Stwórz strategiczny plan zatrudniania
Zanim zaczniemy zatrudniać zagranicznych pracowników, warto przeprowadzić rekonesans, który dostarczy odpowiedzi na istotne pytania, takie jak:
- Jak wygląda rynek w lokalizacji, w której prowadzimy rekrutację?
- Kim są główni konkurenci firmy na tym rynku i w jaki sposób możemy przyciągnąć kandydatów do swojej organizacji? Upewnijmy się przy tym, że oferowany przez nas zakres wynagrodzeń i świadczeń może konkurować z tym, co inne firmy oferują na danym rynku.
- Jaka jest lokalna kultura organizacyjna? Jakie są podobieństwa i różnice między kulturą naszej a kulturą przyjętą w danym kraju i jak możemy się dostosować, aby przyciągnąć potencjalnych pracowników?
- Czy mamy kontakty, które możemy wykorzystać? Zdaniem Preply, networking ma w tym przypadku kluczowe znaczenie, dzięki niemu możemy zyskać cenne informacje na temat rynku
Korzystaj z odpowiednich kanałów, narzędzi i technologii pozyskiwania pracowników
LinkedIn jest platformą wykorzystywaną w większości działań rekrutacyjnych i zazwyczaj sprawdza się w przypadku rekrutacji międzynarodowych, ale warto rozszerzyć swój zakres działania i korzystać również z lokalnych serwisów ogłoszeń i innych profesjonalnych kanałów, popularnych wśród kandydatów z danego regionu.
Ważne jest również posiadanie skutecznego systemu ATS (Applicant Tracking System), który pozwala na szeroko zakrojoną współpracę, efektywną komunikację i bezproblemowe planowanie spotkań z kandydatami w różnych strefach czasowych.
Uwzględnij różnice kulturowe
Większa pula różnorodnych kandydatów umożliwia gromadzenie bogactwa różnych perspektyw i spojrzeń, na podstawie których można się uczyć.
Jedną z najważniejszych wskazówek, którą należy wziąć sobie do serca rekrutując międzynarodowy zespół jest dostosowanie swojej strategii pozyskiwania kandydatów do cech kulturowych grupy demograficznej lub regionu w którym prowadzimy swoje działania.
Nie zapominajmy też o różnicach w strefach czasowych, które mogą utrudniać współpracę i planowanie. Często, aby nie stracić kandydata, będziemy musieli wykazać się Nie zapominajmy też o różnicach w strefach czasowych, które mogą utrudniać współpracę i planowanie. Często, aby nie stracić kandydata, będziemy musieli wykazać się elastycznością - asynchroniczna komunikacja może stać się normą w przypadku niektórych kandydatów.
Zrozumienie lokalnych norm i oczekiwań dotyczących wynagrodzeń
Warto pamiętać, że polityka zatrudnienia i normy do których jesteśmy przyzwyczajeni, w innych krajach nie obowiązują, a wiele przepisów może nas zaskoczyć. Jak wynika z doświadczeń Preply, w niektórych krajach pytanie kandydatów o ich obecne zasady wynagrodzeń i oczekiwania finansowe jest… nielegalne.
Warto odpowiednio wcześniej przestudiować kwestie prawne, aby zachować konkurencyjność, a jednocześnie zachować finansową odpowiedzialność za swoją działalność.
Dbaj o zgodność z przepisami
Przepisy to kwestia niezwykle istotna, nie tylko podczas rekrutacji. Należy pamiętać o lokalnych przepisach dotyczących minimalnych pakietów wynagrodzeń, świadczeń medycznych, polityki urlopowej i okresów wypowiedzenia. Czasem potrzebna jest też weryfikacja, czy kandydat wymaga uzyskania wizy od firmy, a jeśli zatrudniamy w obszarze Unii Europejskiej, zawsze należy wziąć też pod uwagę przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO).
Zapewnienie komfortu kandydatom w całym procesie rekrutacji
Podczas poszukiwania międzynarodowych pracowników szczególnie ważny jest candidate experience.
– Jeśli tworzymy międzynarodowy zespół, pokażmy kandydatowi, że nasza firma priorytetowo traktuje różnorodność, pokażmy jakie kroki podejmujemy, aby uniknąć dyskryminacji i uprzedzeń – mówi Georgina Solé, Digital PR Manager w Preply.
– Pamiętajmy, że proces rekrutacji powinien być skoncentrowany na kandydatach. Pracując nad zatrudnieniem potencjalnych pracowników, skupmy się na tym, kim są kandydaci i jakie mają potrzeby. Naszym celem powinno być obsadzenie stanowiska i zbudowanie silnych, trwałych relacji z kandydatami. Dzięki temu będą będą bardziej skłonni wybrać Twoją organizację zamiast innej – podkreśla.
Jak wynika z doświadczeń Preply, budowanie zróżnicowanego zespołu i zatrudnianie pracowników z zagranicy daje firmie ogromną przewagę - zapewnia dostęp do globalnej puli talentów i pozwala zatrudniać w oparciu o talent kandydatów, bez ograniczenia lokalizacją.
Międzynarodowa rekrutacja wymaga jednak zrozumienia wielu aspektów, a także przygotowania zespołu na nowe wyzwania, chociażby związane z barierą językową, którą będą musieli przełamać. Warto jednak podjąć się tego wyzwania, by zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie entuzjastycznych i zmotywowanych pracowników na całym świecie.
Źródło: materiały prasowe Preply
Polecany artykuł: