Ogłoszony w lipcu tego roku przez Komisję Europejską pakiet legislacyjny “Fit for 55 proc.”, dotyczący klimatu i energii, stawia za cel ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. FREE NOW w raporcie “Need for Speed” skierowanym do rządzących i samorządowców w krajach europejskich, zaznacza, że istotnie kluczową rolę w transformacji do zeroemisyjnej mobilności odgrywają uczestnicy rynku mobilności. Ich zadaniem jest promowanie, edukowanie i zachęcanie swoich klientów i kierowców do zrównoważonych wyborów. Jednak, aby w pełni osiągnąć cele stawiane przez Unię Europejską, potrzebne jest wsparcie legislatorów w opracowywaniu regulacji i dotacji, a także współpraca z sektorem prywatnym i tworzenie przestrzeni do rozwoju technologii związanych z ekomobilnością.
ZOBACZ: Wakacje w pandemii droższe niż rok temu! Tak zaoszczędzisz!
Dla FREE NOW rok 2021 jest przełomowy w podejmowaniu odważnych kroków w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jako wiodąca w Europie platforma multimobilności, jesteśmy gotowi, aby dokonać prawdziwej zmiany. Dzięki wdrożeniu naszej strategii “Move to Net Zero”, będziemy jako FREE NOW pierwszą platformą mobilną w Europie, która osiągnie zeroemisyjność netto na wszystkich kluczowych rynkach europejskich do 2030 r., a do tego czasu będziemy kompensować pozostałe emisje - mówi Marc Berg, CEO FREE NOW.
Jednym z kluczowych wniosków wynikających z raportu FREE NOW, jest konieczność przyspieszenia wszelkich wysiłków na drodze do zeroemisyjnej mobilności ze zdwojoną siłą. Sektor mobilności powinien wytwarzać popyt na ekologiczny transport, jednocześnie ograniczając i kompensując swoje emisje. Podobnie jak FREE NOW, powinien rozwijać i promować usługi współdzielonej mobilności, takie jak elektryczne hulajnogi, skutery i rowery. Ponadto, konieczne jest wsparcie kierowców taxi w przejściu na auta elektryczne. FREE NOW na ten cel planuje przeznaczyć blisko 100 milionów euro. Wyzwaniami dla elektryfikacji flot są natomiast: nadal występujący brak wystarczającej infrastruktury ładowania i konieczność dekarbonizacji źródeł energii, a także wciąż wysokie koszty zakupu aut elektrycznych i ich ograniczona dostępność na rynku wtórnym.
Jakie regulacje i rozwiązania mogą podjąć prawodawcy na drodze do niskoemisyjności i aby wspomóc sektor mobilności i kierowców? Propozycje FREE NOW przede wszystkim dotyczą wdrażania rozwiązań mających na celu pozbywanie się zanieczyszczających aut - np. przez rozszerzanie stref czystego powietrza albo wprowadzanie aut elektrycznych do transportu profesjonalnego (np. we flotach wykorzystywanych przez administrację publiczną). Ważne jest także zniesienie wszelkich ograniczeń dla aut elektrycznych jako pojazdów do transportu współdzielonego (w krajach, gdzie występują), w tym taxi. Konieczne jest także stwarzanie przestrzeni do efektywnego wykorzystania aut, m.in. tworząc regulacje ułatwiające rozwój usług typu “ride-pooling” oraz wspieranie rozwoju infrastruktury ładowania prostszymi procedurami administracyjnymi. Kolejnym czynnikiem napędzającym elektryczną mobilność, jest rozszerzenie dotacji do zakupu pojazdów elektrycznych, obniżenie podatków dla ich posiadaczy i rozwijanie programów zachęcających mieszkańców miast do zakupu elektryków, m.in. oferując zwrot kosztów w postaci budżetu na współdzielone usługi.