Społeczna odpowiedzialność w biznesie

2011-06-21 4:00

Działania CSR (z ang. Corporate Social Responsibility) to jedna z wielu gałęzi działalności firmy. Nie są one związane bezpośrednio z profilem firmy, ale są bardzo ważne pod względem społecznym. Przynoszą korzyści np. osobom potrzebującym, środowisku naturalnemu, a czasem po prostu dbają o interesy swoich pracowników. Tego typu działania niezwykle pozytywnie wpływają także na wizerunek samego przedsiębiorstwa.

Firmy, które zajmują się działalnością CSR, już na wstępnie opracowywania koncepcji swojej działalności określają, w jakiej sferze życia społecznego chcą się udzielać. Obecnie większość właścicieli czy prezesów firm, idąc śladem zagranicznych przedsiębiorców, ma świadomość, że kluczem do rozwoju firmy jest połączenie interesów korporacji z działaniami, ogólnie mówiąc społecznymi.

Przejawy działalności CSR

Mogą być bardzo różne - kampanie edukacyjne, programy społeczne, budowa lub remont oddziałów szpitalnych, finansowanie badań czy działania poprawiające stan środowiska, np. sadzenie drzew. Zanim zdecydujemy się jednak na działania w konkretnym obszarze, warto przeprowadzić analizę, które z nich są rzeczywiście potrzebne i czy zaangażowanie naszej firmy w stopniu, w jakim możemy sobie pozwolić, rzeczywiście jest w stanie poprawić stan rzeczy.

Zmyślna i długofalowa taktyka

Działania CSR muszą być bardzo przemyślane. Jednorazowe, niezaplanowane i niespójne z profilem działalności, a przede wszystkim wizerunkiem firmy, tak naprawdę nie przyniosą korzyści przedsiębiorstwu ani podmiotom docelowej pomocy. Co więcej, mogą znacznie obciążyć budżet i pracowników firmy, którzy zaangażowani w projekt nie będą mieli czasu na prowadzenie głównego interesu. Trzeba pamiętać, że każda inicjatywa musi być odpowiednio przemyślana, zaplanowana, przeprowadzona i wymaga zaangażowania. Niezwykle ważny jest także jej cel - czy pomoc została rzeczywiście przekazana. Przykładem takiej długofalowej działalności, której skutki faktycznie można przeliczyć na wymierną pomoc potrzebującym, jest McDonald's Polska.

Fundacja Ronalda Mcdonalda pomogła wielu dzieciom

Fundacja Ronalda McDonalda ma na swoim koncie wiele udanych akcji charytatywnych i projektów, które pomogły dzieciom i ich rodzinom zmierzyć się z chorobą. Na czele z prezesem prof. Adamem Jelonkiem oraz Krzysztofem Kłapą, członkiem zarządu, działający w jej ramach pomagają potrzebującym i starają się zrobić wszystko, by każdy miał dostęp do leczenia.

Ronald McDonald Care Mobile to pojazd, dzięki któremu możliwe jest wykonywanie badań ultrasonograficznych u dzieci w każdym miejscu, gdzie samochód się właśnie znajduje. Od wielu lat Fundacja udostępnia też swój ambulans na potrzeby letnich akcji krwiodawstwa prowadzonych przez Regionalne Centra Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Każdego sezonu ambulans jako mobilna stacja krwiodawstwa odwiedza kilkanaście miejscowości.

Wiedza przede wszystkim

Fundacja organizuje szkolenia lekarzy POZ z terenu całego kraju poświęcone wczesnemu wykrywaniu chorób nowotworowych u dzieci. Prowadzi je zespół pod kierunkiem prof. Jerzego Kowalczyka, krajowego konsultanta ds. hematologii i onkologii dziecięcej, oraz kierownika Kliniki Hematologii i Onkologii Dziecięcej Akademii Medycznej w Lublinie.

Na noc z rodzicami

To marzenie każdego chorego dziecka. Pierwszym projektem zrealizowanym przez Fundację Ronalda McDonalda było sfinansowanie wykończenia i wyposażenia Oddziału Dziennego Pobytu w Klinice Hematologii i Onkologii Samodzielnego Publicznego Dziecięcego Szpitala przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie. Oddział ten umożliwia w czasie kilkugodzinnego pobytu przeprowadzenie niezbędnej diagnostyki i terapii, bez konieczności pełnej hospitalizacji i tym samym oderwania od środowiska domowego.

Jak w domu

Podczas leczenia to uczucie jest dzieciakom i ich rodzicom bardzo potrzebne. To dlatego Fundacja Ronalda McDonalda przygotowuje projekt stworzenia miejsca nieodpłatnego pobytu i wypoczynku rodziców, których dziecko zmaga się z ciężką chorobą - Domu Ronalda McDonalda. Fundacja w Instytucie "Pomnik - Centrum Zdrowia Dziecka" w Międzylesiu stworzyła także pierwszy w Polsce Pokój Rodzinny. To miejsce, w którym rodzice małych pacjentów mogą odpocząć, umyć się, zjeść coś czy nawet chwilę przespać.

Ronald Mcdonald pomaga dzieciom

Jak co roku na polu golfowym Lisia Polana k. Pomiechówka odbył się charytatywny turniej golfa Polish McMasters. Jego organizatorem była Fundacja Ronalda McDonalda, którą wspiera Amerykańska Izba Handlowa w Polsce. Bardzo ważnym punktem imprezy była licytacja prac plastycznych. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na ogólnopolski program bezpłatnych badań ultrasonograficznych "NIE nowotworom u dzieci".

Charytatywny Turniej Golfowy Polish McMasters to impreza z tradycjami. Najważniejsze jednak, że przy okazji imprezy sportowej realizowany jest także inny szczytny cel - pomoc dzieciakom, które tej pomocy najbardziej potrzebują. Badania, które zostaną przeprowadzone za zebrane podczas imprezy pieniądze, pomogą wykryć wczesne zmiany nowotworowe u dzieci i tym samym zwiększyć ich szanse na wyleczenie.

Przyjemne z pożytecznym

W tym roku w programie Polish McMasters przewidziany był profesjonalny turniej golfowy na 18 dołkach, Akademia Golfa dla początkujących oraz turniej drużynowy w systemie Texas Scramble. Na koniec, w uroczystej atmosferze miało miejsce ogłoszenie wyników oraz wręczenie nagród. Najbardziej zwycięsko z turnieju wyszły jednak dzieciaki - zebrano dla nich aż 210 tys. złotych!

Najważniejszy szczytny cel

Mimo panującego na turnieju ducha walki sportowej, ogromne zainteresowanie wzbudziła aukcja, na której licytowano prace plastyczne wykonane przez dzieciaki ze szpitala przy ul. Litewskiej w Warszawie. Do każdej takiej cegiełki dołączone były dodatkowo bardzo atrakcyjne nagrody - rower hybrydowy GIANT, voucher na sesję zdjęciową od AKPA, słodkie dzieła sztuki od E. Wedel, vouchery na weekendowe użytkowanie samochodów od firmy Lexus i voucher na 1 dzień od Alfa Romeo.

Frekwencja na plus

Organizatorzy jak zwykle mogli liczyć na wsparcie - na imprezę przybyło łącznie około 130 osób. Grono to zaszczycili swoją obecnością między innymi Złoci Sponsorzy, licencjobiorcy McDonald's Polska, przyjaciele Fundacji Ronalda McDonalda, członkowie Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce oraz zarząd McDonald's Polska.

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze