętania nazwa firmy i atrakcyjne, nowoczesne logo. Ale to pestka dla dobrego grafika i marketingowca.
Niezbędny sprzęt
Zanim zaczniesz zarabiać musisz zainwestować. Oczywiście sprzęt w profesjonalnym studiu graficznym powinien być bardzo dobrej jakości. Zanim wybierzesz się na zakupy, poproś znajomego informatyka lub innego zaprzyjaźnionego grafika o radę. Czego będziesz potrzebował?
Podstawa to komputer stacjonarny o wysokiej mocy obliczeniowej, pamięci RAM od 2 GB, dysku twardym co najmniej 300 GB oraz z porządną kartą graficzną. Dla grafika ważny będzie sam monitor, który powinien mieć wysoką rozdzielczość i szeroki kąt widzenia. Dobre są monitory, na których będziesz mógł jednocześnie widzieć dwie pełnowymiarowe strony. Dodatkowo warto wyposażyć się w laptopa lub specjalistyczny tablet (nawigacja za pomocą piórka lub myszy) szczególnie, jeśli zamierzasz odwiedzać zleceniodawców. W studiu graficznym nie powinno zabraknąć również dobrej jakości drukarki, skanera oraz aparatu fotograficznego.
Studio graficzne nie będzie działało bez podstawowego oprogramowania. Potrzebne są programy graficzne służące do tworzenia i modyfikacji plików graficznych. Inne programy służą do grafiki rastrowej, a jeszcze inne do wektorowej dwuwymiarowej i trójwymiarowej. Zatem każdy musi dobrać oprogramowanie do swoich indywidualnych potrzeb i zakresu działania firmy.
Dokąd po pieniądze
Wyposażenie studia graficznego z prawdziwego zdarzenia to spory wydatek. Na sam początek na ten cel będziesz potrzebował około 20 tys. zł. Warto więc poszukać finansowego wsparcia w powiatowym urzędzie pracy. Możesz je otrzymać tylko wtedy, gdy przed założeniem firmy zarejestrujesz się jako bezrobotny. Warto zajrzeć też do wojewódzkich urzędów pracy, które w ramach unijnych programów oferują pomoc finansową (nawet do 40 tys. zł). Co bardzo ważne, na pomoc z tego źródła mogą liczyć osoby dopiero zagrożone utratą stanowiska lub zamierzające zmienić zawód. Jeśli nie należysz do żadnej z tych grup, to wszelkich informacji na temat bezzwrotnych unijnych dotacji szukaj w innych instytucjach dzielących pieniądze z brukselskiej puli w konkretnym regionie (w województwie mazowieckim to np. Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych).
Rejestracja firmy
Zarejestrowanie własnego studia graficznego nie jest skomplikowane. Działasz tutaj według ogólnych zasad obowiązujących przy zakładaniu indywidualnej działalności gospodarczej, która nie wymaga dodatkowych koncesji i zezwoleń na funkcjonowanie.
W pierwszej kolejności za pomocą internetu wpisujesz firmę do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Tym samym zgłaszasz działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP. Jako przedsiębiorca będziesz musiał wybrać jedną z czterech form opodatkowania: rozliczenie na zasadach ogólnych, podatek liniowy, karta podatkowa, ryczałt ewidencjonowany. Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej można złożyć również bezpośrednio w urzędzie gminy zgodnym z miejscem zamieszkania przedsiębiorcy. Następnie trzeba załatwić jeszcze formalności związane z ubezpieczeniem społecznym i zdrowotnym swoich pracowników w ZUS (masz na to 7 dni od daty rozpoczęcia działalności podanej we wniosku CEIDG) oraz w urzędzie skarbowym (gdy będziesz chciał wystawiać faktury VAT, będziesz musiał złożyć w skarbówce deklarację VAT-R i wpłacić 170 zł). I już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Jako prężnie działający przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę. Jeśli będziesz zatrudniał pracowników, to nie zapomnij o swojej działalności poinformować jeszcze Państwową Inspekcję Pracy. Masz na to 30 dni.
Ważne finanse
W firmie bardzo ważne jest prowadzenie księgowości. Jeśli sam nie czujesz się na siłach w tej dziedzinie i już samo założenie firmy przyprawiło cię o zawrót głowy, to w sprawach finansowych warto skorzystać z pomocy fachowego biura rachunkowego. Choć ten wybór niesie za sobą dodatkowe koszty i nie zwalnia przedsiębiorcy z odpowiedzialności za rozliczenia księgowego, to w razie nieprawidłowości może on ubiegać się w sądzie o odszkodowanie od biura rachunkowego za niewywiązanie się z umowy.
Ile można zarobić
Wszystko zależy od lokalizacji i stawek, które zaproponujesz w cenniku. Jeśli jesteś doświadczonym grafikiem, masz wyższe wykształcenie i dobrze wyposażone biuro, stawka za zlecenie rośnie. Zakładając, że w danym miesiącu masz zlecenia z większości oferowanych przez siebie usług (np. projekt i założenie strony internetowej firmy, sklepu internetowego, serwisu internetowego, zaprojektowanie logo, wizytówki oraz folderu konkretnej firmie) to do twojej kasy wpłynie ok. 15 tys. zł. Wraz z napływającymi klientami, zyski będą wyższe, ale trzeba liczyć się z potrzebą zatrudnienia dodatkowych rękach do pracy. Wyrobienie się w terminie, szybkość usług i rzetelność – to wabik na klientów.
KOSZTY
Koszty inwestycji:
-wynajem lokalu (na rok) 36 tys. zł
-wyposażenie firmy: ok. 20 tys. zł
-reklama ok. 2 tys. zł
SUMA: 58 tys. zł
Koszty miesięczne (w mniejszej miejscowości):
-wynajem lokalu ok.3 tys. zł
-pensja grafika 2,5 tys. zł netto
-opłaty stałe (m.in. ZUS za siebie i jednego pracownika) ok. 2 tys. zł
SUMA: 7,5 tys. zł
DOCHÓD (w mniejszej miejscowości):
-Przychody miesięczne
przy zamówieniu: projekt i uruchomienie strony internetowej, sklepu internetowego, serwisu internetowego, zaprojektowanie logo, wizytówki oraz folderu konkretnej firmie
ok. 15 tys zł
-Dochód przed opodatkowaniem: ok. 7,5 tys. zł
-Dochód po opodatkowaniu (podatek liniowy 19 proc.): ok. 6 tys. zł