Super Biznes - Podbij sieć! E-marketing małych firm

2014-07-15 18:20

Trzeba mieć wyrazistą strategię marketingową, by przebić się dziś na rynku. Kluczem do sukcesu jest e-marketing.

W 2013 roku już 60 proc. Polaków miało stały dostęp do sieci. Oznacza to, że dla 22 milionów Polaków Internet jest pierwszym i najważniejszym źródłem informacji o usługach małych i średnich przedsiębiorstw. Zarówno obecni klienci, jak i nowi wykorzystują właśnie ten sposób do pozyskania wiadomości o firmie, usługach, promocjach i branży. Ze względu na coraz powszechniejszą dostępność Internetu te liczby stale rosną. Większość internautów to osoby w wieku 25-59 lat, czyli potencjalni klienci takich firm.

Wybij się

Niestety dynamiczny wzrost popularności sieci nie do końca współgra z rozwojem marketingu małych i średnich przedsiębiorstw w tym zakresie. Nadal wielu przedsiębiorców ignoruje siłę i rolę Internetu na rynku. Ten rodzaj marketingu odkładają na później. Tymczasem dobra strategia promocji firmy powinna uwzględnić e-marketing od samego początku. Atrakcyjny przekaz w sieci powinien być priorytetem.

Strona WWW to absolutna podstawa. Niestety mimo takiego postępu nadal wiele polskich firm ma strony fatalnie zaprojektowane, nieatrakcyjne, często nawet w złej rozdzielczości. Nie wspominając o ich niedostępności w wersji mobilnej, co powinno być już standardem. E-marketing nie kończy się na otwarciu strony WWW. Potrzebne jest odpowiednie pozycjonowanie.

Za pozycjonowanie, a więc widoczność firmy w wyszukiwarce, odpowiadają działania SEO (ang. Search Engine Optimization). Inwestycja w pozycjonowanie winduje firmę na liście wyszukiwania, znacznie przekłada się na jej popularność i widoczność dla użytkowników, a więc potencjalnych klientów. Mało kto przeszukuje zakładki dalej niż kilka pierwszych podpowiedzi, które się wyświetlają. Szukając informacji w sieci, wystukuje się sekwencję słów kluczowych, które mają pomóc wyświetlić firmę z konkretnymi usługami, np. miasto, usługa, nazwa, cena. Źle zaprojektowana strona, która nie uwzględnia słów kluczowych, automatycznie wyeliminuje ją z pierwszych podpowiedzi przeglądarki. Eksperci zwracają uwagę, że koszty pozycjonowania są stosunkowo niewielkie, więc akurat na tego typu działania mogą sobie pozwolić również mali przedsiębiorcy.

Działaj społecznościowo

Widoczność firmy w sieci wzmacnia również obecność w serwisach społecznościowych. W zależności od branży Facebook, Twitter, Google+, Instagram gwarantują codziennie dotarcie do milionów internautów na całym świecie. Atrakcyjne posty same "niosą się" dzięki opcjom "podziel się" do kolejnych grup znajomych, bardzo często pozostających w tej samej grupie zainteresowań zawodowych czy prywatnych. To nic innego, jak kolejna szansa na bezpłatną promocję w nowych kręgach potencjalnych konsumentów.

Prowadzeniem fanpage'a w wielu przypadkach zajmują się profesjonalne firmy. Nie chodzi jedynie o wrzucanie fajnych zdjęć czy zabawnych komentarzy. Kluczem do wartościowego i popularnego fanpage'a jest stała interakcja z użytkownikami, odpisywanie na ich komentarze i wiadomości, również te wulgarne, które są nieodłącznym elementem dyskusji w sieci. Posiadanie "martwego" profilu nie przyczyni się do sukcesu. Posty muszą być przemyślane, humor musi mieć poziom, bo tak jak Internet szybko potrafi przynieść wielką popularność, tak samo jest w stanie przedsiębiorcę i firmę zbojkotować i ostatecznie pogrzebać.

Na bieżąco

Duża konkurencja na rynku wymaga stałej troski o pozyskanego klienta. Umiejętność kształtowania relacji z nim i jasna komunikacja mogą decydować o sukcesie firmy. Rozsyłany do aktywnych oraz były klientów newsletter nie tylko promuje firmę, informuje o prowadzonych działaniach, aktualnych ofertach, promocjach, lecz także umacnia więź z klientami. Bardzo często aktywuje nawet byłych klientów. Takie działania muszą mieć jednak swoją regularność i rytm. Newsletter musi być atrakcyjny i ciekawy, aby zachęcić do czytania.

Bardzo istotne jest tworzenie pełnej bazy danych klientów, do których można wysyłać newsletter, życzenia okolicznościowe i bieżące promocje. Z pomocą przychodzi tutaj networking - proces wymiany informacji, wzajemnego wspierania, czyli sieć trwałych kontaktów biznesowych. To gwarantuje przepływ przydatnych informacji i kontaktów między przedsiębiorcami.

Internet daje szansę na szybkie i znacznie tańsze (niż tradycyjne formy reklamy) dotarcie do klientów. Pozwala również na stałą analizę skuteczności tych działań. Liczbę nowych abonentów newslettera, nowych śledzących na Facebooku i Twitterze, liczbę sprzedanych usług, produktów czy pozyskanych klientów. Dane pozyskane z Google Analytics, raportów click trackingowych, narzędzi Google dla administratorów czy innych programów są realnym miernikiem sukcesu podjętych działań i szybkie reagowanie w przypadku nieskuteczności. E-marketing umożliwia również śledzenie poczynań konkurencji, podpatrywanie ich działań, szukanie inspiracji i dotrzymywanie kroku.

Siła SEO

SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, nazywana również pozycjonowaniem, ma za zadanie podbić pozycję konkretnego serwisu (strony WWW) w wynikach wyszukiwarek internetowych. Wyznacznikiem są tu słowa i frazy kluczowe. Algorytmy wyszukiwarek pozwalają projektować i stale modyfikować serwis (budowę, treść, strukturę) tak, żeby był dostosowany do najpopularniejszych haseł w sieci. W SEO znaczną rolę odgrywają połączone ze stroną serwisy społecznościowe, jak Facebook czy Twitter.

ZAPISZ SIĘ: Codziennie wiadomości Super Expressu na e-mail

Najnowsze