Franczyza to rodzaj współpracy między niezależnymi przedsiębiorcami. Najkrócej rzecz ujmując, franczyzodawca udostępnia swoje know-how oraz znaną już konsumentom, często renomowaną markę, ale w zamian pobiera opłatę od franczyzobiorcy, który może korzystać ze sprawdzonego przepisu na intratny interes. Istota tego systemu polega na tym, że to franczyzodawca zarówno umożliwia franczyzobiorcy prowadzenie danego punktu handlowego czy usługowego, jak i nakłada na niego obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z wcześniej przemyślaną i obowiązującą koncepcją.
Zalety franczyzy
Podstawą takiej formuły biznesowej jest umowa, której musi przestrzegać każda ze stron. W tym dokumencie zawarte są wszystkie szczegóły dotyczące współpracy. Na mocy takiej umowy, zawartej na piśmie i na określony czas, franczyzobiorca ma prawo do korzystania z nazwy handlowej franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know-how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej franczyzodawcy. W zamian przekazuje franczyzodawcy część swoich zysków.
Ważne, by nie mylić franczyzy z ajencją, która charakteryzuje się mniejszą samodzielnością biznesową ajenta. Franczyza zatem to dobry sposób dla tych przedsiębiorców, którzy chcą działać w dużym stopniu samodzielnie, ale z poczuciem bezpieczeństwa gwarantowanym przez dużą, doświadczoną, sprawdzoną i renomowaną już firmę.
Formuła przyszłości
Chętnych na biznes oparty na zasadach franczyzy przybywa. Popularność franczyzy w Polsce potwierdzają statystyki. Ta forma przedsiębiorczości rozwija się w naszym kraju od ponad dwudziestu lat. Aktualnie do wyboru jest ponad 940 systemów. Jak wynika z ostatniego raportu firmy PROFIT system "Franczyza w Polsce", co roku przybywa ponad 100 nowych systemów oraz kilka tysięcy przedsiębiorstw na licencji. Aktywność widoczna jest również po stronie franczyzobiorców - na podstawie licencji franczyzowej działa już ponad 54 tys. przedsiębiorstw.
Bank we franczyzie
Nikogo nie powinno już dziwić, że franczyza to nie tylko sklepy, salony kosmetyczne czy fryzjerskie, duże restauracje. W katalogu franczyzy obecne są również banki. Choć chyba niewiele osób, przechodząc obok placówki bankowej w swojej miejscowości, zdaje sobie sprawę z tego, że może to być działalność franczyzowa, którą tak naprawdę może prowadzić każdy odpowiedzialny dorosły - niekoniecznie wykwalifikowany finansista.
Kto konkretnie może prowadzić franczyzową placówkę bankową? Najbardziej do tego fachu nadają się osoby dynamiczne, przedsiębiorcze i zainteresowane otwarciem własnej firmy lub prowadzące już działalność gospodarczą. Dodatkowym atutem jest wcześniej zdobyte doświadczenie w bankowości, finansach, ubezpieczeniach lub w sprzedaży innych usług.
Lokal to podstawa
Jeśli kandydat zdecyduje się na prowadzenie placówki franczyzowej pod znanym szyldem, już na starcie może liczyć na dużą pomoc franczyzodawcy. Przede wszystkim początkujący przedsiębiorca nie jest skazany na samodzielne poszukiwanie dobrej lokalizacji przyszłej placówki. A wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. W związku z tym, że powodzenie biznesu w dość dużym stopniu zależy od umiejscowienia punktu usługowego, to znalezienie tego najlepszego lokum jest niezwykle trudne i czasochłonne. W przypadku banku liczy się lokalizacja przy głównej ulicy, w miejscu często uczęszczanym przez potencjalnych klientów. Niestety, niemal zawsze wybrany lokal wymaga dość kosztownego remontu i dostosowania do określonych potrzeb oraz wymagań danego interesu. Na szczęście w kosztach często partycypuje franczyzodawca. Również nie należy się martwić o wszelkiego rodzaju materiały promocyjne, foldery, plakaty, oznakowanie lokalu, oklejenie witryn placówki, a nawet meble. Na głowie franczyzobiorcy zwykle pozostaje zapewnienie sprzętu komputerowego i biurowego.
Personel na medal
Gotowy punkt usługowy nie będzie działał, dopóki nie zasiądzie w nim profesjonalny personel. Pracowników można szukać na własną rękę lub przy wsparciu franczyzodawcy. Cały zespół może liczyć na darmowe szkolenia i kursy z zakresu świadczonych usług, oferowanych produktów, pakietów promocyjnych, ale
i w zakresie obsługi oprogramowania komputerowego zapewnionego przez franczyzodawcę.
Porządny pakiet szkoleń mają zapewniony również sami właściciele placówki franczyzowej. I często jest to nie tylko kompleksowe przygotowanie na starcie. Niektórzy franczyzodawcy (np. Alior Bank) organizują cykliczne szkolenia menedżerskie dla właścicieli placówek. Takie warsztaty prowadzone przez doświadczonych trenerów mają na celu wsparcie osób kierujących placówkami w zarządzaniu ich. Poruszane są na nich zagadnienia dotyczące rekrutacji, zarządzania zasobami ludzkimi, motywacji pracowników, planowania i realizacji strategii. Warsztaty te organizowane są dla właścicieli wyróżniających się placówek jako wyraz uznania ze strony banku i ich uczestnik nie ponosi żadnych kosztów zakwaterowania, wyżywienia czy też samych szkoleń.
Codzienne wsparcie
Przedsiębiorca podejmujący się działania na zasadzie franczyzy nie zostaje na rynku sam. W każdej chwili może liczyć na pomoc i merytoryczne wsparcie franczyzodawcy. Już w trakcie prowadzenia działalności przez cały czas do dyspozycji jest dyrektor lub menedżer regionu, z którym można konsultować wszelkie wątpliwości i wspólnie rozwiązywać bieżące sprawy. On pełni funkcję merytorycznego opiekuna danej placówki. Osoba ta nie tylko działa jako pogotowie biznesowe, ale także jako... kontroler, który systematycznie sprawdza, czy franczyzobiorca wywiązuje się z umowy i prowadzi placówkę uczciwie i bezbłędnie.
Ile to kosztuje
Ile tak naprawdę kosztuje przykładowy franczyzowy biznes? Za możliwość korzystania z know-how franczyzodawcy, mniejsze ryzyko niepowodzenia oraz biznesowe wsparcie trzeba zapłacić. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy: wstępną opłatę franczyzową, inne zawarte w umowie opłaty, systematycznie wpłaca określoną kwotę na fundusz marketingowy. Sam musi często pokryć koszty remontu i najmu lokalu, opłacić rachunki za media, wypłacić pensje pracownikom. Powinien wziąć też pod uwagę koszty wyposażenia punktu, ubezpieczenia, naprawę sprzętu, podróże służbowe, a nawet zakup firmowego auta. Aby właściwie oszacować koszty i opłacalność biznesu, najlepiej przed podjęciem ostatecznej decyzji zrobić dokładny biznesplan. Ale jeśli okaże się, że na wybraną franczyzę nie wystarczą własne oszczędności, warto sprawdzić, czy franczyzodawca zgodzi się na wsparcie inwestycji pożyczką z banku i do jakiej wysokości inwestycji można zaciągnąć taki kredyt.
Izabela Kluk: Trzeba zyskać zaufanie klienta właścicielka Placówek Partnerskich Alior Banku w Bolszewie, Sierakowicach i Bytowie
- Trzy lata temu otworzyłam w Bytowie swoją pierwszą placówkę partnerską Alior Banku. Potem, w odstępach półrocznych, placówki w Sierakowicach i Bolszewie
k. Wejherowa. Całe moje prawie dwudziestoletnie życie zawodowe związane jest z bankowością. Wcześniej pracowałam w kilku bankach na etacie. Z Alior Bankiem związałam się na etapie jego tworzenia, jeszcze przed uzyskaniem przez bank licencji operacyjnej KNF. Po trzech latach pracy w oddziale zdecydowałam się zmienić ścieżkę swojej kariery zawodowej. Obserwując powstającą w tym czasie sieć placówek partnerskich, zdecydowałam się na otwarcie własnej placówki bankowej. Jest to praca wymagająca szczególnego zaangażowania, zwłaszcza na etapie powstawania placówki, jej wejścia na rynek lokalny i pozyskania zaufania klientów. Placówki partnerskie prowadzone są z reguły na małych, lokalnych rynkach, gdzie trudno przełamać nieufność klienta do nowej placówki bankowej. Mimo wysiłku włożonego w rozwój placówki, kompletowanie kadry, prowadzenie takiej placówki daje w efekcie końcowym mnóstwo satysfakcji. Każdy dzień niesie nowe doświadczenia, perspektywy, wyzwania. Praca ta, w przeciwieństwie do pracy na etacie, daje
sporą niezależność i możliwość samorealizacji. Placówkę bankową teoretycznie może poprowadzić każdy, jednak doświadczenie wyniesione z pracy w instytucji finansowej zdecydowanie to ułatwia. Począwszy od podstawowej obsługi klienta, po odnalezienie się w specyfice pracy korporacyjnej. Mimo że placówki prowadzone są przez małe, przeważnie jednoosobowe firmy, stanowią one jednak część dużej organizacji. Mimo wielu lat pracy w sektorze bankowym zabrakło mi doświadczenia w zarządzaniu ludźmi, i tutaj zdecydowanie pomógł mi bank poprzez Akademię Partnera - czyli cykl warsztatów menedżerskich.
Zobacz też: Super Biznes: zacznij zarabiać na izolowaniu budynków
ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail