Super Biznes: Świetny interes na dwóch kółkach

2014-05-13 4:00

Wiosną sklepy i serwisy dla rowerzystów generują duże zyski. Do prowadzenia takiego miejsca wystarczy miłość do sportu i drobnej mechaniki, sumienność oraz odpowiedzialność.

Decydujesz się na biznes rowerowy? Otwórz sklep i serwis w jednym. W takim punkcie będziesz mógł naprawiać nie tylko jednoślady zakupione u ciebie, ale także przyjmować zepsuty lub wymagający konserwacji sprzęt od wszystkich cyklistów. Ważne, by część serwisową oddzielić od handlowej. Można odgrodzić je cienką ścianką lub tylko półkami. Jeśli decydujesz się na serwis, poszerz ofertę produktową o smary, kosmetyki i drobne części rowerowe.

Ważny asortyment

Warto postawić na szeroki asortyment. W ofercie oprócz różnego typu rowerów powinny znaleźć się też akcesoria, gadżety, odzież dla cyklistów, a także drobniejsze przedmioty, np. bidony, pompki, liczniki, ochraniacze czy kaski. To jest bardzo ważne, bo wielu klientów od razu chce kupić wszystko w jednym miejscu. Oczywiście nie musisz mieć na stanie wszystkich modeli towaru, ale powinieneś zapewnić klientowi ekspresowe ich dostarczenie. By sprostać oczekiwaniom klientów, dobrze mieć w sklepie ciekawe katalogi firm, których rzeczy sprzedajesz u siebie.

Działalność w sieci

Salon rowerowy powinien istnieć w sieci. Dlatego na starcie musisz postawić na ciekawą i estetyczną stronę internetową. Podstawowe informacje znajdujące się tam to oczywiście produkty, godziny otwarcia, kontakt do firmy i ciekawie podane informacje o samych właścicielach przedsiębiorstwa. Bardzo ważne są tutaj profesjonalne zdjęcia, bo każdy klient chce zobaczyć oferowany w salonie sprzęt. Elementem wzbogacającym stronę i poprawiającym wizerunek firmy są praktyczne porady dotyczące wyboru sprzętu rowerowego i jego konserwacji. Idealnie, gdy wskazówki eksperta podane są w formie krótkich filmików. Wraz z rozwojem firmy można zastanowić się nad uruchomieniem rozbudowanego sklepu internetowego. Wtedy oferta trafi nie tylko do osób z okolicy, ale i mieszkających na całym świecie. W przypadku sklepu internetowego podstawą będą dobre zdjęcia i profesjonalny opis produktów. Oczywiście niezbędne będzie też nawiązanie współpracy z firmą kurierską.

Co zrobić, by internauci trafiali właśnie na twoją stronę? Są proste zabiegi, które sprawiają, że dana witryna wyświetla się wysoko w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu konkretnego hasła. Wypozycjonowanie strony w sieci najlepiej zlecić informatykowi. Nie musi on wcale pochodzić z twojej okolicy, bo i tak w ogromnej mierze działają online.


 

Magnes na klienta

Elementem przyciągającym klientów są karty podarunkowe. To świetny pomysł na prezent. Obdarowana osoba przychodzi do sklepu i wybiera sobie towar o wartości, która znajduje się na karcie. Taka karta nie musi opiewać na oszałamiającą kwotę. Wystarczy zasilić ją kwotą niezbędną do zakupu bidonu, zapięcia zabezpieczającego przed kradzieżą, sakwy transportowej czy licznika. Zwykle na podstawie karty podarunkowej można wybrać produkt w granicach 50, 100, 150 zł. Jeśli jesteś pasjonatem rowerowych wycieczek lub nawiążesz współpracę z takim środowiskiem, możesz w swoim sklepie oferować też organizację wycieczek rowerowych i rajdów cyklistów. Taki prosty trik sprawi, że salon będzie kojarzył się z profesjonalizmem i branżowym doświadczeniem personelu.

Personel z Pasją

W salonie i serwisie rowerowym potrzeba jednocześnie co najmniej dwóch pracowników zajmujących dość rozbudowane stanowiska: sprzedawca - mechanik - doradca klienta. W sezonie wiosenno-letnim, kiedy biznes rowerowy kwitnie, należy rozważyć zatrudnienie na kilka miesięcy dodatkowych osób na podstawie umów cywilnoprawnych. Chodzi o to, by nie dopuścić do sytuacji, kiedy to klient musi czekać kwadrans na to, aż ktoś z personelu podejdzie go obsłużyć. Ważne, by dodatkowi pracownicy faktycznie znali się na rowerach i umieli odpowiedzialnie oraz fachowo doradzać klientom. W przypadku salonu rowerowego wystarczy zatrudnić tylko osoby do obsługi sklepu i serwisu. Resztę ważnych zadań (reklama, księgowość, transport) można zlecić firmom zewnętrznym i opłacać tylko wykonywanie usługi. Dlatego też tak ważna jest koncentracja na doborze odpowiedniego personelu.

Idealny lokal

Sklep i serwis rowerowy to prosta działalność gospodarcza, ale nie da się prowadzić jej w domu. Decydując się na taką firmę, trzeba znaleźć odpowiedni lokal. Powinien to być normalny, przestronny lokal handlowo-usługowy, bo ekspozycja rowerów wymaga dużej powierzchni. Należy też zwrócić uwagę na teren przed obiektem. Musi tam być miejsce na stojaki rowerowe. Na jednych będą prezentowane nowe modele, a drugie będą służyć klientom serwisu rowerowego, którzy chcą gdzieś zaparkować.

Powierzchnię na sklep można wynająć. Najlepiej poszukać odpowiedniego miejsca w pasażu zlokalizowanym w centrum miasta lub na osiedlu. Jednak idealnym sposobem jest kupienie lokalu albo wybudowanie odpowiedniego obiektu dostosowanego do własnych potrzeb. Oczywiście własnościowy obiekt wiąże się z dużymi kosztami, jednak wraz z rozwojem biznesu może okazać się idealnym rozwiązaniem.

Dla kogo ten interes

Sklep z rowerami i serwis dla cyklistów może założyć każdy. Ta działalność nie jest obwarowana dodatkowymi certyfikatami czy zezwoleniami. Aby legalnie prowadzić salon i serwis rowerowy, trzeba zarejestrować działalność gospodarczą. Można to zrobić drogą elektroniczną lub tradycyjną. W pierwszej kolejności wypełniasz wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jeśli dysponujesz podpisem elektronicznym lub masz profil zaufany na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (e-PUAP), możesz wypełnić wniosek w formie elektronicznej i przesłać go za pomocą platformy CEIDG bez konieczności odwiedzania urzędów. Tym samym zgłasza się działalność do urzędu statystycznego, który nadaje numer REGON i do urzędu skarbowego, który nadaje NIP.

Preferujesz tradycyjne formy załatwiania spraw w urzędach? Udaj się do urzędu gminy. Tam pobierz i złóż papierowy wniosek o wpis do CEIDG. Jeśli nie dysponujesz podpisem elektronicznym, ale chcesz przygotować wniosek w domu, to możesz tylko pobrać go z Internetu i wypełnić elektronicznie, ale przy takim wariancie w ciągu 7 dni należy zgłosić się do urzędu gminy w celu sfinalizowania procedury.

Teraz już tylko czekasz na numery NIP i REGON oraz na potwierdzenie założenia działalności gospodarczej. Należy jeszcze zgłosić swoich pracowników do ZUS. Jako aktywny przedsiębiorca powinieneś założyć firmowe konto w banku oraz wyrobić pieczątkę i eleganckie wizytówki z numerem swojego telefonu komórkowego, stroną internetową i adresem e-mail.

Pieniądze na start

W zależności od wielkości salonu i rodzaju zaopatrzenia szacuje się, że na start potrzeba od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych. Mało kto z marzących o takim interesie dysponuje wystarczającymi oszczędnościami potrzebnymi do osiągnięcia swojego biznesowego celu. Zatem już na starcie trzeba poszukać dodatkowych pieniędzy w innych miejscach. Pomocne mogą być urzędy pracy (powiatowe i wojewódzkie), regionalne jednostki przyznające unijne dotacje, fundusze poręczeń kredytowych oferujące ciekawe propozycje dla startujących firm. Samo zaopatrzenie można sfinansować kredytem kupieckim.

Jeśli obawiasz się prowadzenia w pojedynkę działalności na własny rachunek, zastanów się nad franczyzą. Franczyzodawca znajdzie i urządzi twój salon, powie, jak go prowadzić i towarować oraz zapewni skuteczną reklamę. Aby znaleźć tego typu firmę działającą na zasadzie franczyzy, wystarczy wpisać w wyszukiwarkę internetową hasło: franczyza - sklep rowerowy.

Czytaj: Super Biznes: Innowacyjność to podstawa

Wiadomości Se.pl na Facebooku

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze