Przedsiębiorco, nie przepłacaj za prąd

2013-09-24 4:00

Prąd to towar, z którego właściciel małej firmy nie może zrezygnować. Stosując parę prostych zasad, można skutecznie obniżyć koszty faktur. Pokazujemy, jak krok po kroku oszczędzać na energii elektrycznej.

Aby nie przepłacać za prąd, czasem wystarczy wprowadzić w życie program oszczędnościowy, ale bywa, że trzeba zmienić sprzedawcę energii na tańszego. Od czego przedsiębiorca powinien zacząć cięcia?

Krok 1 - Przeanalizuj faktury za energię

To pierwszy krok w poszukiwaniu oszczędności. Przejrzyj faktury z ostatniego roku i sprawdź, czy wykorzystujesz zamówioną moc. Bardzo często się zdarza, że firmy zamawiają zbyt dużą lub zbyt małą moc. Jeżeli pobierasz z sieci więcej mocy, niż zadeklarowałeś to w umowie, dostawca energii do rachunku doliczy ci karę w wysokości aż 10-krotnej stałej opłaty dystrybucyjnej za każdy 1 kW przekroczonej mocy!.

Jeżeli analiza rachunków wykaże, że przekroczenia limitu mocy umownej występują regularnie, warto wystąpić o jego zwiększenie. Unikniesz płacenia kar, które są dużo wyższe od rachunku, jaki zapłacisz po zwiększeniu limitów mocy umownej.

Jeżeli natomiast przekroczenia występują okresowo, warto sprawdzić, czy masz możliwość zamówienia zróżnicowanego limitu mocy w określonych miesiącach.

Krok 2 - Wybierz odpowiednią taryfę

W zależności od wielkości przedsiębiorstwa możesz wybrać taryfę B lub C11 i C12. Taryfę B stosuje się w przypadku dużych przedsiębiorstw przemysłowych, np. fabryk czy centrów handlowych. Natomiast małe i średnie przedsiębiorstwa usługowo-handlowe oraz biura mają do dyspozycji taryfę C11, C12 albo C21, C22. Taryfy C11 i C12 są dla obiektów, których moc przyłączeniowa nie przekracza 40 kW, a taryfy C21, C21 dla obiektów o większej mocy przyłączeniowej niż 40 kW. W taryfie C11 i C21 obowiązuje jedna, dobowa stawka za energię, zaś w C12 i C22 prąd jest tańszy poza godzinami szczytu oraz w nocy. Firmy, które prowadzą działalność w nocy, powinny wziąć to pod uwagę.

Krok 3 - Zmień sprzedawcę prądu

To skuteczny sposób na płacenie niższych rachunków. Zanim zdecydujesz się na zawarcie umowy ze sprzedawcą energii, prześledź dostępne na rynku oferty. Wybierz tę, która pomoże zoptymalizować koszty działania twojej firmy. Cena to nie wszystko. Warto zwracać uwagę na tzw. okres gwarancji ceny. Oznacza to, że podpisując umowę, otrzymujesz gwarancję, iż cena za 1 kWh nie ulegnie zmianie przez dany okres. Możliwość ta jest szczególnie atrakcyjna dla firm, które dzięki temu mogą określić długoterminowe wydatki na energię. Ciekawym rozwiązaniem dla zwolenników ochrony środowiska jest wprowadzenie oferty proekologicznej. Taryfa ta zapewnia, że otrzymywana przez nas energia w zwiększonym stopniu pochodzi z odnawialnych źródeł.

Audyt elektro-energetyczny

To dobre rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które potrzebują modernizacji obiektów produkcyjnych. Specjaliści oceniają wszystkie elementy mające wpływ na wielkość zużycia energii związane np. z oświetleniem, ogrzewaniem budynku, ogrzewaniem wody, wentylacją i klimatyzacją. Przedstawiają też konkretne rozwiązania mające na celu ograniczenie zużycia energii i związanych z tym wydatków. Skutecznym sposobem oszczędności energii może być zastosowanie termoizolacyjnej warstwy elewacyjnej ścian, stropów, uszczelnienie okien i drzwi, instalacja automatycznych zamknięć czy obniżenie stropu w ogrzewanych pomieszczeniach.

Ekspert: Warto zmienić sprzedawcę

PRZEMYSŁAW CHRYC, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży GDF SUEZ Energia Polska S.A.

Kto lepiej niż przedsiębiorcy zrozumie zalety bardziej konkurencyjnego rynku? Zmiana sprzedawcy energii przy zaostrzonej konkurencji na rynku energetycznym to dla firm przede wszystkim oszczędności, które przedsiębiorstwa mogą inwestować w swój rozwój. To bardzo ważne, zwłaszcza dla MSP - najważniejszego obszaru polskiej gospodarki. A jeśli firmy decydują się dodatkowo na rezygnację z tradycyjnej energii na rzecz tej wyprodukowanej z odnawialnych źródeł, zyskują wizerunkowo. W oczach potencjalnych klientów stają się wtedy proekologiczną, społecznie odpowiedzialną marką. Dlatego oferty GDF SUEZ zostały tak skonstruowane, by małe i średnie firmy zyskały jak najwięcej i by mogły się dzięki temu rozwijać.

Decyzja o zmianie sprzedawcy powinna być jednak dobrze przemyślana. Firmy, chcąc sprawdzić, czy zmiana im się opłaca, powinny zwrócić uwagę na dwa podstawowe kryteria. Pierwsze i najważniejsze to cena. Produkt sam w sobie jest maksymalnie zestandaryzowany. Energia elektryczna, którą kupujemy, ma gwarantowane parametry jakościowe, dlatego nie ma rozróżnienia na lepszy i gorszy prąd. Liczą się tylko warunki handlowe, w tym przede wszystkim cena oraz wiarygodność partnera. Po drugie przedsiębiorca, który chce zmienić sprzedawcę energii, powinien dokładnie zapoznać się z warunkami nowej umowy. Powinna ona być jednoznaczna, nie może dawać kilku wariantów interpretacyjnych. Zwłaszcza na korzyść silniejszej strony, czyli sprzedawcy.

Nie wszyscy przedsiębiorcy wiedzą też, że oszczędzić na prądzie można nie tylko dzięki zmianie sprzedawcy. Klucz do dodatkowych oszczędności zakodowany jest w taryfach energetycznych, na podstawie których naliczane są rachunki. Do określenia taryfy wykorzystuje się przeważnie trzy, góra cztery znaki. W pierwsze dwa składniki taryfy, związane z technicznymi aspektami przekazywanego do firmy prądu, nie można ingerować. Ale już kolejne elementy oznaczenia taryfy dają pewną dowolność. Można decydować o tym, czy prąd w przedsiębiorstwie rozliczany jest według jednej strefy czasowej i jednej ceny energii przez całą dobę, czy według dwóch taryf z ceną szczytu i ceną poza szczytem albo czy działamy w systemie szczytu porannego, popołudniowego i tzw. pozostałych godzin doby.

Oszczędnie korzystaj z urządzeń biurowych

Urządzeń posiadających funkcję stand-by jest w firmie sporo. To nie tylko komputery, lecz też telewizory, kserokopiarki, skanery, dekodery, odtwarzacze i drukarki. Jeśli pozostawimy je przez całą noc w stanie czuwania, niepotrzebnie zużywają energię. Wystarczy pamiętać zarówno o wyłączaniu urządzeń, jak i zgaszeniu światła.

Żarówki zamiast świetlówek = widoczna strata 80 proc. energii.

W porównaniu z żarówkami, świetlówki kompaktowe zużywają o 75-80 proc. mniej energii, a ich średnia trwałość jest kilkakrotnie większa.

Niewyłączony laptop = 100 proc. skasowanej energii.

Zużywa ok. 50 kWh energii rocznie. Jest on bardziej efektywny energetycznie niż komputer stacjonarny - zużywa nawet 90 proc. energii mniej. Zaraz po naładowaniu baterii należy wyłączyć go z sieci.

Drukarka w trybie standardowym = udokumentowana strata 80 proc. energii. Drukarka laserowa drukuje szybko, ale zużywa dużo energii. Włączając tryb oszczędny, można zaoszczędzić około 55 kWh energii rocznie. Energia zmarnowana przez drukarkę zostawioną przez rok w trybie gotowości w nocy wystarczyłaby do wydrukowania około 700 kopii formatu A4.

Nieczyszczona klimatyzacja = 20 proc. wywianej energii.

Zanieczyszczone filtry zwiększają koszty zużycia energii i obniżają ogólną efektywność systemu klimatyzacji. Mogą zwiększyć koszty klimatyzacji nawet

o 25 proc.

Najnowsze